Reading and Writing Project in Early Childhood Education at PNAIC Preschool: what reports from a regional center in Rio de Janeiro say

Authors

  • Jordanna Castelo Branco Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Patrícia Corsino UFRJ

Keywords:

LEEI, PNAIC-Preschool, Rio de Janeiro

Abstract

This text aims to analyze the Reading and Writing Project in Early Childhood Education implemented with reductions within the scope of the National Literacy Pact at the Right Age (PNAIC) in 2017 and 2018 in the state of Rio de Janeiro, highlighting the results of the teacher training in one of the regional center of the state. The analysis of the reports presented by municipal trainers pointed out potential in the PNAIC-Preschool, but the reduced time allocated to the training left little room for deepening the connections between knowledge, sensitive moments with the arts and the daily life of the school. Therefore, the results indicate the need to develop consistent, continuous training policies that aim at teacher authorship and autonomy and that have an impact on practices.

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Author Biography

  • Patrícia Corsino , UFRJ

    Graduada em Pedagogia, mestre e doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio. Foi professora e coordenadora pedagógica de Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental por 18 anos e desde 1997 é professora e pesquisadora universitária. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação-PPGE da UFRJ de 2014 a 2018, coordenadora do Fórum de Coordenadores de Pós-Graduação em Educação -Forpred da Região Sudeste (2014-2016), membro do Comitê Científico do GT 07 - Educação das crianças de 0 a 6 anos, da Anped (2019-2021-2023), vice coordenadora do comitê científico da Anped ( 2019-2021). Atualmente é Professora Associada IV do Departamento de Didática da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro-UFRJ, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE-UFRJ, coordenadora do Laboratório de Estudos em Linguagem, Leitura, Escrita e Educação - LEDUC, coordenadora do Grupo de estudos e pesquisa Infância , Linguagem e Educação- GEPILE, membro da diretoria da Associação Brasileira de Alfabetização-ABALF ( 2019-2021-2023) e Coordenadora do Comitê Científico da ANPEd. Desenvolve projetos de ensino, pesquisa e extensão nas seguintes áreas: Educação Infantil (políticas, práticas pedagógicas e formação de professores), infância e linguagem, alfabetização, leitura, escrita e literatura infantil.

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Published

2025-01-29

Issue

Section

DOSSIÊ: FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL: VICISSITUDES DAS POLÍTICAS E REALIDADES CONTEMPORÂNEAS - EM EDIÇÃO

How to Cite

Reading and Writing Project in Early Childhood Education at PNAIC Preschool: what reports from a regional center in Rio de Janeiro say. (2025). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-22, e244989. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4989

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