PROFESSORAS INICIANTES NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AS NECESSIDADES FORMATIVAS REVELADAS EM TESES E DISSERTAÇÕES PAULISTAS (2009-2019)

Authors

  • Klinger Teodoro Ciríaco Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.
  • Bruna Cury de Barros Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.
  • Carolina Marini Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Keywords:

Professor iniciante. Educação Infantil. Necessidade formativa.

Abstract

We intend to characterize what studies developed from 2009 to 2019 say about the theme of "beginning teacher" in Childhood Education in the perspective of identifying the teacher's training needs. Therefore, we mapped thesis and dissertations from postgraduate programs in the area of ​​Education in the State of São Paulo. The theoretical framework involves discussions about teacher training, the beginning of teaching and the training needs arising from pedagogical work in Childhood Education. The methodological path involved extensive bibliographic research, with a "State of the Art" approach, in order to detail the focus of the thesis and dissertations, theoretical references, methodological approaches, main results and conclusions. The experience of locating the production of knowledge in recent years has enabled us to understand that: a) there are few studies that address the topic; b) the difficulties expressed by teachers corroborate data presented by the literature; c) the identity of teachers is influenced by the historical view of "welfare" of Childhood Education; d) the need to create training initiatives in context that suit the specificities of this branch. From the results, we defend the thesis that the professional initiation process needs to be seen as a collective project, which involves initial training, continuing education and the school as the learning space, in which learning should be mediated in a collaborative way.

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Author Biographies

  • Klinger Teodoro Ciríaco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

    Professor Adjunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP) do Centro de Educação e Ciências Humanas (CECH) da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Instituto de Matemática, linha de pesquisa "Formação de Professores e Currículo", da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande-MS. Líder do "MANCALA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar). 

  • Bruna Cury de Barros , Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

    Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), na linha de pesquisa: Formação de Professores e outros Agentes Educacionais. Graduada em Pedagogia pela USP. Mestra em Educação Escolar pela UNESP. Realiza estudos referentes ao desenvolvimento profissional docente; formação inicial e continuada; formação de formadores; educação infantil.

  • Carolina Marini , Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

    Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), na linha de pesquisa: Formação de Professores e Outros Agentes Educacionais. Mestra em Educação pela UFSCar. Graduada em Pedagogia pela UFSCar. Realiza estudos referentes a área de formação de professores; formação inicial e continuada de professores; formação de formadores; desenvolvimento profissional docente; identidade docente; indução à docência e mentoria docente.

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Published

2020-12-15

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores

How to Cite

PROFESSORAS INICIANTES NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AS NECESSIDADES FORMATIVAS REVELADAS EM TESES E DISSERTAÇÕES PAULISTAS (2009-2019). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, [S. l.], v. 17, p. 169–187, 2020. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3707. Acesso em: 19 aug. 2025.

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