MEMÓRIAS DE HOMOSSEXUALIDADES, ESCOLARIZAÇÕES E HOMOFOBIAS
Keywords:
Memória. Escolarizações. Homossexualidades. HomofobiasAbstract
It is a postgraduate research in education that aims to relive memories of male and homosexual subjects about physical and non-physical violence experienced during the school period. Methodologically, we are guided by the bias of post-critical research in education by dealing with issues that destabilize universalizing models that use explanations that have essence and nature as classifying elements of people. This approach intends to pluralize meanings about the issue of social construction about gender and sexualities in order to better contextualize how the research participants insert their discursive memories. Given the conception of this approach, our study proposed participating in a Facebook group called the Gay Facebook Brazil Group (GGFBR), where we posted an invitation to move participation. We have eight subjects who have a variety of differences (age group, Brazilian region, life trajectories) that associated with the issue of school attendance bring us a diversity of issues so that the issue of sexualities and their performativities are validated in the school environment. In conclusion, sexuality emerges as a subject that also makes up the construction of subjectivity, which may lead to the necessary demands to discuss equity, ethics and plurality of constitution.
Downloads
References
BORRILLO, Daniel. Homofobia: história e crítica de um conceito. Belo Horizonte: Autentica, 2010.
BUTLER, Judith. Vida precária. Contemporânea. São Carlos, v. 1, n. 1, p. 13-33, 2011. Disponível em: <<http://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/18/3>>. Acesso em: 3 set. 2019.
CORACINI, Maria José. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade: línguas (materna e estrangeira), plurilinguismo e tradução. Campinas: Mercado das Letras, 2007.
DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005
DINIS, Nilson F. Homofobia e educação: quando a omissão também é sinônimo de violência. Educar em Revista. Curitiba, n. 39, p. 39-50, 2011. Disponível em: <<http://www.scielo.br/pdf/er/n39/n39a04.pdf >>. Acesso em: 12 ago. 2019.
FICTÍCIO, Fictício. Sujeitos homossexuais fictícios. 2015. Dissertação (Mestrado em educação) – Universidade Fictícia, Cidade Fictícia, 2015.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. 3ª ed. Rio de Janeiro: Forense universitária, 1972.
______. A vida dos homens infames. In: ______. Ditos e escritos IV. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003, p. 203-222.
______. Os anormais. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010
______. Vigiar e Punir. 27ª ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
GUATTARI, Felix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 4ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
JUNQUEIRA, Rogério D. Homofobia nas escolas: um problema de todos. In: ______. Diversidade sexual na educação: problematização sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/SECAD, 2009. p. 13-52.
LOURO, Guacira L. Heteronormatividade e homofobia. In: JUNQUEIRA, Rogério D. Diversidade sexual na educação: problematização sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/SECAD, 2009. p. 85-94.
MEYER, Dagmar E; PARAISO, Marlucy A. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2ª ed. Belo Horizonte, MG: Mazza Edições, 2014. p. 49-64.
RIOS, Roger R. Homofobia na perspectiva dos direitos humanos e nos contextos dos estudos sobre preconceito e discriminação. In: JUNQUEIRA, Rogério D. Diversidade sexual na educação: problematização sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/SECAD, 2009. p. 53-84.
SCHULMAN, Sarah. Homofobia familiar: uma experiência em busca de reconhecimento. Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades. Rio Grande do Norte, v. 4, n. 05, 2012. Disponível em: <<https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2312>>. Acesso em: 03 set. 2019.
SEFFNER, Fernando. Equívocos e armadilhas na articulação entre diversidade sexual e políticas de inclusão escolar. In: JUNQUEIRA, Rogério D. Diversidade sexual na educação: problematização sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/SECAD, 2009. p. 125- 140.