School education and development of conceptual thinking: contributions from the historical-cultural psychology and the historical-critical pedagogy

Authors

Keywords:

Education, Thinking, Concepts, Psychology, Pedagogy

Abstract

This article conducts an analysis of the relationship between school education and the development of thinking through concepts, based on the contributions of the historical-cultural psychology and the historical-critical pedagogy. The text is part of a theoretical-conceptual research that seeks to understand the relationship between psychology and education, based on the theoretical-methodological approach of historical-dialectical materialism. To present the results, three axes of analysis were selected: human psyche from the perspective of the historical-cultural psychology and the role of conceptual thinking in its development process; the concept as an activity of thought; and the role of school education in the process of conceptual development. The text highlights that the concept is an activity composed of a series of thought processes that reach their formative peak from adolescence onwards. However, it emphasizes that this process does not occur naturally, requiring that systematized content such as science, art, and philosophy is internalized by students to enable the development of this new form of thinking.

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Author Biography

  • Ricardo Eleutério dos Anjos, UNIVERSIDADE FEDERAL DE CATALÃO (UFCAT)

    Psicólogo, Mestre em Educação Escolar e Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus de Araraquara (com financiamento da CAPES). Entre os anos 2014 e 2022, atuou como Professor e Supervisor de Estágios em psicologia escolar e psicologia do esporte na Faculdade de Psicologia da Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE); foi Docente Permanente no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UNOESTE) - cursos de Mestrado e Doutorado; foi Líder do Grupo de Pesquisa Estado, Políticas Educacionais e Democracia (EPED) e Editor Chefe do Periódico Colloquium Humanarum, vinculado ao referido PPGE. Atualmente é Professor Adjunto, DE, na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Catalão (UFCAT) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDUC/UFCAT). Pesquisador no Grupo de Pesquisa Estudos Marxistas em Educação, ligado ao Departamento de Psicologia da Educação da UNESP, Campus de Araraquara e no Grupo de Pesquisa Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as (EPEFOP), da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Com base nos referenciais teóricos da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica, desenvolve ações de ensino, pesquisa e extensão nos seguintes temas: psicologia da educação; psicologia do desenvolvimento; políticas educacionais e formação de professores.

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Published

2023-12-14

How to Cite

School education and development of conceptual thinking: contributions from the historical-cultural psychology and the historical-critical pedagogy. (2023). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 20(1), 477-496. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4725

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