FOTONARRATIVAS DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: UMA ANÁLISE SOBRE AS PERCEPÇÕES DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Raquel Batista UFSCAR
  • Bárbara Cristina Moreira Sicardi Nakayama UFSCAR

Keywords:

Pedagogical practice; Gender; Childhood; Early Childhood Education; Photonarratives.

Abstract

PHOTO-NARRATIVES OF PEDAGOGICAL PRACTICES: AN ANALYSIS ABOUT THE PERCEPTIONS OF GENDER IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

ABSTRACT

This article presents partial results from the master’s degree research developed in the Post-Graduation in Education program in Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus. Having as object of study the pedagogical practice of the researcher and three teachers of early childhood education, the research seeked the answer for the following questioning: what perceptions of gender reveal themselves in the pedagogical practices of the early childhood education teachers? To answer such question, the study structured itself in the qualitative perspective and used as data production the construction of narratives (oral and written) starting from photographies of the pedagogical practices of the teachers that participated in the research. The results evidence that the perceptions about genders of the researched teachers in some moments demonstrate to prioritize biological aspects, in others, social ones, however, there is, on their part, the conscious intention to break up with some hegemonic models and to promote practices promoters of gender equity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Bárbara Cristina Moreira Sicardi Nakayama, UFSCAR

    Pós-doutoranda - bolsista CNPq em Educação pela PUC-SP. Doutora em Educação (2008) pela Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Educação (2000) e Graduada em Pedagogia (1997) pela Universidade Federal de São Carlos. Experiência na área de Educação, em cursos de graduação e especialização Lato-Sensu presenciais e EaD, com ênfase em Didática, Metodologia e Prática de Ensino e Educação Matemática atuando principalmente nos seguintes temas: Narrativas, Formação de Professores e trabalho Docente, Estágio e Docência, Pesquisa e Ensino e Educação Matemática. Atualmente é professora na Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba, ministrando aulas nos cursos de Licenciatura e Mestrado Acadêmico em Educação. Atuou como Coordenadora Institucional do Programa de Apoio aos Laboratórios Interdisciplinares de Formação de Educadores - LIFE UFSCar e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência - PIBID UFSCar. Lidera o Núcleo de Estudos e Pesquisas "Narrativas, Formação e Trabalho Docente"

References

ABRAMOWICZ, A. O direito das crianças à Educação Infantil. Pró-posições. Campinas: v.14, n.3, set/dez.2003.
AVILA, M. J. F. As professoras de crianças pequenininhas e o cuidar e o educar. (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Educação da UNICAMP, 2002.
BATISTA, R.A. Fotonarrativas e percepções de professoras da Educação Infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal De São Carlos, Campus Sorocaba, 2018.
CAVALCANTI, Thiago. Percepção, Concepção e Comportamento Individual. Grupo de Estudos Gestão Total. 2013 http://grupodeestudosgt.blogspot.com.br/2013/06/percepcao-concepcao-e-comportamento.html-comportamento.html> acesso em 09 de set. de 2017.
CUNHA, Marcia Borin da. A percepção de ciência e tecnologia dos estudantes do ensino médio e a divulgação cientifica. 2009. 363 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
CUNHA, Márcia Borin da, GIORDAN, Marcelo. Pesquisas de Percepções e concepções de Ciência e a necessidade de um referencial teórico. 33a Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Química. Águas de Lindóia, São Paulo, 2010.
__________. As Percepções na Teoria Sociocultural de Vigotski: uma análise na escola. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.5, n.1, p.113-125, maio 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/viewFile/37700/28870. Acesso em setembro de 2017.
BRASIL. LDB. Lei de diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394 de 20/12/1996.
FARIA, A. L. G. (Orgs). O Coletivo infantil em creches e pré- escolas: falares e saberes. São Paulo: Cortez, 2007.
FINCO, D. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro – Posições, Campinas SP, volume 14, nº 3, 89-101, 2003.
_________. Faca sem ponta, galinha sem pé, homem com homem, mulher com mulher: relações de gênero nas relações de meninos e meninas na pré-escola. (Dissertação de Mestrado) Faculdade de Faculdade de Educação da UNICAMP, 2004.

__________ Educação Infantil Espaços de confronto e convívio com as diferenças: Analise das interações entre professoras e meninos e meninas que transgridem as fronteiras do gênero. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
JOSSO, M. C. Da formação do sujeito... ao sujeito da formação. In NÓVOA, A. e FINGER, M. (orgs). O método (auto) biográfico e a formação. Portugal/Lisboa: Pentaedro, Tradução: Maria Nóvoa, Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988, p.35-50 (Cadernos de Formação).
_______________. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
_______________. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação. Porto Alegre/RS, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.
LEITE, César Donizete Pereira. Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
LUDKE, M.; ANDRE, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MORENO, M. Como se ensina a ser menina, o sexismo na escola. Campinas: Ed. Moderna, 1999.
NÓVOA, A. (Orgs). Vida de Professores. Porto, Portugal. Ed. Porto, 1995.
SAYÃO, D. T. Pequenos homens, pequenas mulheres? Meninos e meninas? Algumas questões para pensar as relações de gênero na infância. Pró-posições. Campinas: v.14, n.3, set/dez.2003.
SCOTT. J. Gênero uma categoria útil para análise histórica 1995. Disponível em http://wesleycarvalho.com.br/wp-content/uploads/G%C3%AAnero-Joan-Scott.pdf. Acesso em 10 de ago. de 2012.

SICARDI, B. C. M. Biografias educativas e o processo de constituição profissional de formadores de professores de matemática. Campinas, SP:, 2008.Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. UNICAMP, 2008.

SICARDI NAKAYAMA, B. C. M. Leitura e produção do conhecimento e a potencialidade heurística das narrativas educativas. In: NUNES, C. M. F.; ARAUJO, R. M. B. de. (orgs.) Narrativas de Professores em Formação: O Significado de ser Pedagogo. Jundiaí, Paco Editorial: 2015.

TITTONI, J.; OLIVEIRA, R. G. de; SILVA, P. M. da; TANIKADO, G. A Fotografia na Pesquisa Acadêmica: sobre visibilidades e possibilidades de conhecer. Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 13, n. 1, p. 59-66, jan./jun. 2010.
VIANNA, C.; FINCO, D. Meninos e meninas na Educação Infantil: uma questão de poder. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n33/10.pdf. Acesso em dezembro de 2017.

Published

2019-11-20

Issue

Section

DOSSIÊ: RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS, GÊNERO E EDUCAÇÃO

How to Cite

FOTONARRATIVAS DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: UMA ANÁLISE SOBRE AS PERCEPÇÕES DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO INFANTIL. (2019). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 16(3), 34-46. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3298

Similar Articles

1-10 of 155

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 54 55 56 57 58 59