THE POWER OF FILM ANALYSIS IN THE EDUCATIONAL CONTEXT: THE EXPERIENCE WITH THE FILM ZERO (2010)

Authors

  • Keyla Andrea Santiago Oliveira Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS
  • Pollyanna Rosa Ribeiro Puc Goiás

Keywords:

Education; Movie theater; Film Analysis; Aesthetic Education; Short Films

Abstract

The discussion about the social dynamics that have emerged today, with an emphasis on visibility to the detriment of words, also demands other training and educational perspectives. In view of this, educating the eye, appreciating and analyzing images, especially those coming from audiovisual language, becomes fundamental. This article asks: how to analyze moving images? How do aesthetic devices favor the formation of the spectator? How can cinema contribute to this formative process? Based on Eduardo Galeano's literary invitation, we suggest the film analysis of short films as a powerful methodological way of raising awareness, attention, creation, elaboration, collective production and knowledge. Galeano (2002); Bouilloud (2013); Aubert and Haroche (2013); Fresquet (2020), Vanoye and Goliot-Lété (1994); Elsaesser; Hagener (2019); Adorno and Horkheimer (1985) are some of the authors who supported the debate. The short film Zero (2010), directed by Christopher Kezelos, became a guide for carrying out a formative film analysis due to the fertility and thematic diversity of the animation. We finally consider that understanding the relationship between cinema and education, more specifically, film construction, the behind-the-scenes of film production, its aesthetic devices, its thematic approaches and its axes of interpretation, constitute the essence of film analysis as a possibility of sensitive and aesthetic formation and criticism in the educational context.

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Author Biographies

  • Keyla Andrea Santiago Oliveira, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (2003), Especialização em Docência Universitária pela Universidade Salgado de Oliveira (2004), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2007) e Doutorado em Educação pela UFG (2012). Está atualmente, ano de 2024, em processo de pós-doutoramento na UNB. É professora adjunta efetiva do quadro de docentes da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, atuando na graduação e pós graduação. Coordena o Grupo de estudos e pesquisa GECCAE, Grupo de estudos críticos sobre cultura, arte e educação, ligado a UEMS.

  • Pollyanna Rosa Ribeiro, Puc Goiás

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (2002), especialização em Educação Infantil pela Universidade Federal de Goiás (2004), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2008) e doutorado pela UFG. É professora efetiva da PUC GO e ministra as disciplinas voltadas para a Alfabetização, Ensino da Língua Portuguesa, Estágio Supervisionado na Educação Infantil, Didática, Educação e Tecnologia. Membro do Núcleo de Estudos em Violência, Infância, Diversidade e Arte (NEVIDA/UFG). Pesquisa formação de professores, arte, infância, aquisição da linguagem e letramento cinematográfico. Autora do livro "Projetos de Trabalho na Educação Infantil" e "Os vínculos entre os discursos universitário e pedagógico: a presentificação da tecnociência". Coordenadora do programa de extensão universitária Programa de Referência em Inclusão Social (PRIS - PUC Goiás, em parceria com a SME e ONG ASDOWN). Professora da Secretaria Municipal de Educação de Goiânia e atua no Centro Municipal de Educação Infantil (CMEI) Alto da Glória. Assessora Pedagógica da Escola Interamérica.

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Published

2024-12-04

How to Cite

THE POWER OF FILM ANALYSIS IN THE EDUCATIONAL CONTEXT: THE EXPERIENCE WITH THE FILM ZERO (2010). (2024). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-18, e244950. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4950

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