PEDAGOGICAL WORK IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION BASED ON HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY

Authors

Keywords:

Planning, Pedagogical work, Historical-critical pedagogy, Didactics, Teaching

Abstract

This article aims to analyze the relationship between historical-critical pedagogical theory and practice through pedagogical work in the early years of Elementary School. From the bibliographic review of the founding concepts of historical-critical pedagogy and the elements that involve the development of the psyche in the period corresponding to the students of the initial years of Elementary School, we seek to develop a proposal of pedagogical work that exemplifies this relationship articulated with a content of this teaching stage. The proposal we developed is materialized in a plan for the fourth year of Elementary School and deals with the fable content. Through this systematization, we articulate a plan that is developed from the historical-critical pedagogical method in a dialectical way and allows an understanding of the essential aspects around the content, reproducing it as a synthesis of multiple determinations. With this proposal, we conclude that, although historical-critical pedagogy does not guide teaching planning based on formulas and prescriptions, it is possible to demonstrate in planning the articulation of pedagogical work with historical-critical theory and that, in this line, the methodological procedures , teaching strategies and practices themselves can vary as long as the objectives are clearly defined around the historical-critical perspective. Therefore, it is the role of the teacher who wants to guide the pedagogical work in this perspective, organize the planning considering the aspects of the concrete reality in which the teaching takes place and based on the historical and dialectical materialist world conception.

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Author Biographies

  • Julia Malanchen, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Campus de Foz do Iguaçu: Foz do Iguaçu, PR, BR

    Doutora em Educação Escolar pela UNESP/Araraquara (2014). Pós-doutorado em Educação e Currículo no Institute of Education ? University College London em Londres no Reino Unido (2017-2018). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste/Cascavel, é mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC na linha de Educação, História e Política. Atualmente é professora Adjunta no Centro de Educação, Letras e Saúde e no Programa de Pós-Graduação em Ensino na UNIOESTE/Campus de Foz do Iguaçu, PR. Membro do grupo de pesquisa ?Estudos Marxistas em Educação? da UNESP/ Araraquara e do Grupo de Estudos e Pesquisas em História, Sociedade e Educação no Brasil ? GT da Região Oeste do Paraná ? ?HISTEDOPR? na Unioeste. Tem experiência na área de Educação, como professora e coordenadora pedagógica na Educação Básica. Coordenou o processo de elaboração do currículo para a Rede Pública municipal de Ensino de Cascavel nos anos de 2006 a 2008. Tem desenvolvido projetos de pesquisa, extensão e formação continuada, publicado artigos e livros sobre: Politicas nacionais de formação de professores, políticas curriculares, Currículo escolar, teoria do currículo e teorias pedagógicas e pedagogia histórico-crítica. É autora dos livros: Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da pedagogia histórico-crítica (2016) e Políticas nacionais de formação de professores a distância: uma análise crítica (2015). Contribuiu também na organização de outros livros: Pedagogia Histórico-crítica, Educação e Revolução: 100 anos da Revolução Russa (2017) e O trabalho pedagógico nas disciplinas escolares: contribuições a partir dos fundamentos da pedagógica histórico-crítica (2016). A pedagogia Histórico-critica, as politicas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular (2020).

  • Andiara Drielli de Oliveira, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná / Campus Foz do Iguaçu

    Mestre em Ensino pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2022), especialista em Métodos e Técnicas de Ensino pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2015), Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Dinâmica das Cataratas (2013), professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental na Rede Municipal e professora pedagoga na Rede Estadual de Foz do Iguaçu desde. Experiência de atuação na rede estadual também no curso técnico de formação de docentes e pesquisas na área de trabalho pedagógico, fundamentos didático-pedagógicos e práticas de ensino.

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Published

2022-06-02

How to Cite

PEDAGOGICAL WORK IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION BASED ON HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY. (2022). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 19(1), 86-102. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4331

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