A MULTIPLICAÇÃO E O ENSINO: UM ESTUDO A PARTIR DAS PROPOSIÇÕES DE DAVYDOV

Authors

  • Maria Luiza Evangelista Gil Universidade Estadual de Maringá
  • Luciana Figueiredo Lacanallo Arrais Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

Ensino da multiplicação. Davydov. Organização do ensino. Teoria Histórico-Cultural.

Abstract

The objective of this article to discuss the process of teaching multiplication, having as principles the assumptions of the Historical-Cultural Theory - THC. Mathematics is present in our daily life and allows us to communicate, solve problems and promote social relations. This proves the importance and need for the appropriation of the concepts involved in the aritmetic operations is essential, especially multiplication. Therefore, through a bibliographical research, studies were made on Vygostki, Davydov, Moura Rosa, Galdino and other contemporary authors linked to this same perspective, the search for understanding principles that help us teach multiplication in the early years of schooling. We found that teaching needs to go beyond empirical aspects towards the development of theoretical thinking, being indispensable the execution of tasks and actions that make the student enter into study activity and understand the concept. The research shows that the theme needs more investigated in order to have more propositions and referrals to ensure the learning of the multiplicative concept.

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Author Biography

  • Luciana Figueiredo Lacanallo Arrais, Universidade Estadual de Maringá

    Possui graduação em Pedagogia (1996), Mestrado (2005) e Doutorado (2011) em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora adjunta do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP/UEM) na área de Prática de Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM), na linha de pesquisa: Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores. Representante docente do conselho acadêmico do PPE/UEM. Membro do conselho municipal de educação de Maringá, PR.Membro da comissão de reestruturação de estágio da Universidade Estadual de Maringá. Coordenadora da Oficina Pedagógica de Matemática (OPM/UEM) que é uma das ações do Grupo de Pesquisa e Ensino Trabalho Educativo e Escolarização (GENTEE/UEM/CNPq). Coordenadora do PIBID projeto Pedagogia Núcleo: Alfabetização. Diretora Auxiliar do Colégio de Aplicação Pedagógica (CAP/UEM). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação da Aprendizagem; Formação de Professores; Organização do Ensino de Matemática; Metodologia do Ensino de Matemática; e Estágio Supervisionado.

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Published

2021-07-05

How to Cite

A MULTIPLICAÇÃO E O ENSINO: UM ESTUDO A PARTIR DAS PROPOSIÇÕES DE DAVYDOV. (2021). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 18(1), 77-85. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4080

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