A IMPORTÂNCIA DA CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO ESCOLAR: REFLEXÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
Keywords:
Conhecimento científico. Teoria Histórico-Cultural. Pedagogia Histórico-Crítica.Abstract
This text is an instrument through which we demonstrate the origin, nature and social function of scientific knowledge and its historical importance in school education from the contributions of the marxian ontological perspective, historical-critical pedagogy and historical-cultural theory. The objective is to demonstrate, based on the historical process of human self-construction, the essence of science, as well as the need for more and more school education to defend it. This work is qualitative, of bibliographic character, considering the epistemological foundations presented by the discipline in articulation with the object of research. Our intention is to reflect on the constitution and humanizing potential of scientific knowledge. We emphasize that these elements are essential for the development of the human psyche and their appropriation requires the teaching, research and teaching task in the school space-time.
Downloads
References
DUARTE, N. A Pedagogia Histórico-crítica e a Formação da Individualidade para si. Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Salvador, v.5, n.2, p.59-72, dez. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9699 . Acesso em 08 nov. 2020
DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressureição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas – SP: Autores Associados, 2016.
LEONTIEV, A. N. O Desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – II. São Paulo: Boitempo, 2013
MARTINS, L. M. Os fundamentos psicológicos da pedagogia histórico-crítica e os fundamentos pedagógicos da psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Salvador, v. 5, n. 2, p. 130-143, dez. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9705 . Acesso em 08 nov. 2020
MARTINS, L. M. Fundamentos da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-crítica. In: MESQUITA, A. M.; FANTIN, F. C. B.; ASBHAR, F. F. S. (orgs.). Currículo Comum para o Ensino Fundamental Municipal de Bauru. [recurso eletrônico]. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016. p. 41-79. Disponível em: https://tinyurl.com/y7r7l8my. Acesso em: 08 nov. 2020
SAVIANI, D. 1944. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª edição. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991
VIGOTSKY, L. S. Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor, 2001