COME WATCH THE SUNSET WITH ME! REFLECTIONS ON THE WORLDS OF CHILDHOOD AND RESISTANCE THROUGH TEACHING WORK
Keywords:
childhoods, Children's experience, Pedagogical workAbstract
Starting from the understanding that laughter, joy, emotions and senses are central and legitimate in the education of children, the objective is to reflect on the teaching action in education in early childhood education in the search for new meanings and meanings for teaching, learning and child development. It is an essay in the light of the critical foundations of childhood education and of authors who dialogue with this theoretical basis. Organized into three sections, initially brings the conceptions of children and childhoods, emphasizing the role of the educational context in their formation, then highlights the relevance of children's experience based on teaching intentionality and, finally, presents educational organizers that can help to think the role of the educational institution and teaching work in the process of child humanization. We reiterate the need to organize teaching based on a commitment to valuing and offering meaningful experiences, which enhance and promote interaction, autonomy and daily learning, committed to expanding children's knowledge. Pedagogical work committed to the human development of children must include their participation, consideration of their ways of thinking and interpreting the world, as a way of welcoming and valuing the childlike being.
Downloads
References
ANTÔNIO, Severino; TAVARES, Katia. A poética da infância: conversas com quem educa as crianças. Cachoeira Paulista: Passarinho, 2019. DOI: https://doi.org/10.5151/9788580393514-04.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 6 ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
ARENHART, Deise; GUIMARÃES, Daniela de Oliveira. Infância e alteridade: experiência e criação na relação entre crianças e adultos. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 18, p. 1-20, out. 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1984-59872022000100210&script=sci_abstract. Acesso em: 25 maio 2023.
AZEVEDO, Lívia Godinho Nery Gomes. Ética da alegria e do encontro: elucidações espinosanas e perspectivas psicodramáticas. Revista Brasileira de Psicodrama, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 78-85, jun. 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-53932017000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 2 jun. 2024.
BARDANCA, Ángeles Abelleira; BARDANCA, Isabel Abelleira. Hacia una didáctica de proximidad. “La fuerza de lo cercano”. RELAdEI, Santiago de Compostela, p. 99-117, ago. 2020. Disponível em: https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/issue/view/463. Acesso em: 07 abr. 2021.
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. 5. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1995. v. VII.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC, 2010.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de. A comodificação da docência no currículo de livros didáticos para docentes de pré-escola. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 18, e6783119, p. 1-23, jan./dez. 2024. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6783. Acesso em: 15 out. 2024.
DOMINICO, Eliane; LIRA, Aliandra Cristina Mesomo; SAITO, Heloisa Toshie Irie; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo. Práticas pedagógicas na educação infantil: o currículo como instrumento de governo dos pequenos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 101, n. 257, p. 217-236, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/QZzg6RgnwK87XcjN35BdyQd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 jul. 2023.
GOBBATO, Carolina; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. A artesania, o diálogo e a cooperação: uma perspectiva para a didática na educação infantil. Poiésis, Tubarão, v. 13, n. 24, p. 350-365, jul./dez. 2019. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8254. Acesso em: 06 jul. 2023.
HORN, Maria da Graça Souza. Saberes, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2004.
LIRA, Aliandra Cristina Mesomo; SAITO, Heloisa Toshie Irie. Desafios e tensões do estágio curricular supervisionado na educação infantil: experiências paranaenses. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 10, p. 1-20, 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8667469. Acesso em: 8 jul. 2023.
RIBEIRO, Bruna. Pedagogia das miudezas: saberes necessários a uma pedagogia que escuta. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022.
SAITO, Heloisa Toshie Irie; OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de. Trabalho docente na educação infantil: olhares reflexivos para a ação intencional e planejada do ensino. Imagens da Educação, Maringá, v. 8, n. 1, p. 1-15, 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/39310/pdf. Acesso em: 8 jul. 2023.
STACCIOLI, Gianfranco; RITSCHER, Penny. Um laboratório da maravilha: marcas do cotidiano para a construção de uma pedagogia que acolhe o universo das crianças. Entrevista concedida a Paulo Sergio Focchi. Em Aberto, Brasília, v. 30, n. 100, p. 159-166, set./dez. 2017. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3221. Acesso em: 29 out. 2021.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Infância, escola e pobreza: ficção e realidade. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2002.