The ludic activity as content in School Physical Education and its contributions to child development: an analysis of the municipal curriculum of Presidente Prudente

Authors

  • Mariana Marques Vitorino Universidade Estadual de MaringáUniversidade Estadual de Maringá
  • Rodrigo Lima Nunes Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Ciências do Movimento Humano https://orcid.org/0000-0002-5784-0081
  • Cíntia Regina de Fátima UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO – UNESP https://orcid.org/0000-0001-7044-262X

Keywords:

Lúdico, Desenvolvimento infantil, Educação física, Psicologia Histórico-cultural, Pedagogia Histórico-crítica

Abstract

The present study aimed to investigate the ludic aspects represented by games and play, and their relationship with the teaching, learning, and development process of preschool children, based on the analysis of the new municipal curriculum of the city of Presidente Prudente. The research was based on the epistemological and methodological assumptions of the historical-dialectical materialist method, using documentary analysis as the research procedure, focusing on the part that deals with Early Childhood Education, specifically the field of experience 'body, gestures, and movements'. Based on the assumptions of Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology, the importance of playful activities for child development and the teaching-learning process of children in early childhood education is emphasized, which justifies the analysis of the use of play in pedagogical practices carried out in this stage of basic education. Through curriculum analysis, the following thematic axes emerged: Body Culture as a means of cognitive development in the preschool period; the importance of role-playing games for the development of preschool children; the phases of play and playfulness in the teaching-learning process; and the ludic and its peculiarities regarding its contribution to psychic development in the preschool period. After analyzing them, we highlight that the curriculum contains a vast set of knowledge that, when used as a pedagogical tool, can significantly contribute to child development. This demonstrates the importance and value of this document for the teaching-learning-development process of students in the municipal education system of Presidente Prudente.

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Author Biographies

  • Mariana Marques Vitorino, Universidade Estadual de MaringáUniversidade Estadual de Maringá

    Graduada em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2023), campus de Presidente Prudente. Bolsista pelo programa Residência Pedagógica (2021), financiado pela CAPES. Área de estudos e atuação contempla a Educação Física Escolar, com ênfase no desenvolvimento psicossocial infantil por meio do lúdico, com base na Psicologia Histórico-Cultural e na Pedagogia Histórico-Critica. Membra do Grupo de Estudos, Intervenção e Pesquisa em Educação Escolar e Teoria Histórico-Cultural (GEIPEEthc/UNESP)

  • Rodrigo Lima Nunes, Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Ciências do Movimento Humano

    Doutor em Educação pelo programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), campus de Presidente Prudente-SP (2019). Mestre em Educação pelo mesmo programa (2013) (financiamento da FAPESP), com formação inicial em Educação Física (licenciatura) também pela Faculdade de Ciências e Tecnologia (UNESP-Presidente Prudente-SP) (2010). Realizou Doutorado Sanduíche (financiamento da CAPES - Bolsa PDSE) na Cardiff Metropolitan University - País de Gales/Reino Unido (segundo semestre de 2017). Atualmente é docente na Universidade Estadual de Maringá (UEM) - Campus Regional do Vale do Ivaí, lotado junto ao Departamento de Ciências do Movimento Humano (DMO). Co-líder e pesquisador do Grupo de Estudos, Intervenção e Pesquisa em Educação Escolar e Teoria Histórico-Cultural (GEIPEEthc/UNESP). Pesquisador do grupo Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as (EPEFOP/UEM/CRV). Seus estudos e atuação se concentram nas áreas de Educação, Psicologia da Educação e Educação Física Escolar, com ênfase nos seguintes temas: Educação Escolar; Educação Infantil; Desenvolvimento humano; Práticas Pedagógicas na Educação de crianças; Brincadeira e desenvolvimento infantil; Políticas Educacionais e Educação Física Escolar; Educação Física Escolar e Esportes; Implicações do fenômeno da alienação no contexto escolar; Desenvolvimento da Consciência Infantil; Fundamentos e Práticas do Ensino da Educação Física na Escola.

  • Cíntia Regina de Fátima, UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO – UNESP

    Licenciada em Educação Física (UFVJM) e Pedagogia (Centro Universitário Claretiano). Doutora e Mestra em Educação: Psicologia da Educação (PUC/SP). Pos-doutoramento em Educação (UNESP-Presidente Prudente)

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Published

2023-10-31

How to Cite

The ludic activity as content in School Physical Education and its contributions to child development: an analysis of the municipal curriculum of Presidente Prudente. (2023). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 20(1), 401-417. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4704

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