A CONSTRUÇÃO DA AUTONOMIA DO PROFESSOR PRESENTE NAS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS DE FORMAÇÃO INICIAL DAS ÚLTIMAS DUAS DÉCADAS

Authors

  • Tais Andrade dos Santos Universidade Estadual Paulista/Doutoranda em Educação para a Ciência
  • Moacir Pereira de Souza Filho UNESP - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

Keywords:

Formação inicial, Racionalidade docente, Política Nacional de formação de professores

Abstract

This paper  aims to analyze the initial training curricula determined by the legislation originating from the National Council of Education, with the outline of the proposed curriculum for the degrees related to teaching in the final years of Elementary and High School, and aiming to understand the models of autonomy by through the terminations of these documents. For this, the authors analyzed in a qualitative way, using content analysis in the following categories: workload, competences and skills described in the documents. Having Contreras (2002) as a theoretical reference for the delimitation of the conditions of autonomy, in this aspect the analyzes point out that the laws go in search of a reflexive autonomy, with a narrowing of the relationship between theory and practice, but even after these years they contemplate a training focused on basic education knowledge in a directive and not emancipatory way.

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Author Biographies

  • Tais Andrade dos Santos, Universidade Estadual Paulista/Doutoranda em Educação para a Ciência

    Licenciada em Física pela Universidade Estadual Paulista-UNESP, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente, São Paulo.

    Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciência da Universidade Estadual Paulista-
    UNESP, Faculdade de Ciências, Bauru, São Paulo.

  • Moacir Pereira de Souza Filho, UNESP - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

    Possui graduação em Licenciatura em Física (2001) e Tecnologia dos Sistemas Elétricos
    - Modalidade Eletrônica (1987); Mestrado (2004) e Doutorado (2009) em Educação
    para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho -
    FC/Unesp/Bauru. Professor Assistente Doutor do Departamento Física e docente
    credenciado no Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física
    (FCT/Unesp/Presidente Prudente/SP), no Programa de Pós-Graduação em Educação
    para a Ciência (FC/Unesp/Bauru/SP) e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de
    Ciências - Doutorado (Instituto de Física/UFMS/Campo Grande/MS). Atualmente é
    Coordenador do curso de Licenciatura em Física - Unesp/Pres. Prudente. Têm
    experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física.

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Published

2020-12-18

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores

How to Cite

A CONSTRUÇÃO DA AUTONOMIA DO PROFESSOR PRESENTE NAS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS DE FORMAÇÃO INICIAL DAS ÚLTIMAS DUAS DÉCADAS . (2020). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 17, 277-294. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3720

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