A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E SUAS POSSIBILIDADES PARA A PROMOÇÃO DO SABER ELABORADO

Authors

Keywords:

Pedagogia Histórico-Crítica; Materialismo Histórico-Dialético, Saber elaborado; formação humana.

Abstract

This article has as main objective to present fundamental elements to reflect on the role of education in contemporary society and the possibilities of Historical-Critical Pedagogy in the promotion of elaborated knowledge. The analyzes were contextualized based on a bibliographical research, based on the conception of man of Historical-Dialectical Materialism, as well as on the objectives of education advocated by Historical-Critical Pedagogy. To think of human formation through educational work, as an act of producing directly and intentionally in the students the humanity produced historically by all men, presupposes a foundation that elevates the subject to the appropriation of the culture elaborated historically, which can glimpse a new perception of the their social reality.

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Author Biographies

  • Geuciane Felipe Guerim Fernandes, Universidade Estadual de Londrina/UEL

    Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Londrina - UEL. Professora colaboradora na Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP.

  • Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina/UEL

    Pós-Doutora em Educação pela UNESP de Marília - SP. Professora adjunto do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina - UEL, na área de Didática e professora da Programa de Pós-Graduação em Educação - UEL. 

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Published

2019-07-08

Issue

Section

FUNDAMENTOS FILOSÓFICOS, DIDÁTICOS E PSICOLÓGICOS DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA

How to Cite

A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E SUAS POSSIBILIDADES PARA A PROMOÇÃO DO SABER ELABORADO. (2019). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 16(2), 164-171. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3013

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