THE PERIODIZATION OF HUMAN ACTIVITY FOR VYGOTSKI, LEONTIEV AND ELKONIN:

Authors

Keywords:

Periodization of Human Activity, Historical-Cultural Psychology, Vygotski, Leontiev and Elkonin

Abstract

The understanding of the concrete, non-dualistic human being with dialectical bases has been a concern since the first generation of the Soviet psychological school. The studies elaborated by this school, later denominated Historical-Cultural Psychology, subsidized the understanding that throughout the life, when performing activities to maintain its survival, the human being modifies its external and internal conditions, that is, it modifies the environment in which lives and their psychic functions. In the present article, the objective is to analyze the periodization of human activity in Vygotski (1896-1934), Leontiev (1903-1979) and Elkonin (1904-1984), in the search for elements that interpose continuities or ruptures of their bases. These are three classic authors who give psychological foundation to the studies of Historical-Critical Pedagogy and that although they belong to the same psychological school, they bring different emphases to think periodization. In order to reach the desired goal, a search of the classic texts of these authors was made available in Portuguese and Spanish, and a comparative table was drawn from the main periods: early childhood, childhood, adolescence and adult life. The line of defense adopted is that the periodization studies presented by Leontiev and Elkonin are a continuation of Vygotsky's studies. The latter devoted himself more to internal questions, to raising the level of psychic development, while still considering it to be dependent on the situation of concrete life. Already Leontiev and Elkonin further explore the influence of social activity on psychic development and established relationships, based on the categories of dominant activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliete Zanelato, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS)

    Professora da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Campus de Ariquemes, Departamento de Ciências da Educação (DECED). Mestre em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Cursa Doutorado em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

  • Sônia da Cunha Urt, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (UFMS)

    Doutora em Educação com Pós-doutoramento em Psicologia Educacional, Professora titular aposentada e professora pesquisadora Sênior dos Programas de Pós-graduação em Educação e em Psicologia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia e Educação (GEPPE).

References

DRAGUNOVA, T. V. Características psicológicas del adolescente. In: PETROVSKI, A. Psicología evolutiva y pedagógica. Moscou, Ru: Editorial Progreso, 1980. p. 119-169.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: Crítica às Apropriações Neoliberais e Pós-Modernas da Teoria Vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2001. (Coleção Educação contemporânea).

ELKONIN, D. B. Desarrollo Psíquico de los Escolares. In: SMIRNOV, A. A. (redactor jefe); LEONTIEV, A. N.; TIEPLOV, B. M. (Orgs.). Psicologia. Cuba: Imprensa Nacional de Cuba, 1961. p. 553-559.

______. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V.; SHUARE, M. (Orgs.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS: Antología. Moscou: Editorial Progresso, 1987. p. 104-124.

GONZÁLEZ REY, F. L. As categorias de sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural. Psicologia da Educação, PUC, São Paulo, n. 24, p. 155-179, 2007.

LEONTIEV, A. N. Actividad, Conciencia y Personalidad. Buenos Aires, AG: Ciências del Hombre, 1978.

______. Desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Moraes, 2004.

______. El aprendizaje como problema en la psicologia. In: Psicologia Soviética Contemporánea: Selección de artículos científicos. La Habana, Ciência y Técnica, 1967.

MARTINS, J. B. Apontamentos sobre a relação Vigotski e Leontiev: A “troika”, ela existiu? Dubna Psychological Journal, Dubna, Moscou, Rússia, v. 1, p. 71-83, 2013.

TOASSA, G. “Atrás da consciência, está a vida”: o afastamento teórico Leontiev-Vigotski na dinâmica dos círculos vigotskianos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 445-462, abr.-jun., 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v37n135/1678-4626-es-37-135-00445.pdf>. Acesso em: 10 set. 2018.

______. Is there a “Vygotskian Materialism”? Ontological and epistemological concerns for a contemporary Marxist Psychology (Part I). Revista PsyAnima, Dubna, Moscou, Rússia, n. 3, p. 66-80, 2015a. Disponível em: <http://psyanima.ru/issues/issues-2015/3-2015/index.html>. Acesso em: 02 ago. 2018.

______. Is there a “Vygotskian Materialism”? Ontological and epistemological concerns for a contemporary Marxist Psychology (Part II). Revista PsyAnima, Dubna, Moscou, Rússia, n. 3, p. 81-93, 2015b. Disponível em: <http://psyanima.ru/issues/issues-2015/3-2015/index.html>. Acesso em: 02 ago. 2018.

TULESKI, S. C.; EIDT, N. M. A periodização do desenvolvimento psíquico: atividade dominante e a formação das funções psíquicas superiores. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (Orgs.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016.

VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. Vygotsky: uma síntese. Trad. C. C. Bartalotti. São Paulo: Unimarco; Loyola, 1996.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Madrid, ES: Visor Distribuciones, 1996. (Tomo IV).

YASNITSKY, A. Vygotsky circle during the decade of 1931-1941: toward an integrative science of mind, brain, and education. These. Department of Curriculum, Teaching and Learning, Ontario Institute for Studies in Education. University of Toronto, Canada, 2009.

Published

2019-07-02

Issue

Section

FUNDAMENTOS FILOSÓFICOS, DIDÁTICOS E PSICOLÓGICOS DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA

How to Cite

THE PERIODIZATION OF HUMAN ACTIVITY FOR VYGOTSKI, LEONTIEV AND ELKONIN:. (2019). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 16(2), 32-44. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3000

Similar Articles

1-10 of 105

You may also start an advanced similarity search for this article.