“SEJÃO QUAES FOREM OS SACRIFÍCIOS, REGENER-SE A INSTRUCÇÃO”: A INSTRUÇÃO NA PROVINCIA DA PARAHYBA DO NORTE NO RELATÓRIO DE DIOGO VELHO CALVALCANTI D’ ALBUQUERQUE (1861)
Keywords:
História da educação, Parahyba do Norte. Leis e regulamentos, Diretoria da Instrução PúblicaAbstract
The present text seeks to discuss how the Brazilian education in the Eighth, especially in the Province of Parahyba do Norte, was treated by the rulers of the Province. The analysis was structured from the documentary criticism to the Reports of the Director of Public Instruction in that Province, elaborated by Diogo Velho Cavalcanti d 'Albuquerque, sent to the Provincial Assembly in the year 1861. As part of the work of the historian, the comparison with other sources made possible the better understanding about the educational practices of the period, of which the educational legislation in force in the period stands out. For the construction of this work, it was fundamental the dialogue with the bibliography referring to the period, among them we can mention Matos (1987), Ferronato (2015) and 92012), Gondra and Schneider (2011, p.120) Faria Filho (2016).
Keyword: History of education, Parahyba do Norte. Laws and Regulations, Board of Public Instruction
Downloads
References
ARAÚJO, Rose Mary de Souza. Escola Normal na Parahyba do Norte: movimento e constituição da formação de professores no século XIX. 2010. 319f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.
CARVALHO, José Murilo de. Os bestializados: o Rio de Janeiro e a República que não foi. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Editoração, sociabilidades intelectuais e mediação cultural. In: Ângela Maria Castro Gomes; Patrícia Santos Hansen (Org.) Intelectuais Mediadores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016, v.1, p. 366-402.
FERRONATO, Cristiano. A instrução Pública na Parayba do Norte discursos, falas e relatórios de presidentes da província (1837-1889). Vitoria: SBHE/Edunit/Virtual Livros, 2015. Disponível em http://www.sbhe.org.br/e-books/sbhe-paraiba/sbhe-02/mobile/index.html Acesso em: 28 jul. 2018.
GONDRA, José Gonçalves; SCHNEIDER, Omar. Educação e instrução nas províncias e na Corte Imperial: (Brasil, 1822-1889). Vitória: EDUFES, 2011. (Coleção Horizontes da pesquisa em história da educação no Brasil).
FERRONATO, Cristiano. Das aulas avulsas ao Lyceu Provincial: as primeiras configurações da instrução secundária na província da Parayba do Norte (1836-1884). Aracaju: EDISE, 2014.
MATTOS, Ilmar Rohloff de. O tempo Saquarema. São Paulo: HUCITEC; Brasília: INL, 1987.
PEIXOTO, Thayná Cavalcanti. José Rodrigues da Costa: Um Tipógrafo na Cidade da Parahyba 1848-1866. João Pessoa: Mídia Gráfica, 2017.
RESENDE, Fernanda Mendes; FARIA FILHO, Luciano Mendes. História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes de província. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 2, p.81-115. jul./dez. 2001.
SAVIANI, D. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
VILLELA, H. O. S. A primeira Escola Normal do Brasil. In: Clarice Nunes. (Org.). O passado sempre presente. São Paulo: Cortez, 1992, p. 17-42.