NDI COMUNIDADE

Authors

  • Carolina Shimomura Spinelli Nécleo de Desenvolvimento Infantil da Universidade Federal de Santa Catarina
  • Juliana Da Silva Euzébio Nucleo de Desenvolvimento Infantil - UFSC
  • Juliete Schneider Núcleo de Desenvolvimento Infantil da UFSC

Keywords:

Child education; Teacher training; University Extension; pedagogical practices

Abstract

The NDI Community Extension project aims to promote the initial and continuing education of teachers and professionals in the area of early childhood education. Since 1994, the Center for Child Development (NDI) linked to the Center for Educational Sciences (CED) of the Federal University of Santa Catarina (UFSC), operates through the NDI Community Extension project in the initial and continuing education of students, teachers and area managers from Kindergarten and other areas. This project is linked to teaching and research because it establishes dialogue with the pedagogical practices of NDI and the research carried out by its teachers. Throughout its existence, the Extension Project welcomed the community of teachers and sought to ensure a space for articulation between theory and practice in its formation. This article analyzes the questionnaires sent after the technical visits and thematic training, in order to understand what was formative in the experience of these professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carolina Shimomura Spinelli, Nécleo de Desenvolvimento Infantil da Universidade Federal de Santa Catarina

    Mestre em educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e professora do Núcleo de Desenvolvimento Infantil NDI/UFSC

  • Juliana Da Silva Euzébio, Nucleo de Desenvolvimento Infantil - UFSC

    Mestre em educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e professora do Núcleo de Desenvolvimento Infantil NDI/UFSC

  • Juliete Schneider, Núcleo de Desenvolvimento Infantil da UFSC

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e professora do Núcleo de Desenvolvimento Infantil - NDI/UFSC

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº20, de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC, 2009.

CAMPOS, R. Prefácio. In. SPINELLI, C. S.; STRENZEL, G. R.; PIMENTEL, M. E. C. (org.) Educação infantil e formação continuada: reflexões sobre a prática docente. Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2017.

DUBAR, C. A construção de si pela atividade de trabalho: a socialização profissional. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 146, p. 351-367, maio/ago., 2012. https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000200003

GATTI, B. A. Os professores e suas identidades: o desvelamento da heterogeneidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 98, p. 85-90, ago, 1996.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 13-33.

RODRIGUES, Â.; ESTEVES, M. A análise de necessidades na formação de professores. Porto: Porto Editora, 1993.

RAUPP, M. D.; DURLI, Z.; CORAL, E. S.; NEIVERTH, T. A gestão do Curso de Especialização em Educação Infantil da UFSC. In: FLÔR, D. C.; DURLI, Z. Educação infantil e formação de professores.Florianópolis: EdUFSC, 2012. Disponível em: http://ndi.ufsc.br/files/2012/12/artigo-hist%C3%B3ria-do-NDI.pdf

RAUPP, M. D. Concepções de formação das professoras de educação infantil na produção científica brasileira. In: VAZ, A. F. F.; MOMM, C. M. (org.). Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis: Nova Harmonia, 2012. p. 139-156.

RAUPP, M. D.; FREITAS, R. P. Núcleo de Desenvolvimento Infantil da UFSC. In: FERREIRA, I. M. S.; CANCIAN, V. A. (Org.). Unidades de Educação Infantil nas Universidades Federais: os caminhos percorridos. Goiâna: FUNAPE, 2009. p. 149-172.

SACRISTÁN, J. G.. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org). Profissão professor. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1995. p. 63- 191. (Colecção Ciências da Educação, 3).

UFSC - UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Centro de Ciências da Educação. Núcleo De Desenvolvimento Infantil. Proposta Curricular. Volume I. Florianópolis: EDUFSC, 2014. Disponível em: http://ndi.ufsc.br/files/2015/04/Proposta-Crricular-do-NDI.pdf

Published

2020-01-08

Issue

Section

DOSSIÊ: EDUCAÇÃO INFANTIL: FORMAÇÃO DE PROFESSORES, CURRÍCULO E PRÁTICAS

How to Cite

Similar Articles

1-10 of 161

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >>