Assistant technology in the inclusion of students with disabilities in the school environment: a systematic review

Authors

  • Giovana Silva Ibiapina Nunes Universidade Federal do Ceará
  • Edgar Marçal de Barros Filho Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Emanuel Ferreira Coutinho Universidade Federal do Ceará (UFC)

Keywords:

Assistive Technology, School Inclusion, People with Disabilities

Abstract

Given the growing number of students with disabilities present in schools today, inclusion needs to be something real and solid. To achieve this, one of the fundamentally important tools for achieving an inclusive act is through the use of Assistive Technology (AT). The objective of this research is to investigate how the use of Assistive Technology influences the development of students with disabilities in the educational environment. To this end, a systematic review of selected studies was carried out over a period of one decade: 2012 to 2021 in the Eric, IEEE Xplore and Scopus databases. 501 articles were found and at the end of the filtering process that used inclusion and exclusion criteria, 15 works were selected. With the analysis of the selected articles, it was possible to realize that the use of Assistive Technology is necessary in the process of inclusion of students with disabilities, as through it it is likely that students will be more autonomous and achieve success in the learning process, but barriers still persist regarding the high value of these tools and the lack of teacher training for the propagation of knowledge and the constant practice of using AT.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Giovana Silva Ibiapina Nunes, Universidade Federal do Ceará

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educacional pela Universidade Federal do Ceará (UFC), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialização em Atendimento Educacional Especializado (AEE) pela Universidade Federal do Ceará - UFC e especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). 

  • Edgar Marçal de Barros Filho, Universidade Federal do Ceará (UFC)

    É vice-coordenador do Mestrado Profissional em Tecnologia Educacional da Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor da Universidade Federal do Ceará desde 2009, possui Graduação (1997), Mestrado (2005) e Doutorado (2016) em Ciência da Computação pela UFC. Tem experiência técnica e científica na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento de aplicativos, mobile learning, sistemas multimídia, computação móvel e dispositivos móveis.

  • Emanuel Ferreira Coutinho, Universidade Federal do Ceará (UFC)

    Professor Associado na Universidade Federal do Ceará (UFC), lotado no Campus Quixadá. Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Estadual do Ceará (2000). Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Estadual do Ceará (2003). Doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Ceará (2014). Também participa como professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Computação (PCOMP), na Universidade Federal do Ceará, Campus Quixadá, e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educacional (PPGTE), do Instituto UFC Virtual.

References

ALI, Clement Ayarebilla. Visually impaired student-teachers' knowledge and use of basic assistive technology tools for mathematics. African Educational Research Journal, Nigéria, v. 9, n. 4, p. 945-955, dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.30918/AERJ.94.21.151. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22assistive+technology%22+AND+inclusion+AND+disability&pr=on&ft=on&ff1=dtySince_2013&ff2=subAssistive+Technology&ff3=pubJournal+Articles&id=EJ1324075. Acesso em: 15 out. 2022.

BIAZUS, Graziela Ferreira; RIEDER, Carlos Roberto Mello. Uso da tecnologia assistiva na educação inclusiva no ambiente escolar: revisão sistemática. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, p. 1-15, 2019. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X33317Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33317/33317 Acesso em: 30 jul. 2024.

BÖCK, Geisa Letícia Kempfer; RIOS, Grasiela Maria Silva; CAMPOS, Luciane Dias. O Atendimento Educacional Especializado para o estudante com deficiência física: do estudo de caso à implementação de tecnologia assistiva. In: GOMES, Roberta Vieira Barreto; FIGUEIREDO, Rita Vieira de; SILVEIRA, Selene Maria Penaforte; CAMARGO, Ana Maria Faccioli de (org). Políticas de inclusão escolar e estratégias pedagógicas no Atendimento Educacional Especializado. Fortaleza: UFCE; Brasília: MC&C, 2016. p. 81-93.

BOUCK, Emily; SATSANGI, Rajiv. Maths Assistive Technology to Support Inclusion. Assistive Technology to Support Inclusive Education. International Perspectives on Inclusive Education, Emerald Publishing Limited, Leeds, v. 14, p. 51 - 67, 2020. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-363620200000014007.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Casa Civil, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 10 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: MEC, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial e dá outras providências. Brasília: MEC, 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20112014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 10 dez. 2022.

BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia Assistiva. Brasília: CORDE, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: MEC, 1990.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

CAMPOS, Cláudio Dias; RODRIGUES, Thelma Virgínia; SANTOS FILHO, Sady Antônio dos; REIS, Nivânia Maria de Melo; SILVA, Patrícia Carolina Fernandes da; CAMPOS, Luciane Dias. Customizing conventional computer peripherals in the benefit of low income individuals with disabilities: step by step procedures to make by yourself, 2014, Montreal. In: CANADA INTERNATIONAL HUMANITARIAN TECHNOLOGY CONFERENCE (IHTC), Montreal, QC, 2014, Canada. Anais [...]. Canada, 2014, p. 1-4. DOI: https://doi.org/10.1109/IHTC.2014.7147541.

CHAMBERS, Dianne. Assistive Technology Supporting Inclusive Education: Existing and Emerging Trends. Assistive Technology to Support Inclusive Education. International Perspectives on Inclusive Education, Leeds, v. 14, p. 1-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-363620200000014001.

CHAMBERS, Dianne, BERLACH, Richard G. Assistive Technology and teacher assistants, working with teaching assistants and other support staff for inclusive education. International Perspectives on Inclusive Education, Leeds, v. 4, p. 219-239, 2015. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-363620150000004011 Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/S1479-363620150000004011/full/html?skipTracking=true. Acesso em: 20 out. 2022.

CLOUDER, Lynn; CAWSTON, Jacqueline; WIMPENNY, Katherine; MEHANNA, Ahmed Khalifa Aly; HDOUCH, Youcef; RAISSOUNI, Iman; SELMAOUI, Karina. The role of assistive technology in renegotiating the inclusion of students with disabilities in higher education in North Africa. Studies in Higher Education, Luanda, v. 44, n. 8, p. 1344 - 1357, ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1437721.

CORREA, Ygor; MORO, Tatiele Bolson; VALENTINI, Carla Beatris. Tecnologia assistiva na educação inclusiva. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 4, p. 2963-2970, 2021. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp.4.16060. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/issue/view/853. Acesso em: 30 jul., 2024.

GOLLOHER, Andrea. Adapted shared reading: a study of its effectiveness in inclusive preschool classrooms. Journal of Special Education Apprenticeship, Canadá, v. 9, n. 2, jul. 2020. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22assistive+technology%22+AND+inclusion+AND+disability&pr=on&ft=on&ff1=dtySince_2013&ff2=subAssistive+Technology&ff3=pubJournal+Articles&pg=2&id=EJ1264417. Acesso em: 15 out. 2022.

GROUT, Ian. Supporting access to STEM subjects in higher education for students with disabilities using remote laboratories. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON REMOTE ENGINEERING AND VIRTUAL INSTRUMENTATION (REV), 12th, 2015, Thailan. Anais [...]. Thailand, 2015. p. 7-13. DOI: https://doi.org/10.1109/REV.2015.7087284.

JADHAV, Vaibhav; CHAMBERS, Dianne; TATPUJE, Dipak. Low-tech Assistive Technology to support students with disability in low-income countries. International Perspectives on Inclusive Education, Leeds, v.14, n. 14, p. 37-50, 2020. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-363620200000014006.

KITCHENHAM, Barbara. Procedures for performing systematic reviews. Santa Catarina: Universidade Federal de Santa Catarina, 2004. Disponível em: https://www.inf.ufsc.br/~aldo.vw/kitchenham.pdf. Acesso em: 11 set. 2024.

KOEHLER, Karen E.; WILD, Tiffany A. Students with visual impairments' access and participation in the science curriculum: views of teachers of students with visual impairments. Journal of Science Education for Students with Disabilities, [s. l.], v. 22, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.14448/jsesd.11.0003. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22assistive+technology%22+AND+inclusion+AND+disability&pr=on&ft=on&ff1=dtySince_2013&ff2=subAssistive+Technology&ff3=pubJournal+Articles&id=EJ1225218. Acesso em: 15 out. 2022.

LOHMANN, Marla J.; HOVEY, Katrina A.; GAUVREAU Ariane N.; HIGGINS, Johanna P. Using Assistive Technology Tools to Support Learning in the Inclusive Preschool Classroom. Journal of Special Education Learning, Canadá, v. 8, n. 2, p. 1-16, set. 2019. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22assistive+technology%22+AND+inclusion+AND+disability&pr=on&ft=on&ff1=dtySince_2013&ff2=subAssistive+Technology&ff3=pubJournal+Articles&id=EJ1231819. Acesso em: 15 out. 2022.

MARÇAL, Edgar; KUBRUSLY, Marcos; SILVA, Cátia L. O. Avaliando aplicações móveis para o ensino em saúde: uma revisão sistemática. Tecnologia Educacional [on line], Rio de Janeiro, n. 217, p. 9-17, 2017.

OLIVEIRA, Thiago; ESCUDEIRO, Nuno; ESCUDEIRO, Paula; ROCHA, Emanuel; BARBOSA, Fernando Maciel. The virtualsign channel for the communication between deaf and hearing users. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, Canada, v. 14, n. 4, p. 188-195, nov. 2019. DOI: https://doi.org/10.1109/RITA.2019.2952270.

ONU. Organização das Nações Unidas. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Nova Iorque: Nações Unidas, 2006. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-das-pessoas-com-deficiencia. Acesso em: 3 dez. 2022.

QUEIROZ, Aristides Costa de. Tecnologias assistivas na educação a distância. EmRede-Revista de Educação a Distância, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 349-359, 2019. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/445/469. Acesso em: 24 ago. 2024.

RAVISUNDAR, Naneetha; MANIMANDIRAM, Srihari. A Case Study on Information and Communication Technology in Empowering the Visually Challenged Women in Inclusive Education. Shanlax International Journal of Education, [s. l.], v. 9, n. 4, p374-381, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.34293/education.v9i4.4208. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22assistive+technology%22+AND+inclusion+AND+disability&pr=on&ft=on&ff1=dtySince_2013&ff2=subAssistive+Technology&ff3=pubJournal+Articles&pg=2&id=EJ1309704.

Acesso em: 15 out. 2022.

ROCHA, Aila Narene Dahwache Criado; DELIBERATO, Débora. Tecnologia assistiva para crianças com paralisia cerebral na escola: identificação de necessidades. Revista Brasileira de Educação Especial. São Paulo, v. 18, ed. 1, p. 71 - 92, jan. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382012000100006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/WqrPHJsTmsjBBjbqZsSRj6y. Acesso em: 20 out. 2022.

SARTORETTO, Mara Lúcia; BERSCH, Rita de Cássia Reckziegel. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: recursos pedagógicos acessíveis e comunicação aumentativa e alternativa. Brasília: Universidade Federal do Ceará, 2010. v. 6.

SHAW, Olivia R.; HADDEN-PERILLA, Jodi A. Tactviz: a VMD plugin for tactile visualization of protein structures. Journal of Science Education for Students with Disabilities, [s. l.], v. 23, n. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.14448/jsesd.12.0015. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22assistive+technology%22+AND+inclusion+AND+disability&pr=on&ft=on&ff1=dtySince_2013&ff2=subAssistive+Technology&ff3=pubJournal+Articles&id=EJ1267674. Acesso em: 15 out. 2022.

ULISSES, João; OLIVEIRA, Thiago; ESCUDEIRO, Paula Maria; ESCUDEIRO, Nuno; BARBOSA, Fernando Maciel. ACE assisted communication for education: Architecture to support blind & deaf communication 2018. In: IEEE GLOBAL ENGINEERING EDUCATION CONFERENCE (EDUCON). 2018. Santa Cruz de Tenerife. Anais [...]. Santa Cruz de Tenerife, 2018, p. 1015-1023. DOI: https://doi.org/10.1109/EDUCON.2018.8363341.

UNESCO. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2020: Inclusão e educação para todos. Paris: UNESCO, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373721_por. Acesso em: 10 dez. 2022.

VERUSSA, Edna de Oliveira. Tecnologia assistiva para o ensino de alunos com deficiência: um estudo com professores do ensino fundamental. 2009. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2009. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/Educacao/Dissertacoes/verussa_eo_me_mar.pdf. Acesso em: 30 out. 2022.

WHO. World Health Organization. Global report on assistive technology. London: World Health Organization, 2022. Disponível em: https://iris.who.int/handle/10665/354357. Acesso em: 10 dez. 2022.

Published

2024-09-18

How to Cite

Assistant technology in the inclusion of students with disabilities in the school environment: a systematic review. (2024). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-17, e244872. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4872

Similar Articles

1-10 of 208

You may also start an advanced similarity search for this article.