Teaching in Early Childhood Education: The Relationship Between Professional Knowledge and Pedagogical Practices

Authors

  • Kescy de Paula Dias
  • Valdinei Marcolla Instituto Federal Catarinense
  • Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho Zanin Instituto Federal Catarinense

Keywords:

Formação inicial; Formação profissional; Saberes docentes; Educação infantil; Prática pedagógica.

Abstract

This empirical research investigates the relationship between professional training knowledge and the pedagogical practices of early childhood education teachers. The theoretical framework of this study is composed of authors such as Huberman (1992), Borges (2004), Gauthier (2013), Tardif (2014), and Nóvoa (2019). Based on these authors, it is assumed that teachers possess a repertoire of specific forms of knowledge (professional training knowledge, disciplinary knowledge, curricular knowledge, and experiential knowledge) that are interconnected and mobilized in the exercise of their profession. The specific objectives of the study were to identify how professional training knowledge and experiences are perceived by the teachers and to analyze the relationship between these two types of knowledge as expressed in the participants' statements. The methodology adopted was qualitative research (Minayo, 2013), with data collected through semi-structured interviews conducted virtually with five early childhood education teachers from the city of Videira, Santa Catarina. The data revealed that some participants maintain a distant view when discussing professional training knowledge, which highlights a dichotomy between theory and practice. It was also found that experiential knowledge holds significant relevance for the participants, with years of teaching experience serving as a key indicator in analyzing pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kescy de Paula Dias

    Especialista em Educação Especial pelo Instituto Facuminas e Licenciada em Pedagogia pelo Instituto Federal Catarinense - campus Videira.

    Docente da Rede Estadual de Santa Catarina.

  • Valdinei Marcolla, Instituto Federal Catarinense

    Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel).
    Docente do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC) - Campus Videira.

  • Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho Zanin, Instituto Federal Catarinense

    Doutora e mestra em Tecnologia e Sociedade pela Universidade Tecnologia Federal do Paraná (UTFPR).
    Docente do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC) - Campus Videira.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BORGES, Cecília. O professor da educação básica e seus saberes profissionais. Araraquara: JM Editora, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 22 jul. 2024.

BRZEZINSKI, Iria. Políticas contemporâneas de formação de professores para os anos iniciais do ensino fundamental. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, p. 1139-1166, set. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/5NFc5q49QjdB79GY9svbTdJ/#. Acesso em: 23 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400010

CASTAÑON, Gustavo Arja. Construtivismo e ciências humanas. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 36-49, 2005. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-58212005000200004. Acesso em: 22 jul. 2024.

FELIX, Carla Fernanda Figueiredo. Identidade profissional docente: tecendo histórias. 2015. 233 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/956454. Acesso em: 22 jul. 2024.

FRANCO, Maria Laura P. B. Análise do conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Formação continuada de/para/com docentes: para quê? para quem? In: IMBERNON, Francisco; SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan. (orgs.). Formação permanente de professores: experiências ibero-americanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019, p. 96-109.

GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da oedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.

GONÇALVES, José Alberto. Desenvolvimento profissional e carreira docente: fases da carreira, currículo e supervisão. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, Lisboa, v. 8, p. 23-36, 2009. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/131. Acesso em: 22 jul. 2024.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 31-46.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

MACENHAN, Camila; TOZETTO, Susana Soares; BRANDT, Célia Finck. Formação de professores e prática pedagógica: uma análise sobre a natureza dos saberes docentes. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 505-525, maio/ago. 2016. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8738/5156. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.11i2.0011

MARIN, Alda Junqueira. Da necessidade de rupturas: focalizando necessidades de novos saberes. In: CAVALCANTE, Maria Marina Dias; SALES, José Álbio Moreira de; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; LIMA, Maria Socorro Lucena. (orgs.). Didática e prática de ensino: diálogos sobre a escola, a formação de professores e a sociedade. Fortaleza: EdUECE, 2015, p. 46-61.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910

NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 74, p. 27-42, abr. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/3RwPLmZMRk35bjpfhPGDsTv/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 23 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000100003

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Nuances, Presidente Prudente, v. 3, n. 3, p. 5-14, set. 1997. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/50/46. Acesso em: 22 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v3i3.50

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2006. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v3i3.50

PINHEIRO, Geslaine Cristina Grayb; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Saberes docentes e a formação inicial do professor para as séries iniciais do Ensino Fundamental. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, IX; ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, III., 2009. Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2009. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/2885_1276.pdf. Acesso em: 22 jul. 2024.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and Teaching: foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987. Disponível em:

https://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf. Acesso em: 22 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

TARDIF, Maurice. Os professores enquanto sujeitos do conhecimento: subjetividade, prática e saberes no magistério. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 112-128.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. DOIU: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, p. 215-233, 1991.

THERRIEN, Jacques. Uma abordagem para o estudo do saber de experiência das práticas educativas. Cadernos da pós-graduação em Educação, Fortaleza, v. 5, p. 01-04, 1996.

TOZETTO, Susana Soares. Os saberes da experiência e o trabalho docente. Revista Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 14, n. 3, p. 17-24, set./dez. 2011.

Published

2025-03-13

Issue

Section

DOSSIÊ: FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL: VICISSITUDES DAS POLÍTICAS E REALIDADES CONTEMPORÂNEAS

How to Cite

Teaching in Early Childhood Education: The Relationship Between Professional Knowledge and Pedagogical Practices. (2025). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-16, e244971. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4971

Similar Articles

1-10 of 401

You may also start an advanced similarity search for this article.