Training for teaching in early education: overview of presential degree courses in pedagogy in the ACAFE system in SC

Authors

  • Mariana Acórdi Goulart Prefeitura Municipal de Florianópolis
  • Márcia Buss-Simão Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

Initial training, Pedagogy, Early childhood education

Abstract

The article presents the results of a research, at master's level, which aimed to analyze the curricular configurations of Pedagogy courses at universities in Santa Catarina, choosing the Santa Catarina Association of Educational Foundations - ACAFE as the research locus. The ACAFE system brings together 16 Educational Foundations in Santa Catarina. Of the total of 16 higher education institutions that make up the ACAFE system in the State of Santa Catarina, 13 made up the research analysis corpus due to offering the degree course in Pedagogy in person and due to the availability of information about these courses. The Content Analysis Technique (Bardin, 1977) was the methodological resource used to organize and gather data. The research analyzes showed that many syllabuses of the curricular components brought content related to the specificities of Early Childhood Education, such as: organization of times and spaces and the daily life of Early Childhood Education, pedagogical documentation: observation, recording, planning and evaluation, as well as knowledge relating to languages, interactions and games. However, the analyzes revealed that it is still necessary for course curricula to include more knowledge regarding care and education, the social function of Early Childhood Education, the education of babies and the implications of these specificities for teaching in Early Childhood Education.

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Author Biographies

  • Mariana Acórdi Goulart, Prefeitura Municipal de Florianópolis

    Mestre em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC (2021). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013.2). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil. É professora efetiva de educação infantil na Rede Municipal de Florianópolis. Participa do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na pequena infância - NUPEIN/ UFSC.

  • Márcia Buss-Simão, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professora na Universidade Federal de Santa Catarina no Departamento de Metodologia de Ensino - UFSC/MEN e credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha Educação e Infância. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina na linha de pesquisa Ensino e Formação de Educadores. Realizou parte de seu doutoramento na Goethe Universität de Frankfurt am Main na Alemanha com bolsa DAAD no período de dezembro de 2009 a abril de 2011. É mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005-2007) na linha de pesquisa Educação e Infância. Possui Graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993). Realizou estágio pós-doutoral de 2012 a 2013 na Universidade Federal de Santa Catarina com bolsa REUNI sob supervisão de Eloisa Acires Candal Rocha no Programa de Pós-Graduação em Educação com a temática: Professoras de Educação Infantil: uma análise da constituição da docência no contexto Catarinense. Está como editora da Revista Zero-a-Seis e Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância (NUPEIN/UFSC). Vice-coordenadora do GT07 - Educação de Crianças de 0 a 6 anos da ANPEd (2021-2023) e Coordenadora do GT07 - Educação de Crianças de 0 a 6 anos da ANPEd (2024-2025).

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Published

2025-02-14

Issue

Section

DOSSIÊ: FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL: VICISSITUDES DAS POLÍTICAS E REALIDADES CONTEMPORÂNEAS - EM EDIÇÃO

How to Cite

Training for teaching in early education: overview of presential degree courses in pedagogy in the ACAFE system in SC. (2025). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-25, e244964. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4964

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