NEOCONSERVATISM AND GENDER ISSUES: SCHOOL AND BODY AS TERRITORIES OF DISPUTES AND RESISTANCES

Authors

  • Elizabeth dos Reis Sanada Instituto Singularidades
  • Mariana Siqueira Nascimento Instituto Singularidades
  • Zero Costi Martin Instituto Singularidades

Keywords:

Censorship; Body; School; Gender; Difference.

Abstract

The present article arises from a scientific initiation research, which aimed to identify teachers' representations of the body and how these representations influence their positioning and intervention regarding gender issues in school, as well as to verify possible inclusive actions developed to accommodate dissident bodies in school. Data collection was based on semi-structured interviews with a cisgender female teacher who teaches in elementary school and a non-binary trans coordinator, both working in the public network of the city of São Paulo, and a cisgender gay male teacher from the private network. The reports point to an invisibility of dissident bodies in the school space, in addition to the intersections of far-right federal policies with the educational policies of the schools involved in the research. Thus, it is concluded that the school remains a space for disciplining bodies and (re)producing differences, being the stage for the unfolding of neoconservatism, which directly and indirectly impacts educational policies and proposals aimed at the debate on gender issues and the inclusion of dissident bodies in school. On the other hand, practices of resistance and subversion of this macro-dynamic of exclusion were observed, revealing the existence of possible paths of resistance and subversion, sustained by teachers, against the devices of power and knowledge. The concept of body-territory and the pedagogy of differences is presented as a possible way of articulating these fields. 

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Author Biographies

  • Elizabeth dos Reis Sanada, Instituto Singularidades

    Doutora e mestre em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela USP. Pedagoga. Psicóloga. Psicanalista. Psicopedagoga. Possui especialização em Psicopedagogia e Neurociências (UNIP); em Educação Bilíngue (Instituto Singularidades); e, em Formação Integral, Competências Socioemocionais e Práticas Educacionais Inovadoras (Instituto Singularidades. Coordenadora do curso de pós-graduação em Psicopedagogia do Instituto Singularidades. Professora dos cursos de graduação e pós-graduação do Instituto Singularidades. Atua com assessoria pedagógica e formação continuada de professores e gestores em instituições públicas e particulares. Possui artigos e livros publicados na área da Psicologia e Educação.

  • Mariana Siqueira Nascimento, Instituto Singularidades

    Mulher cis de 25 anos, cursando a graduação em Pedagogia pelo Instituto Singularidades. Tem interesse pela relação entre corpo e Educação e encontrou nas teorias críticas de gênero e sexualidade um caminho de pesquisa.

  • Zero Costi Martin, Instituto Singularidades

    Pessoa não binária, tem 23 anos e é estudante de Letras. Trabalha como assistente de fotografia e tem em suas pesquisas uma relação muito forte com o estudo e a militância sobre gênero e sexualidade, já tendo palestrado em instituições como Bienal de Arte de São Paulo e CEPAC Barueri.

References

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Published

2025-01-10

Issue

Section

DOSSIÊ: EDUCAÇÃO PARA OS DIREITOS HUMANOS: PERSPECTIVAS INTERDISCIPLINARES - EM EDIÇÃO

How to Cite

NEOCONSERVATISM AND GENDER ISSUES: SCHOOL AND BODY AS TERRITORIES OF DISPUTES AND RESISTANCES. (2025). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-20, e244962. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4962

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