POLITICAL PRINCIPLES: CITIZENSHIP AS A PILLAR FOR THE FULL DEVELOPMENT OF PEOPLE WITH AUTISM

Authors

  • Uania Soares Rabelo de Moura SEC/BA
  • Natália Medina Araújo UFOB
  • Anne Gabriele Lima Sousa de Carvalho UFOB

Keywords:

Autism; Development; Education.

Abstract

This article investigates the effectiveness of the human right to education for people with Autism Spectrum Disorder (ASD), analyzing how school education promotes the full development of these individuals. It is based on an excerpt from a dissertation, derived from a case study conducted in a municipal school in Barreiras, Bahia, which offers the initial grades of Elementary Education. Data analysis was conducted using Bardin's content analysis method (2016), with categories based on political principles, subdivided into codes and subcodes. The instruments used were semi-structured interviews and school documents related to the teaching and learning process, through data triangulation. The discussion is framed around Paulo Freire's theory, interacting with authors who discuss autism and school education. The results indicate that, although there are policies and guidelines aimed at the inclusion of students with ASD and the school's practices are directed towards this goal, the implementation of these rights faces significant challenges. Among the main obstacles are the effective participation of the family, which is limited due to work schedule issues, and the students' access to a multidisciplinary team and/or their continuous presence in the school. This study shows that the education offered by the school is moving towards inclusion, but there is a need to improve the pedagogical work to ensure the students' exercise of citizenship, respecting their limits to fully develop their potential.

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Author Biographies

  • Uania Soares Rabelo de Moura, SEC/BA

    Mestre em Ciências Humanas e Sociais pela Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB). Graduada em Pedagogia e Letras (Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa). Possui especialização em Gestão Estratégica de Pessoas; Metodologia da Língua Portuguesa; Coordenação Pedagógica e Supervisão Escolar; Atendimento Educacional Especializado (AEE) e Educação Inclusiva. Coordenadora Pedagógica na Secretaria de Educação do Estado da Bahia (SEC/BA). Possui experiência no setor bancário e na área da educação. Pesquisadora de temas relacionados à educação inclusiva e ao trabalho escolar.

  • Natália Medina Araújo, UFOB

    Doutora em Direito pela Universidade de Brasília - UnB (2017). Mestre em Direito pela Universidade de Brasília - UnB (2011). Bacharel em Direito pela Universidade Federal da Bahia (2008). Professora Adjunta de Direito na Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal do Oeste da Bahia (PPGCHS/UFOB). Pesquisadora dos Grupos de Pesquisa Crítica e Direito Internacional (UnB) e Marginais: Grupo Interdisciplinar de Pesquisa sobre Minorias e Exclusões (UFOB). Áreas de atuação principais: Direito Internacional, História do Direito, Direito das Migrações, Direito dos Refugiados e Direitos Humanos. 

  • Anne Gabriele Lima Sousa de Carvalho, UFOB

    Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba (2003), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2006) e doutorado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2012). Atualmente é Professora Adjunta C II e gestora do Núcleo de Avaliação de Cursos da Universidade Federal do Oeste da Bahia. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas e Sociais (PPGCHS/UFOB) e faz parte dos grupos de pesquisa registrados no CNPq "Marginais: grupo interdisciplinar de pesquisa sobre minorias e exclusões" e "GRUDET: Dinâmicas espaciais e desenvolvimento territorial e socioespacial". Tem experiência na área de Sociologia e Antropologia, com ênfase em Desigualdade Social e Sociabilidade Urbana.

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Published

2024-12-19

Issue

Section

DOSSIÊ: EDUCAÇÃO PARA OS DIREITOS HUMANOS: PERSPECTIVAS INTERDISCIPLINARES - EM EDIÇÃO

How to Cite

POLITICAL PRINCIPLES: CITIZENSHIP AS A PILLAR FOR THE FULL DEVELOPMENT OF PEOPLE WITH AUTISM. (2024). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-24, e244954. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4954

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