CONTINUING TRAINING: A STUDY OF THE TRAININGS OFFERED ON STATE EDUCATIONAL SYSTEM IN CAMPO GRANDE – MATO GROSSO DO SUL STATE

Authors

  • Rodrigo Rocha da Silva UEMS
  • Ana Paula Camilo Pereira UEMS

Keywords:

Continuing training; Geography teachers; Pedagogical pratices; Campo Grande – MS.

Abstract

This article is part of this author's master's research, and aims to present a discussion about the specific continuing education for Geography teachers on the State Education System of Mato Grosso do Sul, at state schools located in the capital of the state, Campo Grande, understanding that this should enable transformations in the teaching pedagogical practice, since it constitutes a permanent process of construction of pedagogical knowledge, helping teachers to improve their practices. As methodological procedures, in a qualitative approach, we present a bibliographical and documental analysis, having as sources texts and researches that deal with the theme, official statistical data, curriculum used in the continuing education of Geography teachers, programs, projects aimed at these formations, both from the Ministry of Education and from the State Department of Education of Mato Grosso do Sul, and an interview with the superintendent of the Center for Continued Training (CFOR). Subsequently, questionnaires were used in order to understand the difficulties pointed out by the Geography teachers who work for that state system, as well as their perceptions in relation to continuing education actions. The time frame adopted for data analysis are the years 2015 to 2020, in order to verify how continuing education took place in the last half of this decade. As a result, it was possible to understand the complexity of factors that influence the pedagogical practices of Geography teachers, and the understanding that the Secretary of Education has not offered specific training for the curricular components, on the case of this article, Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7441. Acesso em: 24 maio 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 21 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 07 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 5 abr. 2013. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=12796&ano=2013&ato=69dMTQU50MVpWTb0b. Acesso em: 07 set. 2020.

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25. n. 66. p. 227-247, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 jan. 2022.

CALLAI, Helena Copetti. A Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica. In: Eliana Maria Barbosa de Morais; Loçandra Borges de Moraes (org.). Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de geografia. 1ed. Goiânia: Editora Vieira, 2010, p. 15-37.

CALLAI, Helena Copetti. A Geografia escolar e os contéudos da Geografia. In: A formação do profissional de Geografia: o professor. Coleção: Ciências Sociais. Ijuí: Ed. Unijuí. 2013. p. 39-59.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. A formação de professores e o ensino de geografia. Revista Terra Livre, São Paulo, v. 14, n. 14, p. 48-57, 1999.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia e prática de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade contemporânea: avanços, caminhos, alternativas: ANAIS DO I SEMINÁRIO NACIONAL: currículo em movimento – Perspectivas Atuais Belo Horizonte. 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/8125597/ANAIS_DO_I_SEMIN%C3%81RIO_NACIONAL_CURR%C3%8DCULO_EM_MOVIMENTO_Perspectivas_Atuais_Belo_Horizonte_novembro_de_2010. Acesso em: 15 abr. 2023.

CAVALCANTI, Lana de Souza. O lugar como espacialidade na formação do professor de geografia: breves considerações sobre práticas curriculares. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 1-18, jul./dez. 2011.

CORRÊA, Roberto Lobato. A dimensão cultural do espaço: alguns temas. Espaço e cultura, Rio de Janeiro, n. 1, p. 1-22, 1995. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/3479. Acesso em: 05 out. 2023.

COSTA, Deuzeli Brandão; CRUZ, Evandro Costa. A importância da formação continuada para o professor de Geografia: refletindo sobre ações-metodológica. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 3, n. 10, p. 11-22, out. 2018. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/pedagogia/professor-de-geografia. Acesso em: 05 out. 2023.

DAHER, Alessandra Ferreira Beker. Entrevista [nov. 2022]. Entrevistador. Rodrigo Rocha da Silva. Campo Grande - MS, 2022.

GATTI, Bernardete A. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 51-67, out./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/MXXDfbw5fnMPBQFR6v8CD5x/?lang=pt. Acesso em: 04 ago. 2022.

GENGNAGEL, Claudionei Lucimar. Formação continuada em Geografia: perspectivas docentes na rede estadual de Passo Fundo, RS. 2021. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2021.

HYPÓLITO, Dinéia. Repensando a formação continuada. [2004]. Disponível em:

https://www.geocities.ws/dineia.hypolitto/arquivos/artigos/RepensandoAFormacaoContinuada.pdf

Acesso em: 04 ago. 2022.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2011. Brasília: INEP, 2013. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados. Acesso em: 24 maio 2022.

KAERCHER, Nestor André. Se a Geografia escolar é um pastel de vento o gato come a Geografia Crítica. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

MATO GROSSO DO SUL (Estado). Secretaria de Estado de Educação. Plano Estadual de Educação. 2014. Disponível em: https://www.sed.ms.gov.br/wp-content/uploads/2015/05/Plano-Estadual-de-Educa%C3%A7%C3%A3o-MS.pdf. Acesso em: 12 abr. 2023.

MATO GROSSO DO SUL (Estado). Secretaria de Estado de Educação. A Implantação e Operacionalização das Coordenadorias Regionais de Educação de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, 2016, p.1-23.

MATO GROSSO DO SUL (Estado). Secretaria de Estado de Educação. Seminário Internacional: Competências Socioemocionais e Educação Integral. 2019. Disponível em: https://www.sed.ms.gov.br/seminario-internacional-sobre-competencias-socioemocionais-e-realizado-em-ms/. Acesso em: 10 jun. 2021.

MELO, Fabiano Antônio de. Aulas tediosas, alunos alienados. Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. In: PASSINI, Elza Yasuko; PASSINI, Romão; MALYSZ, Sandra T. (org.). Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015. p. 94-100.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. Para onde vai o ensino de Geografia. 6. ed. São Paulo: Contexto, 1998.

PASSINI, Elza Yasuko. Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

SANTANA FILHO, Manoel Martins de. Notas sobre geografia escolar: da sua pertinência contemporânea e das coisas que desfocam a prática docente. In: TONINI, Ivaine Maria (org.). O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação, 2014. p. 227-238.

SANTOS, Francisco José da Silva; ARAÚJO, Raimundo Lenilde. Avaliar: desafio cotidiano do professor de Geografia. In: FÓRUM NACIONAL DE PROFESSORES DE GEOGRAFIA, X., 2020, Goiânia. Anais [...] Goiânia: NEPEG, 2020. p. 332-342. Disponível em: http://nepeg.com/newnepeg/wp-content/uploads/2017/02/1-2010112-Avaliar-Desafio-Cotidiano-Do-Professor-De-Geografia.pdf. Acesso em: 27 set. 2022.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2002.

Published

2023-11-09

How to Cite

CONTINUING TRAINING: A STUDY OF THE TRAININGS OFFERED ON STATE EDUCATIONAL SYSTEM IN CAMPO GRANDE – MATO GROSSO DO SUL STATE. Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 418–442, 2023. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4712. Acesso em: 19 aug. 2025.

Similar Articles

1-10 of 251

You may also start an advanced similarity search for this article.