ENSINO DE PROGRAMAÇÃO PARA CRIANÇAS E O DESENVOLVIMENTO DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL: ALGUMAS REFLEXÕES
Keywords:
Crianças. Pensamento Computacional. Ensino de Programação.Abstract
One of the great challenges faced by education is to reflect on the effective uses of digital information and communication technologies, in order to provide students with contextualized and meaningful learning. Changing the student's relationship with digital technologies - from passive consumers to content producers - is what we aim for. Given this, the objective of the article is to reflect on the effective uses of digital information and communication technologies in education in these technological times, envisioning other ways of doing education, from the perspective of the child being a builder of digital artifacts through teaching programming, stimulating the development of computational thinking. We emphasize, therefore, that our study is of a reflective theoretical character with contributions from Castells (1999), Coll and Monereo (2010), Papert (1994), Selwyn (2017), among other scholars. We present, at first, an explanation of the constructionist approach and education, based on the studies of its creator Papert. In a second step, we reflect on the teaching of programming to children, then, to contextualize the computational thinking and implementation strategies adopted. From this study, we envision a horizon of possibilities for the necessary paradigm shift in education.
Downloads
References
BONILLA, Maria Helena.; PRETTO, Nelson De Luca. Política educativa e cultura digital: entre práticas escolares e práticas sociais. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 499-521, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2015v33n2p499. Acesso em: 09 out. 2020.
BRACKMANN, Christian Puhlmann. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. 2017. 226f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
BRACKMANN, Christian Puhlmann et al. Panorama global da adoção do pensamento computacional. In: RAABE, André; ZORZO, Avelino F.; BLIKSTEIN, Paulo. Computação na educação básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020, p. 31-48.
CASTELLS, Manuel. A revolução da Tecnologia da Informação. In: CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 6ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999, p. 67-118.
CHARÃO, Andrea Schwertner; STEIN, Benhur; BARCELOS, Patrícia Pitthan. Clube de computação para alunos dos ensinos fundamental e médio: pesquisa-ação com múltiplas ferramentas. In: RAABE, André; ZORZO, Avelino F.; BLIKSTEIN, Paulo. Computação na educação básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020, p. 90-98.
COLL, César.; MONEREO, Carles. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, César.; MONEREO, Carles. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010, p. 15-46.
FURINI, Caroline da Silva; TEIXEIRA, Adriano Canabarro; TRENTIN, Marco. O ensino de programação de computadores na educação infantil. In: RAABE, André; ZORZO, Avelino F.; BLIKSTEIN, Paulo. Computação na educação básica:
fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020, p. 67-78.
GLIZT, Fabiana Rodrigues de Oliveira. O pensamento computacional nos anos iniciais do ensino fundamental. In: RAABE, André; ZORZO, Avelino F.; BLIKSTEIN, Paulo. Computação na educação básica:
fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020, p. 201-216.
ISTE/CSTA. Computational Thinking Teacher Resource. 2 ed., 2011. Disponível em: https://cdn.iste.org/www-root/ct-documents/ct-teacher-resources_2ed-pdf.pdf?sfvrsn=2. Acesso em: 12 jan. 2021.
JESUS, Carla; VASCONCELOS, José Braga de.; LIMA, Rui. Scratch e Kodu: iniciação à programação no ensino básico. Lisboa: FCA- Editora de Informática, Ltda. 2016, 195p.
JONASSEN, David H. Computadores, Ferramentas Cognitivas: desenvolver o pensamento crítico nas escolas. Editora: Porto Editora, 2000, 316p.
KAMINSKI, Marcia Regina; BOSCARIOLI, Clodis. Criação de jogos digitais na perspectiva de introdução à Modelagem Matemática nos anos iniciais. Revista Thema, v.18, n.4, p. 1538-1548, ago. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/328050322_Criacao_de_jogos_digitais_na_perspectiva_de_introducao_a_Modelagem_Matematica_nos_anos_iniciais. Acesso em: 12 out. 2020.
KENSKI, Vani Moreira. O que são tecnologias? Como convivemos com as tecnologias? In: KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. (Série Prática Pedagógica), p. 17-27.
MARJI, Majed. Aprenda a programar com Scratch: uma introdução visual à programação com jogos, arte, ciência e matemática. São Paulo: Editora Novatec, 2014, 000p.
ORO, Neuza Teresinha et al. Programação de computadores com o Scratc: contando histórias construídas por alunos da escola de Hackers. Revista Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 4, n.1, p. 144-163, dez. 2017. Disponível em: https://www.nied.unicamp.br/revista/index.php/tsc/article/view/155. Acesso em: 15 nov. 2020.
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994, 195p.
PINTO, Sérgio C. C. da SILVA; NASCIMENTO, Gisele S. R. do. O pensamento computacional e a nova sociedade. In: VALENTE, José Armando; FREIRE, Fernanda Maria Pereira; ARANTES, Flávia Linhalis. Tecnologia e Educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas, São Paulo: NIED/UNICAMP, 2018, p. 302-322.
RAABE, André; BRACKMANN, Christian Puhlmann; CAMPOS, Flávio. Currículo de Referência em Tecnologia e Computação: da educação infantil ao ensino fundamental. 2 ed, São Paulo: CIEB, 2020, 104p.
_____________; ZORZO, Avelino F.; BLIKSTEIN, Paulo. Computação na educação básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020, 316p.
RIBEIRO, Leila; FOSS, Luciana; CAVALHEIRO, Simone André da Costa. Entendendo o pensamento computacional. In: RAABE, André; ZORZO, Avelino F.; BLIKSTEIN, Paulo. Computação na educação básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020, p. 16-30.
RODRIGUEZ, Carla Lopes; REIS, Rachel Carlos Duque; ISOTANI, Seiji. Recursos e estratégias para desenvolvimento e avaliação do pensamento computacional na escola. Revista Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 4, n.1, p. 59-81, dez. 2017. Disponível em: https://www.nied.unicamp.br/revista/index.php/tsc/article/view/165. Acesso em: 15 nov. 2020.
SELWYN, Neil. Educação e Tecnologia: questões críticas. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá (orgs.) Educação e Tecnologias: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. p. 85-103. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.
SOBREIRA, Elaine Silva Rocha; TAKINAMI, Olga Kikue; SANTOS, Verônica Gomes dos. Programando, criando e inovando com o Scratch: em busca da formação do cidadão do século XXI. In: Jornada de Atualização em Informática na Educação, 2, 2013, Campinas, São Paulo. Anais [...]. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/pie/article/view/2592. Acesso em: 17 jan. 2021.
___________; VIVEIRO, Alessandra Aparecida; D’ABREU, João Vilhete Viegas. Cultura maker e jogos digitais. In: MEIRA, Luciano; BLIKSTEIN, Paulo. Ludicidade, jogos digitais e gamificação na aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2020, p. 27-38.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO. Referenciais de Formação em Computação: educação básica. 2017. Disponível em: https://www.sbc.org.br/files/ComputacaoEducacaoBasica-versaofinal-julho2017.pdf. Acesso em: 03 jan. 2021.
VALENTE, José Armando. Informática na educação: instrucionismo x construcionismo. Manuscrito não publicado: NIED, 1997.