CONTRIBUTIONS OF THE TEACHING OF ART FOR THE PREVENTION OF BULLYING VIOLENCE
Keywords:
Violence Prevention; Bullying; Education; Art; elementary school.Abstract
Violence is an issue that has been discussed in our society due to the degree that it has reached that has brought a series of negative consequences for the entire population. The school as part of this society could not escape this situation and, although the Ministries of Education and Health advocate preventive educational activities on violence, these are still incipient in the classroom environment. In this perspective, starting from a behavioral approach, the objective of this work is to elaborate, apply and evaluate a set of activities in the discipline of Art, Elementary School I, focused on the prevention of school violence and bullying. The research site was a Municipal School of Elementary Education in a small city in the interior of São Paulo. The research is a quasi-experimental, descriptive and interventional study. The participants were students in the 5th year of elementary school I. The procedures involved the collection of information about the behavior of the students, using the records of the school's occurrence book and elaborating the activities of a teaching program. These activities were designed following the procedures of behavioral theory and trying to meet the characteristics of the behaviors raised in the book of occurrences. The results show that the applied procedure was effective, since the students presented high percentages of correct answers about the knowledge worked and began to recognize the violence with characteristics of bullying. It is considered that this study has brought subsidies for the work of prevention of violence, especially bullying among elementary school children.
Downloads
References
ANDERY, M. A. P. A. Métodos de Pesquisa em Análise do Comportamento. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 313-342, jun. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642010000200006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 18 de jun. 2019. DOI: 10.1590/S0103-65642010000200006
ALBUQUERQUE, P. P. Trauma e histórico de vitimização na escola: um estudo retrospectivo com estudantes universitários. 2014. 253 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), São Carlos, 2014.
BARBOSA, A. M. Arte-Educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BARBOSA, A. M. John Dewey e o Ensino da Arte no Brasil. São Paulo: Cortez, 2001.
BARBOSA. Abordagem triangular no ensino das Artes e Culturas Visuais. São Paulo: Cortez, 2010.
BARBOSA, A M. Redesenhando o desenho: educadores, política e história. São Paulo: Cortez, 2015.
BARBOSA. A imagem do ensino da Arte. São Paulo: Perspectiva, 1991.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 de jun. 2019.
BRASIL. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Brasília, 2019. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/. Acesso em: 18 de Jun. 2019.
BRASIL. Por uma cultura da paz, a promoção da saúde e a prevenção da violência. Brasília: Ministério da Saúde, 2009.
BRASIL. Passo a passo PSE: Programa Saúde na Escola: tecendo caminhos da intersetorialidade. Brasília: Ministério da Saúde, 2011.
CABALLO, V. E. Manual de Técnicas de Terapia e Modificação do Comportamento. São Paulo: Santos, 1996.
COZBY, P. C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas, 2002.
CORTEGOSO, A. L; COSER, D. S. Elaboração de programa de ensino: material autoinstrutivo. São Carlos: EDUFSCAR, 2011.
ELIAS, M. A. Violência escolar e implicações para o currículo: o Projeto Pela Vida, Não à violência: tramas e traumas. 2009. 294 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), São Paulo, 2009.
FANTE, C. O fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas-SP: Verus, 2005.
FRICK, L. T. Estratégias de prevenção e contenção do bullying nas escolas: as propostas governamentais e de pesquisa no Brasil e na Espanha. 2016. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia (UNESP), Presidente Prudente, 2016.
GONÇALVES, C. C. Concepção e julgamento moral de docentes sobre bullying na escola. 2011. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal da Paraíba (UFPB/CE), João Pessoa - PA, 2011.
IAVELBERG, R. Para gostar de aprender Arte. Sala de aula e formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2003.
KRUG, E. G. et al. (Org.). Relatório mundial sobre violência e saúde. Geneva: Organização Mundial da Saúde, 2002.
KOUDELA, I. D. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2001.
MATOS, M. A. Análise Funcional do Comportamento. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 16, n. 3, p. 8-18, dez. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X1999000300002&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 18 de jun. 2019. DOI: 10.1590/S0103-166X1999000300002.
MANZINI, R. G. P. Bullying no contexto escolar: prevenção da violência e promoção da cultura da paz na perspectiva de adultos e crianças. 2013. 207 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade de Brasília (UNB). Brasília, 2013.
MOREIRA, M. B.; MEDEIROS, C. A. Princípios básicos de Análise do Comportamento. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SOUZA, V.; ORTI, N.; BOLSONIL-SILVA, A. Role-playing como estratégia facilitadora da análise funcional em contexto clínico. Revista Brasileira De Terapia Comportamental E Cognitiva, v. 14, n. 3, p. 101-122, 2012. Disponível em: http://www.usp.br/rbtcc/index.php/RBTCC. Acesso em: 18 de jun. 2019. DOI:10.31505/rbtcc.v14i3.551
STELKO-PEREIRA, A. C. Avaliação de um programa preventivo de violência escolar: planejamento, implantação e eficácia. 2012. 193f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), São Carlos, 2012.
SKINNER, B. F. Tecnologia do ensino. São Paulo: Herder/EDUSP, 1972.
SKINNER, B. F. Sobre o behaviorismo. São Paulo: Cultrix/EDUSP, 1982.
SKINNER, B. F. Ciência e Comportamento Humano. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
VARGAS, J. S. Formular Objetivos Comportamentais Úteis. São Paulo: EPU, 1974.
ZANOTTO, M. L. B. Formação de professores: a contribuição da análise do comportamento. São Paulo: EDUC, 2000.
ZECHI, J. A. M. Violência e indisciplina em meio escolar: aspectos teórico-metodológicos da produção acadêmica no período de 2000 a 2005. 2008. 147f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Presidente Prudente, 2008.