ESCOLA E CONHECIMENTO: EM DEFESA DOS CLÁSSICOS E DA CRÍTICA

em defesa dos clássicos e da crítica

Authors

  • Rafael Rossi UFMS
  • Aline Santana Rossi

Keywords:

Schooling. Knowledge. Critical.

Abstract

The present text is an instrument through which we problematize the relationship between knowledge and school education. We start from the fact that the transmission of knowledge is an indispensable practice that marks the process of reproduction of societies. From these understandings, we advance to the specificity of school education and the role of teachers from a human-generic point of view, based on the contributions of Historical-Critical Pedagogy. We demonstrate that, from the perspective of the essential interests of students and teachers, it is essential to critically socialize the most erudite and elaborated knowledge produced historically, from the recognition of its historical and ontological parameters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aline Santana Rossi

    Pedagoga pelo Instituto Educacional do Estado de São Paulo. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da UFMS em Campo Grande – MS.

References

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 5ª ed. Campinas – SP: Autores Associados, 2011.
DUARTE, N. A Individualidade Para Si: Contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. 3ª ed. Campinas – SP: Autores Associados, 2013.
DUARTE, N. Os Conteúdos Escolares e a Ressurreição dos Mortos – Contribuição à Teoria Histórico-Crítica do Currículo. Campinas – SP: Autores Associados, 2016.
DUARTE, N. O Currículo em Tempos de Obscurantismo Beligerante. Revista Espaço do Currículo, v. 11, n. 02, p. 139-145, 2018.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – II. São Paulo: Boitempo: 2013.
ROSSI, R. Educação Escolar e Conhecimento: Da Prática Espontânea à Crítica Ontológica. Relatório (Pós-doutorado em Educação) Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, UNESP, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente Prudente – SP, 136 p. 2019.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas – SP: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D.; DUARTE, N. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação v. 15 n. 45, p. 422-590, 2010.
SAVIANI, D.; DUARTE, N. (orgs.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas – SP: Autores Associados, 2012.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. Campinas – SP: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, D. A Pedagogia Histórico-Crítica. Revista Binacional Brasil Argentina, v. 03, n. 02, p. 11-36, 2014.

Published

2019-11-20

How to Cite

ESCOLA E CONHECIMENTO: EM DEFESA DOS CLÁSSICOS E DA CRÍTICA: em defesa dos clássicos e da crítica. (2019). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 16(3), 144-155. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3203

Similar Articles

1-10 of 87

You may also start an advanced similarity search for this article.