BODY CULTURE AND RELIGION: THE POWER OF BALLET IN SANTO DAIME
Keywords:
Ayahuasca; Body Culture; Ballet; Physical Education.Abstract
The Santo Daime religion, inspired by Ayahuasca, has a ritualistic dance practice characterized by synchronized and expressive body movements, and is a cultural manifestation rich in symbolic and aesthetic meanings. Through ritualistic dance, practitioners develop a deep body awareness, in effect, experiencing the integration between mind and body. In this way, it was decided to undertake a scientific investigation to prospect possible formative correlations between Santo Daime dance and body culture, given that it corresponds to the object of knowledge of the sub-area of Physical Education in the school environment. For that, a qualitative study was carried out, using oral history as an analytical method for producing sources, based on a semi-structured interview with a deponent. In general terms, the investigation indicated that the choreographic compositions of Santo Daime dance can be a (promising) way of educating bodies and a space for identity formation, in addition to denoting a mode of resistance and counter-hegemonic cultural reaffirmation. It was also highlighted the importance of understanding and respecting the body practices of different cultural contexts, thus enriching the field of Physical Education with diverse and inclusive perspectives and the human formation.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Manual da história oral. São Paulo: Editora FGV, 2004.
ALBUQUERQUE, Maria Betânia Barbosa. Filosofia, educação e religião: conexões a partir do Santo Daime. In: ANAIS DO 18º ENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL DO NORTE E NORDESTE. 18., 2007. Maceió. Anais [...]. Maceió, 2007. Disponível em: https://cetadobserva.ufba.br/sites/cetadobserva.ufba.br/files/624.pdf. Acesso em: 21 jan. 2025.
ALBUQUERQUE, Maria Betânia Barbosa. Saberes da ayahuasca e processos educativos na religião do Santo Daime. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, [S. l.], v. 10, n. 1, 2012. Disponível em: https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/RevistaLatinoamericana/article/view/611. Acesso em: 25 set. 2024.
ALBUQUERQUE, Maria Betânia Barbosa. Pedagogia da Ayahuasca: Por uma decolonização epistêmica do saber. Education Policy Analysis Archives, [S. l.], v. 26, p. 85-85, 2018. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.26.3519. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/3519. Acesso em: 25 set. 2024.
ASSIS, Glauber Loures de; LABATE, Beatriz Caiuby. Dos igarapés da Amazônia para o outro lado do Atlântico: a expansão e internacionalização do Santo Daime no contexto religioso global. Religião & Sociedade, Rio de Janeiro, v. 34, p. 11-35, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-04382014000200002.
BERCÊ, Jair. O canto e o bailado para a lua cheia: o Santo Daime incorporado à vida urbana de São Paulo. 2007. 233 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2007.
BORGES, Fernanda Carlos. Semiótica, comunicação, memória e alteridade: o caráter antropófago no movimento religioso do Santo Daime. In: XXVII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO. 27., 2004. Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre, 2004. Disponível em: https://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/84552129950891987713989977710484080943.pdf. Acesso em: 25 set. 2024.
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos CEDES, Campinas, v. 19, n. 48, p. 69-88, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000100005.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é o ritual do toré? São Paulo: Brasiliense, 1990.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 1990.
CARNEIRO, Kleber Tüxen. O jogo na educação física escolar: as concepções atuais dos professores. São Paulo: Phorte, 2012.
CARNEIRO, Kleber Tüxen; ASSIS, Eliasaf Rodrigues de; BRONZATTO, Maurício. Da necessidade à negação: a percepção da crise epistemológica na educação física a partir da compreensão docente. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 129-142, 2016. DOI: https://doi.org/10.18511/rbcm.v24i4.6825.
CARNEIRO, Kleber Tüxen; SILVA, Bruno Adriano Rodrigues. A História oral e suas prerrogativas para as pesquisas históricas: duas experiências em perspectiva. In: MARTINS, Ronei Ximenes (org.). Metodologia de pesquisa científica: reflexões e experiências investigativas na Educação. Lavras: Editora UFLA, 2022. p. 143-162. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55753. Acesso em: 12 dez. 2024.
CATIB, Norma Ornelas Montebugnoli; TREVISAN, Priscila Raquel Tedesco da Costa; SCHWARTZ, Gisele Maria. As danças circulares no contexto das tendências pedagógicas da educação física. Impulso, Piracicaba, v. 19, n. 48, p. 61-72, 2011. DOI: https://doi.org/10.15600/2236-9767/impulso.v19n48p61-71.
CHIZZOTTI, Antonio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37416210. Acesso em: 25 set. 2024.
CRUZ, Evandro Cesar Azevedo da. Pedagogia decolonial do Santo Daime: referências à psicoativação em ambientes educativos. 2019. 223 f. Tese (Doutorado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Nova Iguaçu, 2019.
DIAS, Weberson Ferreira; SANTOS, Welson Barbosa. Corpo na perspectiva da fé: transitando do profano ao sagrado. Revista Sapiência: Sociedade, Saberes e Práticas Educacionais, Goiânia, v. 6, p. 245-268, dez. 2017. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/sapiencia/article/view/6995. Acesso em: 12 dez. 2024.
FLECHA, Ana. Correntes do Conhecimento: o bailado do Santo Daime como dança decolonial. Revista Brasileira de Estudos da Presença, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–27, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-2660128060vs01.
FRANCO, Neil; FERREIRA, Nilce Vieira Campos. Evolução da dança no contexto histórico: aproximações iniciais com o tema. Repertório, Salvador, n. 26, p. 266-272, 2016. DOI: https://doi.org/10.9771/r.v0i0.17476.
FRANÇOIS, Edward. A fecundidade da história oral. In: AMADO, Janaina; FERREIRA, Marieta de Moraes (coord.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 4-13.
GEHRES, Adriana de Faria; NEIRA, Marcos Garcia. A pesquisa intervenção com o currículo cultural de Educação Física, seus corpos e suas danças: três exercícios cartográficos. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 8, n. 16, p. 79-104, abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.16.316.
GOULART, Sandra Lúcia. A história do encontro do Mestre Irineu com a ayahuasca: mitos fundadores da religião do Santo Daime. As Raízes Culturais do Santo Daime. 1996. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.
GUARINELLO, Norberto Luiz. Breve arqueologia da história oral. História Oral, São Paulo, v. 1, p. 61-65, 1998. Disponível em: http://revista.historiaoral.org.br/index.php?journal=rho&page=article&op=view&path%5B%5D=92&path%5B%5D=96. Acesso em: 12 dez. 2024.
HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.
LABATE, Beatriz Caiuby; PACHECO, Gustavo. Matrizes maranhenses do Santo Daime. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
LOZANO, Jorge Eduardo Aceves. Prática e estilos de pesquisa na história oral contemporânea. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaina (org.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, p. 15-26.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACRAE, Edward John Baptista das Neves. Guiado pela lua: xamanismo e uso ritual da ayahuasca no culto do Santo Daime. São Paulo: Brasiliense, 1992.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Definindo história oral e memória. Cadernos CERU, São Paulo, n. 5, p. 52-60, 1994.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de história oral. São Paulo: Loyola, 1996.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
MENDONÇA, Isabell; TRABULSI, Maria Tereza. O bailado do Santo Daime. 2012. Disponível em: http://www.abhr.org.br/plura/ojs/index.php/anais/article/viewFile/473/435. Acesso em: 21 jul. 2023.
MOREIRA, Paulo; MCRAE, Edward John Baptista das Neves. Eu venho de longe: mestre Irineu e seus companheiros. Salvador: EDUFBA, 2011. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523211905.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari (Orgs.) Epistemologia e didática do currículo cultural da Educação Física. São Paulo: FEUSP, 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v36n78a2022-66095.
RABELO, Miriam Cristina Marcilio. Estudar a religião a partir do corpo: algumas questões teórico-metodológicas. Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. 61, p. 15-28, jan./abr. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-49792011000100002.
REHEN, Lucas Kastrup Fonseca. Recebido e ofertado: a natureza dos hinos na religião do Santo Daime. 2007. 240 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) − Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
REHEN, Lucas Kastrup Fonseca. Texto e contexto da música no Santo Daime: algumas considerações sobre a noção de "eu". Mana, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, p. 469-492, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-49442016v22n2p469.
RIGONI, Ana Carolina Capellini; DAOLIO, Jocimar. Corpos na escola: reflexões sobre educação física e religião. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 875-894, 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.40678.
SILVA, Clodomir Monteiro da. O Palácio de Juramidam - Santo Daime: um ritual de transcendência e despoluição. 1983. 245 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1983.
SIQUEIRA, Henrique Pereira de Figueiredo. Cultura corporal: como a dança se manifesta no Santo Daime? 2023. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Relatório de Iniciação Científica) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2023.
SOARES, Carmen Lúcia. Educação física: raízes europeias e Brasil. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SOARES, Rodrigo Lemos; TAVARES, Mauro Dillmann. Danças em terreiros: educação dos corpos para as giras na Quimbanda. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 21, n. 62, p. 144–156, 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2020.49498.
THOMSON, Alistair. Aos cinquenta anos: uma perspectiva internacional da história oral. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; FERNANDES, Tania Maria; ALBERTI, Verena (org.). História oral: desafios para o século XXI. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2000, p. 47-66.
VIEIRA, Rubens Antonio Gurgel. Educação física menor. Jundiaí: Paco Editorial, 2022.
WOSIEN, Maria-Gabriele. Dança sagrada: deuses, mitos e ciclos. São Paulo: Triom, 2002.