Continuous Training of Early Childhood Education Teachers in Curitiba: An Analysis of Pedagogical Study Weeks from 2012 to 2022 in the Municipal Network.

Authors

  • Vanessa Medianeira da Silva Flôres Universidade Federal do Paraná
  • Angela Maria Scalabrin Coutinho Universidade Federal do Paraná

Keywords:

Early Childhood Education; Continuous Training; Quality.

Abstract

The continuous training of teachers working in Municipal Centers for Early Childhood Education (CMEI) in Curitiba/PR takes place throughout the school year through courses, seminars, events, among others. In this article, we are interested in reflecting on the continuous training carried out during the Pedagogical Study Weeks (SEP). The SEP takes place annually in early childhood education units, and training demands can be requested by the institutions based on the reality experienced by the unit or follow the theme proposed by the Municipal Department of Education, which are defined in annual Pedagogical Notebooks. In this study, we analyze the SEP training from 2012 to 2022, aiming to investigate the themes of continuous training and their interaction with pedagogical practices and the quality of this stage. The qualitative approach methodology was chosen for the study based on the survey and analysis of the themes during the period. The results show that the SEP training demands predominantly focus on disciplinary areas and developmental psychology in the first four-year period. Play/playfulness remains a demand in both four-year periods, but we could not identify the specifics of these themes as the training titles are generic. Even so, we consider the presence of play/playfulness as a formative interest important. We are concerned about the absence of training demands on the DCNEI (2009), childhood sociology, social markers of difference, and children’s cultures, mainly because there is an alignment of SME proposals with the BNCC (2017).

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Author Biography

  • Angela Maria Scalabrin Coutinho, Universidade Federal do Paraná

    Graduada em Pedagogia - Educação Infantil (1999) e Mestre em Educação Infantil (2002) pela Universidade Federal de Santa Catarina, Doutora em Estudos da Criança pela Universidade do Minho (2010). Realizou pós-doutorado em Gestão da Política Pública na Universidade de São Paulo (2019-2020). Professora do Curso de Pedagogia na Universidade Federal do Paraná. Professora visitante na Université Paul Sabatier - Toulouse, França de novembro de 2019 a maio de 2020 com bolsa Capes-PrInt. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Infância e Educação Infantil (NEPIE/UFPR) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação da Pequena Infância (NUPEIN/UFSC). Professora das linhas de pesquisa "Diversidade, diferença e desigualdade social em Educação" do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR e "Educação e Infância" do Programa de Pós-graduação em Educação da UFSC. Vice-presidente Sul da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Membro do Grupo Gestor do Fórum de Educação Infantil do Paraná (FEIPAR/MIEIB). Foi coordenadora do GT07 - Educação de Crianças de 0 a 6 anos da ANPEd (2020-2021). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação em creche, sociologia da infância, polícias públicas e educação infantil, desigualdades sociais e educacionais, avaliação na educação infantil.

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Published

2024-12-17

Issue

Section

DOSSIÊ: FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL: VICISSITUDES DAS POLÍTICAS E REALIDADES CONTEMPORÂNEAS - EM EDIÇÃO

How to Cite

Continuous Training of Early Childhood Education Teachers in Curitiba: An Analysis of Pedagogical Study Weeks from 2012 to 2022 in the Municipal Network. (2024). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-17, e244973. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4973

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