Indigenous cultures and elective course units (UCE):Pedagogical challenges and resistance in the area of languages and their Technologies

Authors

  • Maria Luciléia Gonçalves da Silva Universidade Regional do Cariri (URCA)
  • Francisco Tadeu Teófilo Arrais Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
  • Daniel Teixeira Maldonado Instituto Federal de São Paulo (IFSP)
  • George Almeida Lima Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) - Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC)

Keywords:

Indigenous cultures, Teaching, High school, Elective course units

Abstract

This study aims to analyze the inclusion of indigenous cultures in the area of languages and their technologies in the UCE catalog of the State of Ceará. In this sense, we will seek to present possibilities for the development of indigenous cultures at school, expanding perceptions so that this phenomenon can be problematized in a critical and reflective way. As a methodological resource, we used documentary analysis, in which the catalog of Elective Curricular Units (UCE) of the State of Ceará was analyzed. The discussions presented in this study considered the following elements present in UCE’s: (i) teaching and learning content; (ii) theoretical foundations; (iii) articulation between the universal and the local in the discipline; (iv) approach to the issue of diversity at UCE and (v) objectives and skills presented. When we analyze the number of ECUs in the area of languages and their technologies, we realize that this area has a total of 112 components. When considering the number of ECUs that deal with indigenous cultures, we found only four electives, corresponding to just 3.5% of the area. We emphasize that the number of electives related to indigenous cultures is very low, reducing the possibilities of including this theme in training itineraries. We also highlight that the UCE's presented in the analyzed document present dissonances between proposed objectives, competencies and skills, favoring the development of erroneous interpretations about knowledge related to indigenous cultures, which may contribute to reinforcing stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Luciléia Gonçalves da Silva, Universidade Regional do Cariri (URCA)

    Mestranda em Letras pela Universidade Regional do Cariri -- URCA/CE. Graduada em Letras pela Universidade Regional do Cariri URCA/CE. Foi Bolsista de iniciação científica do PIBIC/FUNCAP - URCA/CE. É membro do Grupo de Pesquisa em Ensino, Ciência e Tecnologia da Universidade Regional do Cariri. Pós-graduanda em Letras e Literatura pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI).Realiza pesquisas nas áreas de literatura indígena, dramaturgia indígena, e os processos de ensino da língua portuguesa na educação básica.

  • Francisco Tadeu Teófilo Arrais, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

    Graduado em Letras/ Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri (2013) e Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2013). Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira e Africana pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2016); Especialista em Gestão Escolar: Administração, Supervisão e Orientação Educacional - Faculdade Única/Instituto PROMINAS (2022); Mestrando em Letras - CFP/PROFLETRAS - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Atuou como Coordenador Pedagógico na Rede Municipal de Ensino de Araripe - Ceará. Atuou como Formador Municipal do Eixo Língua Portuguesa e Literatura e Formação do Leitor (6º ao 9º ano e 4º e 5º ano do Ensino Fundamental) no âmbito do Programa MAISPAIC; Professor Efetivo da Rede Municipal de Ensino de Campos Sales. Atuou como Professor temporário da Rede Estadual de Ensino do Ceará de 2013 a 01/2023; atuou como Formador Regional de Professores de Língua Portuguesa na 18ª Coordenadoria Regional de desenvolvimento da Educação de Março de 2021 a dezembro de 2022; atuação como Tutor no Curso de Formação para Professores de Língua Portuguesa do Programa Aprender pra valer da iniciativa Foco na Aprendizagem - SEDUC/Ceará, de março de 2021 a dezembro de 2022; atuou como Professor Coordenador da Área de Linguagens e suas Tecnologias da EEM de Campos Sales - Campos Sales - Ceará, no período de março de 2018 a Janeiro de 2023. Pesquisador na área de concentração Linguagens e Letramentos.

  • Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo (IFSP)

    Defensor do estado democrático de direito e da democracia. Cursou o Bacharelado, a Licenciatura, o Mestrado e o Doutorado em Educação Física na Universidade São Judas. Realizou o Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da USP. Foi coordenador pedagógico do Curso de Formação Pedagógica de Docentes para a Educação Profissional de Nível Médio - Modalidade à Distância (2017-2019) e diretor do Departamento de Humanidades do campus São Paulo do IFSP (2020-2021). Atualmente é professor de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, docente permanente do Mestrado Profissional em Educação Física do IFSULDEMINAS, professor colaborador do Mestrado Acadêmico em Educação Física da UNIVASF e Secretário Estadual do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE) - SP. Tem como linha de pesquisa os seguintes temas: Educação Física Escolar; Currículo; Formação de Professores e Pesquisa Qualitativa.

  • George Almeida Lima, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) - Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC)

    Mestrando em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco-UNIVASF. É membro do Grupo de Estudos em Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR/UNIVASF), membro do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física escolar (GEPEFE\UECE) e membro do grupo de estudos em sociologia do esporte (GESOE/ULBRA). Realiza pesquisas sobre os aspectos socioculturais da Educação Física, Sociologia do Esporte e Educação Física escolar

References

ALMEIDA, Arthur José Medeiros de; ALMEIDA, Dulce Maria Filgueira de; GRANDO, Beleni Salete. As práticas corporais e a educação do corpo indígena: a contribuição do esporte nos jogos dos povos indígenas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 32, p. 59-74, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/Myy79QZWJYsZmQ7bdjvXJjn/?lang=pt. Acesso em 20 jun. 2023. https://doi.org/10.1590/S010132892010000200005.

BARROS, Rosa Maria Rodrigues; TERUYA, Teresa Kazuko. Ruptura: discussões em torno das políticas educacionais públicas brasileiras para um currículo vivo antirracista. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 20, p. 1-25, 2023. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4604/3557. Acesso em: 31 jul. 2024. https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h549.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei n. 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Brasília: Câmara dos Deputados, 2017. Disponível em: Acesso em: 10 fev. 2017. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 20 set. 2023.

BUITRAGO, Edwin Alexander Canon; FRAGA, Alex Branco. As práticas corporais indígenas no ensino da educação física: um estudo de revisão da literatura brasileira e colombiana. LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 3, p. 709-726, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/25082. Acesso em: 20 set. 2023. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.25082.

CEARÁ (Estado). Secretaria de Educação. Catálogo de unidades curriculares eletivas. Fortaleza: Secretaria de Educação, 2023. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2023/03/catalogo_unidades_curriculares_eletivas_2023.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.

GRANDO, Beleni Saléte; PINHO, Vilma Aparecida. As questões étnico-raciais e a educação física: bases conceituais e epistemológicas para o reconhecimento das práticas corporais afro-brasileiras. In: CORSINO, Luciano Nascimento; CONCEIÇÃO, Willian Lazaretti. Educação física escolar e relações étnico-raciais: subsídios para a implementação das Leis 10.639/03 e 11.645/08. Curitiba: CRV, 2016. p. 25-44.

GUAJAJARA, Sonia. Educação indígena: esperança de cura para tempos de enfermidade. In: CÁSSIO, Fernando. Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 171-174.

LIMA, George Almeida; MOURA, Diego Luz. Reflexões sobre o desenvolvimento da Huka-Huka nas aulas de educação física: uma revisão integrativa. Revista Prática Docente, v. 7, n. 1, p. e019, 2022. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269. Acesso em: 20 set. 2023. https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426.

LIMA JÚNIOR, Eduardo Brandão; OLIVEIRA, Guilherme Saramago; SANTOS, Adriana Cristina Omena; SCHNEKENBERG, Guilherme Fernando. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 44, 2021. Disponível em: https://www.revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 16 jun. 2023. https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426.

MEIRA, Quesia de Oliveira; VALLE, Ricardo Martins. Letramento literário na escola: repensando as escolhas anárquicas. Colóquio do Museu Pedagógico, v. 13, n. 1, p. 1487-1492, 2019. Disponível em: http://anais.uesb.br/index.php/cmp/article/viewFile/8829/8486. Acesso em: 15 jul. 2023.

MONTEIRO, Fernanda Yully dos Santos. A Capoeira e o Huka-huka nas aulas de educação física: diálogos sobre uma escola plural através das lutas de matriz africana e indígena. Revista Conexões de Saberes, v. 3, n. 1, p. 101-114, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/conexoesdesaberes/article/view/7892. Acesso em: 30 out. 2023.

MOURA, Diego Luz. Pesquisa qualitativa: um guia prático para pesquisadores iniciantes. Curitiba: CRV, 2021.

MUNDURUKU, Daniel. O karaíba: uma história do pré-Brasil. São Paulo: Melhoramento, 2018.

NEVES FILHO, Raul; PESSOA, Alex; CACOZA, Neli; SENA, Bárbara Cristina Soares. A (des) organização da escola pública e a produção da indisciplina de estudantes do ensino médio. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 20, p. 311-330, 2023. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4651. Acesso em: 31 jul. 2024. https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h564.

NOVAIS, Mônica Vieira; LUCENA, Fabiana Alves; MILLEN NETO, Álvaro. Análise da dinâmica curricular da educação física através das disciplinas eletivas: possibilidades e limites dos currículos diversificados do Ceará. Revista Cocar, v. 20, n. 38, p. 1-20, 2024. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/co

car/article/view/7741. Acesso em: 31 jul. 2024.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes. Práticas corporais indígenas: jogos, brincadeiras e lutas para a implementação da lei 11.645/08 na educação física escolar. Fortaleza: Aliás, 2021.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; SOUZA, Symon Tiago Brandão de. Lutas corporais indígenas: um estudo com professores de educação física do município de fortaleza–ce. Corpoconsciência, p. 34-48, 2021a. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12153. Acesso em: 15 jun. 2023. https://doi.org/10.51283/rc.v25i3.12153.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; SOUZA, Symon Tiago Brandão de. Lutas corporais indígenas: o estado do conhecimento. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. e335779-e335779, 2021b. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5779. Acesso em: 15 jun. 2023. https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5779.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do sul. Coimbra: Gráfica de coimbra, 2010.

SILVA, Maria Luciléia Gonçalves. O papel da escola como instrumento de combate ao preconceito linguístico. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. e324614-e324614, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4614. Acesso em: 15 jun. 2023. https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4614.

SILVA, Mônica Ribeiro da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em revista, v. 34, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2023. https://doi.org/10.1590/0102-4698214130.

SILVA, Felipe de Lima; COSTA, Andressa Florcena Gama; SILVA, Thalita Pereira. As relações étnico-raciais e os currículos dos cursos de licenciatura de uma universidade do Mato Grosso do Sul. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 16, n. 3, p. 76-88, 2019. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3337. Acesso em: 30 jul. 2024. https://doi.org/10.5747/ch.2019.v16.n3.h434.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

SOUSA, Daiane Araújo de. O ensino de lutas corporais indígenas na educação física escolar: um relato de experiência. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6337/5451. Acesso em: 30 out. 2023.

SÜSSEKIND, Maria Luiza. A BNCC e o “novo” Ensino Médio: reformas arrogantes, indolentes e malévolas. Retratos da escola, v. 13, n. 25, p. 91-107, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/980. Acesso em: 15 jun. 2023. https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.980.

TEIXEIRA, Igor Salomão; PEREIRA, Nilton Mullet. A Idade Média nos currículos escolares: as controvérsias nos debates sobre a BNCC. Diálogos-Revista do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História, v. 20, n. 3, p. 16-29, 2016. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/view/33538. Acesso em: 15 jun. 2023. https://doi.org/10.4025/dialogos.v20i3.33538.

VIRGÍLIO, Camila da Silva; CAETANO, Fabio Arnold; URBINATI, Keith Sato; ALBUQUERQUE, Luiz Rogério. A pluralidade cultural das lutas indígenas na escola. In: SEMINÁRIO ESTADUAL DO PIBID DO PARANÁ, II., 2014, Foz do Iguaçu. Anais [...]. Foz do Iguaçu: Unila, 2014. Disponível em: https://dspace.unila.edu.br/handle/123456789/2603. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

2024-09-13

How to Cite

Indigenous cultures and elective course units (UCE):Pedagogical challenges and resistance in the area of languages and their Technologies. (2024). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-15, e244819. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4819

Similar Articles

1-10 of 133

You may also start an advanced similarity search for this article.