A IMPORTÂNCIA DA CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO ESCOLAR: REFLEXÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA

Authors

  • Isis Azevedo Chaves Mestranda da Faculdade de Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - PPGEDU/ UFMS - campus de Campo Grande. Membro do Grupo de Estudos Fundamentos da Educação-GEFE.
  • Rafael Rossi Licenciado e Mestre em Geografia, Doutorado e Pós-Doutorado pela UNESP/FCT de Presidente Prudente – SP. Docente e pesquisador na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMS/Campo Grande – MS. Líder do Grupo de Estudos “Fundamentos da Educação” – GEFE.

Keywords:

Conhecimento científico. Teoria Histórico-Cultural. Pedagogia Histórico-Crítica.

Abstract

This text is an instrument through which we demonstrate the origin, nature and social function of scientific knowledge and its historical importance in school education from the contributions of the marxian ontological perspective, historical-critical pedagogy and historical-cultural theory. The objective is to demonstrate, based on the historical process of human self-construction, the essence of science, as well as the need for more and more school education to defend it. This work is qualitative, of bibliographic character, considering the epistemological foundations presented by the discipline in articulation with the object of research. Our intention is to reflect on the constitution and humanizing potential of scientific knowledge. We emphasize that these elements are essential for the development of the human psyche and their appropriation requires the teaching, research and teaching task in the school space-time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DUARTE, N. A Pedagogia Histórico-crítica e a Formação da Individualidade para si. Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Salvador, v.5, n.2, p.59-72, dez. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9699 . Acesso em 08 nov. 2020

DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressureição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas – SP: Autores Associados, 2016.

LEONTIEV, A. N. O Desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – II. São Paulo: Boitempo, 2013

MARTINS, L. M. Os fundamentos psicológicos da pedagogia histórico-crítica e os fundamentos pedagógicos da psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Salvador, v. 5, n. 2, p. 130-143, dez. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9705 . Acesso em 08 nov. 2020

MARTINS, L. M. Fundamentos da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-crítica. In: MESQUITA, A. M.; FANTIN, F. C. B.; ASBHAR, F. F. S. (orgs.). Currículo Comum para o Ensino Fundamental Municipal de Bauru. [recurso eletrônico]. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016. p. 41-79. Disponível em: https://tinyurl.com/y7r7l8my. Acesso em: 08 nov. 2020

SAVIANI, D. 1944. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª edição. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991

VIGOTSKY, L. S. Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor, 2001

Published

2021-04-19

How to Cite

A IMPORTÂNCIA DA CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO ESCOLAR: REFLEXÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA. (2021). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 18(1), 49-60. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3931

Similar Articles

11-20 of 145

You may also start an advanced similarity search for this article.