OS COORDENADORES DE ÁREA DO PIBID: PERCEPÇÕES SOBRE O SER PROFESSOR FORMADOR
Keywords:
Area coordinators. PIBID. Teacher training. Teacher TrainersAbstract
Teacher training is a theme that permeates the field of studies in the field of education, as well as educational policies. Among the policies, we highlight the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID), which consists of an inductive action in the training of teachers aiming to value and improve teacher training. The program is developed in partnership with Universities and Basic Education Schools and involves graduates, supervisors (basic education teachers), area coordinators and teachers who work in institutional coordination and in the management of educational processes (higher education teachers). This article is part of a qualitative research that sought to investigate the relationship between training and teaching practice in the perception of the area coordinators of PIBID / Federal University of Ouro Preto (UFOP). In this article, we will present the analysis of the data collected, through questionnaires and interviews, referring to the category: “What it is to be a teacher and teacher trainer”. Among the perceptions, it was possible to identify that the PIBID / UFOP area coordinators are in permanent training and the PIBID was a possibility of approaching the public school of basic education. The study allowed us to conclude that there is a formative reciprocity among the participants, which as they form and are formed.
Downloads
References
DINIZ- PEREIRA, J. E. Formação de professores, trabalho docente e suas repercussões na escola e na sala de aula. Educação e Linguagem p. 82-98, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: ANPEd. v. 13 n. 37. p.57-70. jan./abr. 2008.
GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora Ltda, 1999.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org). Vidas de professores. Lisboa: Porto Editora, 1992.
IMBÉRNON, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
LÜDKE, M. O professor, seu saber e sua pesquisa. Educação & Sociedade, ano 22, n. 74, p. 251-283, Campinas, abr. 2001.
MIZUKAMI, M. da G. N. Aprendizagem da docência: Professores formadores. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez. – jul. 2005-2006. Disponível em: <http://www.pucsp.br/ecurriculum> Acesso em: outubro de 2019.
MINAYO, M. C. S. (Orgs). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. (Série Manuais Acadêmicos).
NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa, Portugal: Educa, 2009.
__________. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cad. Pesqui. [online]. 2017, vol.47, n.166, pp.1106-1133. ISSN 1980-5314. http://dx.doi.org/10.1590/198053144843.
ROSA, M. C.; MATOS, D. A. S. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência na UFOP. Jundiaí, Paco Editorial: 2015.
RODRIGUES, M. U. Potencialidades do PIBID como Espaço Formativo para Professores de Matemática no Brasil. 2016. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2016.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação v. 14 n. 40 jan./abr. 2009.
SCHÖN, D. The reflective turn: case studies in and on educational practice. New York: Teachers Press, Columbia University, 1991.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.