OS COORDENADORES DE ÁREA DO PIBID: PERCEPÇÕES SOBRE O SER PROFESSOR FORMADOR

Authors

  • Celia Maria Fernandes Nunes Universidade Federal de Ouro Preto
  • Fernanda Karine Moura Silva Sales universidade federal de ouro preto

Keywords:

Area coordinators. PIBID. Teacher training. Teacher Trainers

Abstract

Teacher training is a theme that permeates the field of studies in the field of education, as well as educational policies. Among the policies, we highlight the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID), which consists of an inductive action in the training of teachers aiming to value and improve teacher training. The program is developed in partnership with Universities and Basic Education Schools and involves graduates, supervisors (basic education teachers), area coordinators and teachers who work in institutional coordination and in the management of educational processes (higher education teachers). This article is part of a qualitative research that sought to investigate the relationship between training and teaching practice in the perception of the area coordinators of PIBID / Federal University of Ouro Preto (UFOP). In this article, we will present the analysis of the data collected, through questionnaires and interviews, referring to the category: “What it is to be a teacher and teacher trainer”. Among the perceptions, it was possible to identify that the PIBID / UFOP area coordinators are in permanent training and the PIBID was a possibility of approaching the public school of basic education. The study allowed us to conclude that there is a formative reciprocity among the participants, which as they form and are formed.

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Author Biography

  • Fernanda Karine Moura Silva Sales, universidade federal de ouro preto

    Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal de Ouro Preto UFOP/MG na linha de pesquisa Formação de Professores, Instituições e História da Educação e participante do Grupo de Pesquisa sobre Formação e Profissão Docente (FOPROFI/DEEDU/UFOP). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Atualmente é Coordenadora da Educação Infantil na Secretaria de Educação do Município de Santa Luzia/MG, tem experiência de cinco anos como professora da Educação Básica, em todos as anos da educação infantil e no 2 ano do ensino fundamental. Atuou como Analista Pedagógico na Coordenadoria de Graduação da Reitoria da UEMG e como Assistente Pedagógica na Empresa Penta Comunicação Ltda.

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Published

2020-12-15

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores

How to Cite

OS COORDENADORES DE ÁREA DO PIBID: PERCEPÇÕES SOBRE O SER PROFESSOR FORMADOR . (2020). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 17, 188-202. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3673

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