ONCE UPON A TIME: THE PERIODIZATION OF DEVELOPMENT IN CHILDHOOD EDUCATION
Keywords:
Keywords: Historical-cultural psychology. Historical-critical pedagogy. Child education.Abstract
The present study aims to bring into light reflective dialogues over child development from the contributions brought by cultural-historical psychology and critical-historical pedagogy in the field of early child education. The bibliographic-analytical research supports its analyses in the epistemology of the dialectical-historical materialism when the human development conditioned to the real circumstances of existence is understood. The thematic categories found in the analyzes were the periodization of child development and the organization of its teaching practices, which restated that the historical totality permeated by the conditions of life and education are determining factors for psychic development. As consequence, it was possible to conclude that the pedagogical treatment based on the theoretical matrices presented for early child education, proposes a break of the naturalist conception, emphasizing the need for pedagogical intentionality based on the periodization of development.
Downloads
References
BISSOLI, M. F. Desenvolvimento da personalidade da criança: o papel da educação infantil. Psicologia em Estudo, v. 19, n. 4, p. 587-597, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2871/287135323003.pdf. Acesso em: 12 abr. 2020. DOI: 10.1590/1413-73722163602.
DUARTE, N. A anatomia do homem é a chave da anatomia do macaco: a dialética em Vigotski e em Marx e a questão do saber objetivo na educação escolar. Educação & Sociedade, v. 21, n. 71, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v21n71/a04v2171.pdf Acesso em: 12 abr. 2020. DOI: 10.1590/S0101-73302000000200004.
DUARTE, N. Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico. Nuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 1, p. 19-29, 2013. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2150. Acesso em: 12 abr. 2020. DOI: 10.14572/nuances.v24i1.2150.
ELKONIN, D. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V; SHUARE, M. (org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS (antologia). Moscou: Progresso, 1987. p. 104-124.
FACCI, M. G. D. A periodização do desenvolvimento psicológico individual na perspectiva de Leontiev, Elkonin e Vigotski. Cadernos Cedes, v. 24, n. 62, p. 64-81, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-32622004000100005&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 12 abr. 2020. DOI: 10.1590/S0101-32622004000100005
FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (org.) Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 69-90.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LAZARETTI, M. L. Idade pré-escolar (3-6 anos) e a educação infantil: a brincadeira de papéis sociais e o ensino sistematizado. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016. p. 126-148.
LEONTIEV. A. N. Uma Contribuição à Teoria do Desenvolvimento da Psique Infantil. In: VIGOTSKII, L.S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 59-83.
LEONTIEV. A. N. Os Princípios Psicológicos da Brincadeira Pré-escolar. In: VIGOTSKII, L.S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 119-142.
MARTINS, L. M. O ensino e o desenvolvimento da criança de zero a três anos. In: ARCE. A.; MARTINS. L. M. (orgs.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. 2. ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2012. p. 93-121.
MARTINS, L. M. Fundamentos da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. In: MESQUITA, A. M. de; FANTIN F. C. B.; ASBHAR, F. F. da S. (org.). Currículo Comum para o Ensino Fundamental Municipal. Bauru: Prefeitura Municipal de Bauru, p. 41-79, 2016. Disponível em: http://ead.bauru.sp.gov.br/ Acesso em: 12 abr. 2020.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. trad. Luis Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2009.
PASQUALINI, J. C. A perspectiva histórico-dialética da periodização do desenvolvimento infantil. Psicologia em estudo, v. 14, n. 1, p. 31-40, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-73722009000100005&script=sci_arttext. Acesso em: 12 abr. 2020. DOI: 10.1590/S1413-73722009000100005
PASQUALINI, J. C. Objetivos do ensino na educação infantil à luz da perspectiva histórico-crítica e histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 7, n. 1, p. 200-209, 2015. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/viewFile/12776/9515. Acesso em: 12 abr. 2020. DOI: 10.9771/gmed.v7i1.12776.
PASQUALINI, J. C.; EIDT, N. M. Periodização do desenvolvimento infantil e ações educativas. In: PASQUALINI, J. C.; TSUHAKO. Y. N. (org.) Proposta pedagógica para a Educação Infantil do Sistema Municipal de Ensino de Bauru. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, p. 101-148, 2016. Disponível em: http://ead.bauru.sp.gov.br/. Acesso em: 12 abr. 2020.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D.; DUARTE, N. (org.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas, SP: Autores associados, 2012.
SAVIANI, D. Prefácio. In: ARCE. A.; MARTINS. L. M. (org.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. 2. ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2012, p. 7-13.
TONET, I. Introdução. In: MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2009, p. 09-15.
VIGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991. Disponível em: https://cristianopalharini.wordpress.com/2011/04/20/a-formacao-social-da-mente-vygotsky-livro-download/. Acesso em: 12 abr. 2020.
VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. In: VIGOTSKII, L.S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010, p. 103-117.