Pedagogical practices, memory and ethnic-racial ancestry in the territory: Education and human rights in Sítio Leite, Juazeiro do Norte, Ceará

Authors

  • Luiz Wendesteny Silva Teixeira URCA
  • Francisco Joedson da Silva Nascimento SEDUC-CE
  • Cassio Expedito Galdino Pereira UFPE
  • Cicera Nunes

Keywords:

Education of Ethnic-Racial Relations, Communities, Cultural identity

Abstract

This paper aims to discuss how certain pedagogical practices in non-formal contexts can promote the preservation of the memory and ancestry of the black/indigenous community of the Sítio Leite territory, in Serra do Catolé, Juazeiro do Norte-CE. This is a qualitative study that involved field research with semi-structured interviews with the community's residents and intervention actions with the screening of short films and, later, discussion groups. The results obtained through the meetings with the community pointed to a greater awareness of their rights as black and indigenous people. In addition, the discussions allowed for greater knowledge of their history, as well as the appreciation of black and indigenous memory and ancestry evidenced by the sharing of stories and perceptions about the collective cultural identity of the community. It is concluded that the pedagogical practices used in non-formal spaces can contribute more effectively to human rights education with an emphasis on ethnic-racial relations, with positive implications for strengthening ethnic identity in the territory. Educating about human rights is an essential task for valuing the memory and ancestry of several black and indigenous communities that have long been marginalized. The Sítio Leite community has faced this type of social marginalization and lack of access to essential rights. In this context, pedagogical practices have contributed to the political strengthening of the community and to their understanding as subjects of knowledge and rights.

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Author Biographies

  • Luiz Wendesteny Silva Teixeira, URCA

    Graduado em Serviços Jurídicos e Notariais pela Estácio, atualmente estudante de Direito na Universidade Regional do Cariri - URCA. Membro ativo do Núcleo de Estudos em Educação, Gênero e Relações Étnico-Raciais (NEGRER) e bolsista de iniciação científica pelo CNPQ, concentro minha pesquisa nas intersecções entre direito, educação e questões étnico-raciais. Como membro no Coletivo Flecha Lançada Arte, contribuo na produção de trabalhos artísticos e culturais que mobilizam pessoas e comunidades indígenas e negras no Cariri. 

  • Francisco Joedson da Silva Nascimento, SEDUC-CE

    Doutorando em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e professor efetivo da Rede Pública Estadual do Ceará. Compõe o Laboratório de Estudos de Gênero, Étnico-Raciais e Espacialidade (LAGENTE) do Instituto de Estudos Sócio-Ambientais (IESA) da UFG. Integrante do grupo de pesquisa CNPq Imago e Núcleo de Estudos em Educação, Gênero e Relações Étnico-Raciais - NEGRER, ambos da Universidade Regional do Cariri.

  • Cassio Expedito Galdino Pereira, UFPE

    Doutorando em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Vice-líder do grupo de pesquisa CNPq 'IMAGO - Pesquisa em Cultura Visual, Espaço, Memória e Ensino', vinculado ao Laboratório de Estudo e Pesquisa em Espaço Urbano e Cultura (LEPEUC) da Universidade Regional do Cariri. Integrante do grupo de pesquisa CNPq Geografia e Criatividade e do Núcleo de Estudos em Educação, Gênero e Relações Étnico-Raciais (NEGRER), ambos da Universidade Regional do Cariri. 

  • Cicera Nunes

    Doutora em Educação. Professora do Departamento de Educação da Universidade Regional do Cariri –URCA. Professora Permanente do Mestrado Profissional em Educação e do Mestrado Profissional em Ensino de História da URCA. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação, Gênero e Relações Étnico-Raciais –NEGRER. 

References

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Published

2025-02-04

Issue

Section

DOSSIÊ: EDUCAÇÃO PARA OS DIREITOS HUMANOS: PERSPECTIVAS INTERDISCIPLINARES - EM EDIÇÃO

How to Cite

Pedagogical practices, memory and ethnic-racial ancestry in the territory: Education and human rights in Sítio Leite, Juazeiro do Norte, Ceará. (2025). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-16, e244952. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4952

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