Autism spectrum disorder and the social representations of professors: a review in brazilian academic productions

Authors

  • Sharmilla Tassiana de Souza Universidade Estadual de Maringá - UEM https://orcid.org/0000-0002-9832-4745
  • Solange Franci Raimundo Yaegashi Universidade Estadual de Maringá - UEM https://orcid.org/0000-0002-7666-7253
  • Aparecida Meire Calegari-Falco Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Emanuelle Tótoli de Oliveira Cezário Universidade Estadual de Maringá - UEM

DOI:

https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h543

Keywords:

Literature review; Social representation theory; professors; Autism spectrum disorder

Abstract

The present research aimed to investigate the state of knowledge regarding the social representations of teachers about students with Autism Spectrum Disorder (ASD), based on stricto sensu productions published in Brazil between 2005 and 2021. The methodological procedure used in this literature review was a systematic survey of dissertations and theses regarding the social representations of professors about students with ASD in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD, acronym in Brazilian Portuguese) and Catalog of Dissertation and Theses of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) databases. After applying the inclusion and exclusion criteria, six works were selected, of which five dissertations and one thesis, to compose the analysis. As a result, we identified that most professors are trapped in social representations marked by prejudice and stereotypes. Therefore, it is necessary a broad and continuous clarification of the potential of these students in order to attitudinal changes may occur. We conclude that it is extremely important to carry out further research and studies that approach the theme of social representations and ASD in the academic environment, based on the scarce literature on the subject.

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Author Biographies

  • Sharmilla Tassiana de Souza, Universidade Estadual de Maringá - UEM

    Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

  • Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

    Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

  • Aparecida Meire Calegari-Falco, Universidade Estadual de Maringá - UEM

    Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

  • Emanuelle Tótoli de Oliveira Cezário, Universidade Estadual de Maringá - UEM

    Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

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Published

2023-03-27

How to Cite

Autism spectrum disorder and the social representations of professors: a review in brazilian academic productions. (2023). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 20(1), 113-127. https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h543

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