COUNTRYSIDE EDUCATION: SCIENTIFIC LITERACY AND THE PEDAGOGY OF ALTERNANCE IN AN AGRICULTURAL FAMILY SCHOOL
Keywords:
Scientific Proficiency. Measurement. Professional Youth Project.Abstract
This work sought to investigate how science teaching is constituted in rural education within the Agricultural Family School project through the instruments of the Pedagogy of Alternation. The agricultural location is in the municipality of São Lourenço do Piauí and works on an alternating basis, 15 days at school and 15 days in the community where they live and are inspired by the guiding principles of the Pedagogy of Alternation. It does not understand the methodological path, still quantitative, and the use of the quali-tnographic approach, relying on the documentary method. They were consulted from the material in operation to official documents that contribute to the guidance of the EFA. In the field data collection, a Scientific version of the Basic Literacy Test Instrument-TACB was applied to students. For monitors, in addition to the TACB, a semi-structured form to trace their profile. An analysis of the results revealed the 38 students of the 3rd. Years of the Integrated Medium and Zootechnics courses, it was technical level that only 11 (28.9%) were scientifically thought, 28.9%, scientifically thought, 27 (7 quantity 1.1%) did not reach the minimum of hits in the evidence. The last pedagogical instruments observed, deserve in particular the Young Professional Project-PP, because one of the biggest challenges and attention for the student is the beginning and conclusion of the year project. The tests carried out in this work indicate that the students' results were unsatisfactory in relation to the Simplified Basic Scientific Literacy - TACB-s.
Downloads
References
ANDRE, M. Etnografia da prática escolar. Campinas:Papirus,2008.
BRASIL, PISA 2018. Relatório Nacional. Brasília, DF: INEP/MEC. 2019.
CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, educação e saúde, v. 7, n. 1, p. 35-64, 2009.
, M.E.M.; FANTINUEL, M; RAMES, M.G. Alfabetização Científica: A evolução ao Longo da formação de Licenciandos Ingressantes, Concluintes e de Professores de Química. Momento – Diálogos em Educação, vol.20, n.2, p. 19-29, 2011.
CHAVES, K. M.S.; FOSCHIERA, A. A. Práticas de Educação do Campo no Brasil: Escola Família Agrícola, Casa Familiar Rural e Escola Itinerante. PEGADA-A Revista da Geografia do Trabalho, v. 15, n. 2, 2014.
COSTA, J. P. R. Escola Família Agrícola de Santa Cruz do Sul - EFASC: uma contribuição ao desenvolvimento da região do Vale do Rio Pardo a partir da Pedagogia da Alternância. Dissertação de Mestrado (em Desenvolvimento Regiona) - Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC, Santa Cruz do Sul 2012.
CUNHA, R. B. Alfabetização científica ou letramento científico?: interesses envolvidos nas interpretações da noção de scientific literacy. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 68, p. 169-186, 2017.
Disponível em http://portal.mec.gov.br/secad. Acesso em 30 mar. 2020.
FLICK, U. Desenho da Pesquisa Qualitativa-Coleção Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREITAS, L.C. Ciclos, seriação e avaliação: confronto de lógicas. São Paulo: Moderna, 2003.
FREITAS, H. C. Rumos da educação do campo. Em aberto, v. 24, n. 85, 2011.
GADOTTI, M. Pedagogia da terra. São Paulo: Peirópolis, 2000.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2000.
GIMONET, Praticar e Compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Petrópolis: RJ, 2007.
GREEN, J. A etnografia como uma lógica de investigação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.42,p.13-79, dez 2005.
LAUGKSCH,R.C.;SPARGO,P.E. Construction of a paper-and-pencil Test of Basic Scientific Literacy based on selected literacy goals recommended by the American Association for the Advancement of Science. Public Understanding of Science,v.5, p.331-359,1996.
LÜDKE, M. & ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAGALHÃES, M. S. Escola Família Agrícola: uma escola em movimento. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo: Vitória.
MARTINS, F. J. Elementos fundamentais da Educação do Campo. Educere et Educare (Impresso), v. 8, p. 179-198, 2013.
MILLER, J. D. Scientific literacy and citizenship in the 21st century. Science centers for this century, p. 369-413, 1983.
MOLINA, M. Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Brasília: MDA, 2014.
NASCIMENTO-SCHULZE, C. M. Um estudo sobre alfabetização científica com jovens catarinenses. Psicologia: teoria e prática, v. 8, n. 1, 2006.
OLIVEIRA, Â. C. N. A Formação de Professores na Educação do Campo: uma reflexão a partir do processo formativo na escola núcleo Seráfico Palha do Amaral. Bahia, 2016, 151f Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, UFRB, Brasil.
PEREIRA, M. S. A avaliação das aprendizagens: o que muda na prática docente? XVI ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – Campinas: UNICAMP, 2012.
PIZARRO, M. V. Os Indicadores De Alfabetização Científica E A Prática De Ensino: Contribuições Da Linguagem Na Formação Inicial De Professores De Biologia. XVIII SEDU - SEMANA DA EDUCAÇÃO. 2014.
RIBEIRO, M. Contradições na relação trabalho-educação do campo: A pedagogia da alternância. Trabalho & Educação , v. 17, n. 2, p. 131-144, 2010.
RIVAS, M. I. E. Avaliação do nível de Alfabetização Científica de estudantes de Biologia. Trabalho de conclusão de curso. Graduação em biologia. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, 2015. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/142165/000991083.pdf?sequence=1 Acesso em: 26 set. 2020.
ROTTA, M.; ONOFRE, S. B. Perfil da educação do campo: na escola do São Francisco do Bandeira no Município de Dois Vizinhos - Pr. Educação, v. 33, n. 1, p. 75-84, 2010
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em ensino de ciências, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008.
SILVA, L. H. Modalidade, Representações e Práticas de Alternância na Formação de Jovens Agricultores. Revista Formação Por Alternância. Brasília: Unefab, v. 1, n. 2, 2006.
TONIN, C. M. M. C.; MEDEIROS, L. A. M.; RAMOS, J. D. Transformações sociais: educação do campo. In: COELHO DE SOUSA, G. Transformações no espaço rural. Porto Alegre: UFRGS, p. 49-70, 2011
VIZZOTTO, P. A. & PINO, J.C. O uso do Teste de Alfabetização Científica Básica em estudantes do Ensino Fundamental: análise da confiabilidade de medida nesse grupo. Research, Society and Development, v. 9, n. 3, p. e79932447, 2020.
VIZZOTTO, P. A. A proficiência científica de egressos do Ensino Médio ao utilizar a Física para interpretar o cotidiano do trânsito. 2019. Tese (Doutorado em Educação em Ciências). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, p. 287, 2019. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5&q=A+proficiência+científica+de+egressos+do+Ensino+Médio+ao+utilizar+a+Física+para+interpretar+o+cotidiano+do+trânsito&btnG= Acesso em: 26 set. 2020.
VIZZOTTO, P. A.; MACKEDANZ, L. F. Teste de Alfabetização Científica Básica: processo de redução e validação do instrumento na língua portuguesa. Revista Prática Docente, v. 3, n. 2, 2017.
VIZZOTTO, P. A.; MACKEDANZ, L. F. TESTE DE ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA BÁSICA: PROCESSO DE REDUÇÃO E VALIDAÇÃO DO INSTRUMENTO NA LÍNGUA PORTUGUESA. Revista Prática Docente, v. 3, n. 2, p. 575-594, 26 dez. 2017.
VIZZOTTO, P. A; MACKEDANZ, L. F. Validação de instrumento de avaliação da alfabetização científica para egressos do ensino médio no contexto da física do trânsito. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 34, p. 202-974, 2017 .