THE DIGITAL TECHNOLOGIES OF INFORMATION AND COMMUNICATION:

A DOCUMENTAL ANALYSIS IN THE NATIONAL COMMON BASED HIGH EDUCATION CURRICULUM

Authors

  • Mirella Horvatte Pacitti UNESP
  • Heitor Perrud Tardin UNESP
  • Luiz Rogério Romero UNESP

Keywords:

Information and communication technology, High school, Media Education, Education Contents

Abstract

The aim of this article is to identify in the National Common Curriculum Base (BNCC) of High School how the Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) are being mentioned and discuss whether these mentions are sufficient to contemplate critical media education for teaching Medium. The digital language is present in society and must be explored as a means of communication, information, interactivity and mainly as a means of conceiving new devices. Thus, it is expected that Basic Education offers subsidies to use and reflect on these technologies. As a methodology, the document analysis of the BNCC document was applied using the Adobe Acrobat Reader DC software, using the Word Search command “Ctrl + F”. The search resulted in only eleven mentions in the part destined to High School, and most of the mentions are located in the Area of ​​Languages ​​and Its Technologies. Based on the evidence provided by the literature, the importance of the document and the relevance of TIDC's in today's society, it is concluded that the chosen theme needs a qualitative and quantitative expansion in the BNCC. Technologies are important parts of contemporary reality and have their value increasingly proven, either scientifically or in daily use, but this study is limited to the documentary field, as no observational research was carried out.

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Author Biographies

  • Mirella Horvatte Pacitti, UNESP

    Mestranda em Educação na área de Educação Especial, na UNESP de Presidente Prudente. Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -UNESP- Campus de Presidente Prudente com título em Residencia Pedagógica. Graduação de Bacharelado em Educação Física, em andamento. Trabalhou como professora eventual em escolas Estaduais no ano de 2019. Foi pesquisadora PIBIC no grupo CEPELIJ sobre a fantasia no real no contexto da Educação Infantil. Atuou também como bolsista no Programa de Iniciação a Docência (PIBID). Atualmente pesquisa sobre os temas: Educação Especial no Grupo de Estudo em Inclusão Escolar, Tecnologia Assistiva e Atividade Motora Adaptada - GEPITAMA, e também faz parte do Grupo de Pesquisa em Deficiências Físicas e Sensoriais da FFC/Unesp - DFESEN Atuou nos seguintes temas: PIBID, Educação Física, Formação de Professores e Educação Especial.

  • Luiz Rogério Romero, UNESP

    Doutorado em Saúde Coletiva UNESP/Botucatu; Professor no Programa de Pós-graduação, Mestrado Profissional em Educação Física Escolar - PROEF em Rede Nacional; Mestre em Saúde Coletiva pela Faculdade de Medicina de Botucatu/UNESP; Especialista em Atividade Física e Qualidade de vida pela Faculdade de Educação Física/UNICAMP; Licenciatura Plena em Educação Física pela FC/UNESP. Desde 2013 é Professor Assistente Doutor junto ao Departamento de Educação Física da Faculdade de Ciências e Tecnologia - Universidade Estadual Paulista/UNESP - Campus de Presidente Prudente. Professor Coordenador do Programa Residência Pedagógica Educação Física/FCT - UNESP-CAPES; Vice-Coordenador do Curso de Educação Física FCT-UNESP. Linhas de pesquisa: Saúde Coletiva; Formação de professores; Educação Física; Voleibol; Atividades Aquáticas.

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Published

2022-03-25

How to Cite

THE DIGITAL TECHNOLOGIES OF INFORMATION AND COMMUNICATION:: A DOCUMENTAL ANALYSIS IN THE NATIONAL COMMON BASED HIGH EDUCATION CURRICULUM. (2022). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 19(1), 34-45. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4192

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