AS INSTITUIÇÕES DE ENSINO E SUAS MÚLTIPLAS VIOLÊNCIAS: O BIOPODER E SUAS MARCAS NA EDUCAÇÃO FORMAL
Keywords:
violence at school, social differentiation, power and educationAbstract
Considering the need to analyze violence and its determinations in the environment of educational institutions and their ramifications in the spheres of domination and social segregation, the objective is to discuss the impacts of formal education practices and their possible relations with biopolitics. To this end, we proceed from the bibliographic research of authors and authors problematizing the networks of power involved in the educational scenario and their possible consequences in the reproduction of the cultural hegemonic elements of objective reality, legitimizing the discourse of universalization of teaching as opposed to respect for differences. Thus, it is observed that educational institutions help in the perpetuation of social inequalities, using violence in their various dimensions in pedagogical acts and in the absence of problematization of symbolic markers of differences, which allows us to conclude the need for denaturalization and strangeness of the actions carried out within these socialization agencies and the construction of social subjects.
Downloads
References
ABRAMOVAY et al. Construindo referências sobre violência, escola e educação entre saberes e desencontros, destacando o cotidiano escolar. In: ABRAMOVAY, Mirian (Org). Cotidiano das escolas: entre violências. Brasília : UNESCO, Observatório de Violência, Ministério da Educação, 2005. p.53-82.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE LÉSBICAS, GAYS, BISSEXUAIS, TRAVESTIS E TRANSEXUAIS; SECRETARIA DA EDUCAÇÃO. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.
ARENDT, Hannah. Sobre a violência. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1994.
BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 35.ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org). Escritos de educação. 5.ed. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 39-64.
BOURDIEU, Pierre; CHAMPAGNE, Patrick. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org). Escritos de educação. 5.ed. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 217-227.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 7.ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 13 jan. 2020.
BRASIL. Lei Nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.
CRETTIEZ, Xavier. As formas da violência. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collége de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. 4.ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 7.ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2018.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento das prisões. 42.ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (org). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9.ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. p. 7-34.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. 3. ed. ver. amp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
MACEDO, Elisabeth. A cultura e a escola. In: MISKOLCI, Richard (org). Marcas das diferenças no ensino escolar. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 11-43.
MACEDO, Elisabeth. As demandas conservadoras do Movimento Escola Sem Partido e a Base Nacional Comum Curricular. Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 139, p.507-524, abr.-jun., 2017.
MACEDO, Elisabeth. Repolitizar o social e tomar de volta a liberdade. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.34, p. 1-15, 2018.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: projetos de pesquisa/ pesquisa bibliográfica/ teses de doutorado, dissertações de mestrado, trabalhos de conclusão de curso. 8.ed. São Paulo: Atlas, 2020.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2.ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. 2.ed. ver. e ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora: UFOP, 2016.
INSTITUTO UNIBANCO. Roteiro de Análise de Indicadores Educacionais: Desigualdade Racial. S/d.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Racismo “à brasileira”. In: ALMEIDA, Heloisa Buarque; SZWAKO, José (org). Diferenças, igualdade. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2009. p. 70-115.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24.ed. São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 73-102.
SILVÉRIO, Valter Roberto et al. Relações étnico-raciais. In: MISKOLCI, Richard (org). Marcas das diferenças no ensino escolar. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 113-155.
VENCATO, Anna Paula. Diferenças na escola. In: MISKOLCI, Richard; LEITE JÚNIOR, Jorge (org). Diferenças na educação: outros aprendizados. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 19-56.