AS INSTITUIÇÕES DE ENSINO E SUAS MÚLTIPLAS VIOLÊNCIAS: O BIOPODER E SUAS MARCAS NA EDUCAÇÃO FORMAL

Authors

  • Wesley Piante Chotolli Fundação Educacional de Penápolis - FUNEPE

Keywords:

violence at school, social differentiation, power and education

Abstract

Considering the need to analyze violence and its determinations in the environment of educational institutions and their ramifications in the spheres of domination and social segregation, the objective is to discuss the impacts of formal education practices and their possible relations with biopolitics. To this end, we proceed from the bibliographic research of authors and authors problematizing the networks of power involved in the educational scenario and their possible consequences in the reproduction of the cultural hegemonic elements of objective reality, legitimizing the discourse of universalization of teaching as opposed to respect for differences. Thus, it is observed that educational institutions help in the perpetuation of social inequalities, using violence in their various dimensions in pedagogical acts and in the absence of problematization of symbolic markers of differences, which allows us to conclude the need for denaturalization and strangeness of the actions carried out within these socialization agencies and the construction of social subjects.

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Author Biography

  • Wesley Piante Chotolli, Fundação Educacional de Penápolis - FUNEPE

    Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR), especialista em Ensino de Sociologia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR) e mestre em Ensino e Processos Formativos pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP São José do Rio Preto/Ilha Solteira e Jaboticabal), na linha de pesquisa Tecnologias, Diversidades e Culturas. Foi vice-presidente da Fundação Educacional de Penápolis (FUNEPE) entre 2017 e 2019. Atua como professor de Sociologia no Ensino Médio e é docente da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Penápolis (FAFIPE), mantida pela FUNEPE, exercendo também a função de Coordenador de Extensão (FAFIPE/FUNEPE).

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Published

2022-05-27

How to Cite

AS INSTITUIÇÕES DE ENSINO E SUAS MÚLTIPLAS VIOLÊNCIAS: O BIOPODER E SUAS MARCAS NA EDUCAÇÃO FORMAL. (2022). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 19(1), 46-65. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4186

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