SAÚDE MENTAL NA UNIVERSIDADE: A PERSPECTIVA DE UNIVERSITÁRIOS DA PERMANÊNCIA ESTUDANTIL
Keywords:
Key words: mental health, university, psychological care, psychosocial, student assistance.Abstract
The way that the university student relates to society emotionally or psychosocially has increased views in the contemporary world, which has been emphasized in university research, as it has also taken universities to a look at the mental and emotional health of their students. The objective of this study was to analyze the opinion of university students with student assistance how the university could support them in their psychosocial experiences and mental health. The method used was qualitative and quantitative, with 140 students enrolled in the age group between 17 and 24 years, enrolled in the Technical Nucleus of Psychosocial Care (NTAPS) of Unesp, Campus of Bauru, in the year 2018, beneficiaries of aid of student stay. For the analysis of data was carried out the textual content analysis of the students' answers about an open question sent via virtual form, about how the university could support their students more in their psychosocial aspects. This content was submitted to the textual statistical software, Iramuteq, which, through two analysis techniques, was able to demonstrate a cloud of words and an analysis of similarity between the words most evoked in the students' speeches. The word cloud graphically demonstrated that the most cited words were "student," "university," "being," "offering," and "psychological counseling," and the similarity analysis demonstrated the interrelationships between these words. As a result, students' discourses converged to highlight the importance of psychological care during the university period as part of the student assistance service.
Downloads
References
ABREU, S.; MIRANDA, A. A. V.; MURTA, S. G. Programas Preventivos Brasileiros: Quem faz e como é feita a prevenção de saúde? Psico-USF, Bragança Paulista, v. 21, n.1, p. 163-177, 2016.
AMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. Iramuteq: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013.
ANDRADE, A. M. J.; TEIXEIRA, M. A. P. Áreas da política de assistência estudantil: relação com desempenho acadêmico, permanência e desenvolvimento psicossocial de universitários. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 22, n. 2, p. 512 528, ago. 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772017000200512&lng=pt&nrm=iso>. Acesso: 24 abr. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772017000200014.
ASSIS, A. D.; OLIVEIRA, A. G. B. Vida universitária e saúde mental: atendimento às demandas de saúde e saúde mental de estudantes de uma universidade brasileira. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental, Florianópolis, v. 2, n. 4-5, p. 159-177, 2010.
BARLEM J. G. T.; LUNARDI, V. L.; BORDIGNON, S. S.; BARLEM, E. L. D.; LUNARDI FILHO, W. D.; SILVEIRA, R. S.; ZACARIAS, C. C. Opção e evasão de um curso de graduação em enfermagem: percepção de estudantes evadidos. Rev Gaúcha Enferm., Porto Alegre (RS), v. 33, n.2, p.132-138, 2012.
BRUFFAERTS, R.; MORTIER, P.; KIEKENS, G.; AUERBACH, R. P.; CUIJPERS, P.; DEMYTTENAERE, K. GREENF, J. G.; NOCK, J. G.; KESSLER, R. C. Mental health problems in college freshmen: Prevalence and academic functioning. Journal of Affective Disorders, v. 225, p. 97-103, 2018.
BUENO, J. M. H; LEMOS, C. G.; TOMÉ, F. A. M. F. Interesses Profissionais de um grupo de estudantes de Psicologia e suas relações com inteligência e personalidade. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 2, p. 271-278, mai./ago, 2004. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/pe/v9n2/v9n2a13.pdf> Acesso em: 10 Jan. 2019.
CANOLETTI, B.; SOARES, C. B. Programas de prevenção ao consumo de drogas no Brasil: Uma análise da produção científica de 1991 a 2001. Interface – Comunicação, Saúde e Educação, n.16, p.115-129. 2004. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/icse/ v9n16/v9n16a10
CASTRO, C. A. A pesquisa discente nos cursos de graduação em biblioteconomia e ciência da informação. Transinformação, v.14, n.1, p.49-53, 2002.
CERCHIARI, E. A. N.; CAETANO, D.; FACCENDA, O. Utilização do serviço de saúde mental em uma universidade pública. Psicologia Ciência e Profissão, v. 25, n.2., p. 252-265, 2005.
COSTA, S. G. A permanência na educação superior no brasil: uma análise das políticas de assistência estudantil. In: IX Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul, 9., 2009, Florianópolis. Anais... Florianópolis: INPEAU/UFSC, 2009. p. 1-13.
FIGUEIREDO, A. C. Limites para afiliação à vida acadêmica de estudantes de camadas populares no contexto de expansão universitária. Educ. Pesquisa, São Paulo , v. 44, e173462, 2018 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022018000100312&lng=pt&nrm=iso>. Acesso: 26 abr. 2019. Epub 19-Jul-2018. DOI 10.1590/s1678-4634201844173462
FRAGELLI, T. B. O.; GÜNTHER, I. A. A promoção da saúde na perspectiva social ecológica. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, n. 21, v.2, p.151-158, 2008. DOI 10.5020/18061230.2008.p151
FRIEDLANDER, L. J.; REID, G. J., SHUPAK, N.; CRIBBIE, R. Social support, self-esteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of College Student Development, n. 48, v. 3, p. 259-274, 2007.
GUERRA, L. C. B.; FERNANDES, A. S. A. O processo de Criação do Programa Universidade para Todos (PROUNI), Revista Política Hoje, n. 2, v. 18, p. 281-305, 2009.
HUTS, C. S; BARDAGI, M. P. Indecisão profissional, ansiedade e depressão na adolescência: a influência dos estilos parentais. Psico-USF, Porto Alegre; v. 11, n. 1, p. 65-73, Jan./Jun, 2006. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712006000100008> Acesso: 15 Jan. 2019.
LORETO, G. Contribuição do aconselhamento psicológico para a saúde mental dos universitários. Neurobiologia, v. 28, p. 283-296, 1965.
MARQUES, F. Muito além das patentes. Pesquisa FAPESP, n. 197, p. 20-27. 2012. Recuperado de http://revistapesquisa.fapesp.br/2012/07/16/ muito-alem-das-patentes.
O’CONNEL, M. E.; BOAT, T.; WARNER, K. E. Preventing mental, emotional, and behavioral disorders among young people: Progress and possibilities. Washington, DC: The National Academies Press. 2009.
OLIVEIRA, C. T.; DIAS, A. C. C. Dificuldades na trajetória universitária e rede de apoio de calouros e formandos. PSICO, v.45, n.2, p.187-197, abr-jun. 2014.
OLIVEIRA, R. E. C.; MORAIS, A. Vivências acadêmicas e adaptação de estudantes de uma universidade pública federal do Estado do Paraná. R. Educ. Públ. Cuiabá, v. 24, n. 57, p. 547-568, set./dez, 2015. Disponível em: < http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1796/pdf> Acesso: 16 Jan. 2019.
OSSE, C. M. C.; COSTA, I. I. Saúde mental e qualidade de vida na moradia estudantil da Universidade de Brasília. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 28, n. 1, pp. 115-122, janeiro/março, 2011. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v28n1/a12v28n1.pdf> Acesso: 16 Jan. 2019.
PERES, R. S.; SANTOS, M. A.; COELHO, H. M. B. Perfil da clientela de um programa de pronto-atendimento psicológico a estudantes universitários. Psicologia em Estudo. Maringá, v.9, n.1, p.47-54, 2004.
RETINAUD, P.; MARCHAND, P. Application de la méthode ALCESTE aux corpus et stabilité des: analyse du avec IRAMUTEQ. In Actes des 11eme Journées internationales d‘Analyse statistique des Données Textuelles, p. 835-844, 2012. Liège, Belgique.
RULL, M. A. P.; SÁNCHEZ, M. L. S.; CANO, E. V.; MÉNDEZ, M. T. C.; MONTIEL, P. H.; GARCÍA, F. V. Estrés académico en estudiantes universitarios. Psicología y Salud, v. 21, n. 1, p. 31-37, 2011.
SCOPELLTI, M.; TIBERIO, L. Homesickness in university students: the role of multiple place attachment. Environment and behavior, n. 42, v.3, p.335-350, 2010. DOI 10.1177/0013916510361872
SMITH, M. E. Connecting students and families for support during the college transition. In Doctoral Consortium, XVII ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing. Baltimore, Maryland: Association for Computing Machinery. 2014. DOI 10.1145/2556420.2556832
SOARES, A. P.; GUISANDE, M. A.; ALMEIDA, L. S. Autonomía y ajuste académico: un estudio con estudiantes portugueses de primer año. International Journal of Clinical and Health Psychology, n.7, v.3, p.753-765, 2007.
SUEHIRO, A. C. B. Autoconceito e desempenho acadêmico em alunos de psicologia. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 24, n. 44, p. 55-64, jan./mar. 2006.
TEIXEIRA, M. A. P.; CASTRO, G. D.; PICCOLO, L. R. Adaptação à universidade em estudantes universitários: um estudo correlacional. Interação em Psicologia, n. 11, v.2, p. 211-220, 2007.
VARGAS, J. M.; ZAMPIERI, A. C. B. A expectativas dos estudantes de Psicologia sobre a atuação profissional no mercado de trabalho. Anais, I Mostra de Iniciação Científica Curso de Psicologia da FSG, v.1, n.1, 2014. Disponível em: < http://ojs.fsg.br/index.php/ampsic/article/view/1402> Acesso: 16 Jan. 2019.
VARGAS, M. L. F., Educação superior, serviços de apoio aos estudantes e ao mercado de trabalho: um estudo com egressos da UFMG. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 16, n. 1, p. 149-163, mar. 2011. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772011000100008&lng=en&nrm=iso>. Acesso: 17 de maio de 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772011000100008.
XAVIER, F. M. F.; FERRAZ, M. P. T.; MARC, N.; ESCOSTEGUY, N. V.; MORIGUCHI, E. H. Eldery people’s definition of quality of life. Revista Brasileira de Psiquiatria, n. 25, v.1, p. 31-39, 2003. DOI 10.1590/ S1516-4446200300010000
ZOCHIL, M. L.; THORSTEINSSON, E. B. Exploring poor sleep, mental health, and help-seeking intention in university students. Australian Journal of Psychology, v. 70, p. 41-47, 2018.