ENTRE A INVESTIGAÇÃO-AÇÃO, A SUPERVISÃO E A REFLEXÃO NA FORMAÇÃO INICIAL DE EDUCADORES DE INFÂNCIA NO PORTUGAL DE HOJE
Keywords:
Formação inicial, educadores de infância, estágios, investigação-ação, supervisão, reflexãoAbstract
This article aims to discuss the initial training of children educators under the current legislation in Portugal. Above all, it intends to focus on internship processes and how they unfold by questioning research action as a model and supervisory practices from a critical questioning perspective. The authors build on their experience and reflection as trainers and supervisors of initial training in a Higher Education Institution in Portugal and combine in their reflective exercise a review of the specialized bibliography, which includes results of studies they developed and whose main objective was to listen to the voices of students about internship processes, whether in day care or kindergartens that serve children until they enter school. From the literature review, their experiences and revisiting the voices of the students involved in two studies, they point out the main trends observed: the importance of communication channels between the training institution and the internship places; the importance and aspects to be taken into account during the internship / research action and the importance of a supervision that streamlines the critical thinking of trainees.
Downloads
References
CARDOSO, T.; ALARCÃO, I.; CELORICO, J. Revisão da literatura e sistematização do conhecimento. Porto: Porto Editora, 2010.
COUTINHO, C. P. (2015). Metodologia de investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e prática. Coimbra: Almedina, 2015.
FLORES, M. A. Dilemas e desafios na formação de professores. In: MORAIS, M. C.; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, M. O. (Orgs), Formação de professores. Perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2003. p.127-160.
LATORRE, A. La investigación-acción. Barcelo: Graó, 2003.
MARCHÃO, A. No jardim de infância e na escola do 1.º ciclo do ensino básico. Gerir o currículo e criar oportunidades para construir o pensamento crítico. Lisboa: Edições Colibri, 2012.
MARCHÃO, A.; HENRIQUES, H. Perceções das estudantes: processos de supervisão desenvolvidos na prática de ensino supervisionada. In: MESQUITA, C.; PIRES, M. V.; LOPES, R. (Edit.), Livro de atas. 1.º Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE). Bragança: Instituto Politécnico de Bragança, 2016. p. 577-587.
MARCHÃO, A., & HENRIQUES, H. Formação inicial de educadores e de professores, supervisão e pensamento crítico. In: MESQUITA, E.; ROLDÃO, M. C.; MACHADO, J. (Org.), Prática supervisionada e construção do conhecimento profissional. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2019. p. 73-92.
MARCHÃO, A., REBOLA, F., HENRIQUES, H., & CARVALHO, L. A Prática de Ensino Supervisionada, a investigação-ação e a construção da identidade profissional. In: POMAR, C.; COSTA, C.; BEZELGA I.; MOREIRA, L.; MAGALHÃES, O. (Coords.), A Formação de Educador@s e Professor@s: olhares a partir da UniverCidade de Évora. Évora: Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora, 2018. p. 76-103. Disponível em https://www.ciep.uevora.pt/Publicacoes/publicacoes_nao_periodicas/Ebook-FEPUE. Acesso em 25 dez. 2019.
MÁXIMO-ESTEVES, L. Visão panorâmica da investigação-acção. Porto: Porto Editora, 2008.
MESQUITA, E., & ROLDÃO, M. C. A supervisão como dispositivo de desenvolviemnto profissional e transformação de práticas. In: MESQUITA, E.; ROLDÃO, M. C.; MACHADO, J. (Org.), Prática supervisionada e construção do conhecimento profissional. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2019. p. 13-40.
MESQUITA, E.; FORMOSINHO, J.; MACHADO, J. Supervisão da prática pedagógica e colegialidade docente. A perspetiva dos candidatos a professores. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, 12, p. 59-77, 2012.
MESQUITA, E.; ROLDÃO, M. C.; MACHADO, J. (2019). Introdução. In: MESQUITA, E.; ROLDÃO, M. C.; MACHADO, J. (Org.), Prática supervisionada e construção do conhecimento profissional. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2019. p. 7-11.
PORTUGAL. Lei n.º 46/86 de 14 de outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo Português.
PORTUGAL. Decreto-Lei nº 79/2014, de 14 de maio. Regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário.