A ATUAÇÃO DO PSICÓLOGO NO CONTEXTO ESCOLAR EM UMA PERSPECTIVA CRÍTICA

Authors

  • Fabiane Salomão Souza UNESP/Presidente Prudente
  • Irineu Aliprando Tuim Viotto Filho UNESP/Presidente Prudente

Keywords:

Psychology, Critical Intervention, Failure school

Abstract

The  present  article  makes  an  exposition  of  the  possibilities  of  performance  of  the  psychologist  in  the pertaining to school context being based on the studiescarried through for Patto (1984) in relation to the phenomenon  of  the  failure  pertaining  to  school,  beyond  other  authors  as  Souza  (2010),  Tuleski  and  Eidt (2007)  that  they  not  only  analyze  the  causes  of  the  problems  of  learning  in  the  individual  plan  but as intercorrências  of  social  historical  factors.  A  briefing  is  carried  through  has  rescued  historical  of  the introduction  of  psychology  in  the  education  and  the  form  as  it  developed  its  performance  supported  in psychiatry.   They   are   made   critical   how   much   the   performance   of   psychology   with   positivista   and psicométrica  base  that  uses  tests  to  measure  the  difficulties  lived  for  the  human  beings.  Possibilities  of intervention  of  the  psychologist  in  the  pertaining  to  school  context  ahead  of  the  complaints  of  learning difficulty  and  in  the  pertaining  to  school  inclusion  of  students  with  pertaining  to  school  deficiency  and difficulties are pointed. Importance of psychology is distinguished it to   to come close itself to the concrete reality of the citizens, with objective to understand them in its multiple determination, not to commit the mistake to print labels, that only culpabilizam the citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabiane Salomão Souza, UNESP/Presidente Prudente

    Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Presidente Prudente.

  • Irineu Aliprando Tuim Viotto Filho, UNESP/Presidente Prudente

    Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Published

2017-08-03

How to Cite

A ATUAÇÃO DO PSICÓLOGO NO CONTEXTO ESCOLAR EM UMA PERSPECTIVA CRÍTICA. (2017). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 14(1), 01-06. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/1914

Similar Articles

1-10 of 118

You may also start an advanced similarity search for this article.