THE NATIONAL HIGH SCHOOL EXAMINATION: WHAT DO THE KNOWLEDGE AREA DATA REVEAL IN A DECENAL PERIOD?

Authors

  • Tatiane Oliveira Santos Nascimento
  • Daiane Gonçalves de Souza Universidade Estadual Paulista (Unesp), campus de Presidente Prudente/Mestrado em Educação
  • Aletheia Machado de Oliveira Universidade Estadual Paulista (Unesp), campus de Presidente Prudente/Doutorado em Educação

Keywords:

National High School Exam. Evaluation. Performance. Descriptive statistics

Abstract

The present paper had the general objective of exposing and analyzing the context of the general averages of the National High School Examination (ENEM) by area of ​​knowledge, through data collected from the website of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), over 10 years (2009-2018). It presents a brief analysis of the trajectory of secondary education in Brazil, as well as the idealization, implementation and reformulation of ENEM and the way in which the evaluation of this exam occurs. We started from the quantitative approach using descriptive statistics as a method of analysis of the collected data and carried out an exploratory research about the survey of the following areas of knowledge, namely: Languages and Codes and their Technologies, Mathematics and their Technologies, Human Sciences and their Technologies and Natural Sciences and its Technologies. For the collection, we performed a critical analysis of the data, using the technological tool Microsoft Excel 2013, employing some descriptive measures through the arithmetic mean, variance and standard deviation. The data reveal a discreet movement in relation to the average grades in all areas of knowledge, with a noticeable gap in the four areas of knowledge between the minimum, average and maximum grades, which allows us to conclude that there is a data alignment, ie , little progress in education in quantitative terms during such period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANHA, Maria Lucia de Almeida. História da educação e da pedagogia: geral e Brasil. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 dez. 1961. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 18 abr. 2019.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 ago. 1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 17 abr. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez.1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 17 abr. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 fev. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 10 abr. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 fev. 2017. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 29 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Portaria nº 438, de 28 de maio de 1988. Institui o Exame Nacional do Ensino Médio. Diário Oficial da União, DF, 01 jun. 1998. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=181748. Acesso em: 30 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação E Cultura. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de referência ENEM. 2012. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/493832. Acesso em: 25 mai. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Pedagógico 2009-2010. 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2012/matriz_referencia_enem.pdf. Acesso em: 04 mai. 2019.

BRZEINSKI, Iria et al. LDB Interpretada: diversos olhares se entrecruzam. São Paulo: Cortez, 2001.

CASTRO, Maria Helena Guimarães de. Enem: uma avaliação inovadora. INEP, 1999. Disponível em: http://inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/enem-uma-avaliacao-inovadora/21206. Acesso em: 19 maio 2019.

CRESPO, Antônio Arnot. Estatística Fácil. 19. ed. São Paulo: Saraiva, 2009.

MARTINS, Gilberto de Andrade; DOMINGUES, Osmar. Estatística geral e aplicada. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

QEDU, 2019. Disponível em: https://www.qedu.org.br/. Acesso em: 10 maio 2019.

RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3 ed. São Paulo: Atlas, 2012.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil: (1930/1973). 36. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

SAKALAUSKAS, Silvia Renata.; TREVISAN, André Luis. Enem: rompendo paradigmas para a conclusão do Ensino Médio. Revista Debates em Educação, v. 9, n.19, p. 01-18, set/dez 2017. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2811. Acesso em: 08 abr. 2019. DOI: 10.28998/2175-6600.2017v9n19p01.

Published

2020-05-29

How to Cite

THE NATIONAL HIGH SCHOOL EXAMINATION: WHAT DO THE KNOWLEDGE AREA DATA REVEAL IN A DECENAL PERIOD?. (2020). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 17, 61-74. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3377

Similar Articles

1-10 of 136

You may also start an advanced similarity search for this article.