METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE FÍSICA: UM PANORAMA DA PESQUISA STRICTO SENSU BRASILEIRA

Authors

  • José Eugênio Brum da Rosa Universidade Federal de Roraima
  • Josefina Barrera Kalhil

Keywords:

Active Methodologies. Teaching of Physics; Stricto Sensu research

Abstract

This paper presents an exploratory study whose main objective was to draw an overview of the strict sense research carried out in Brazil, addressing the use of active methodologies in the teaching of physics, from 2009 to 2019. To achieve this objective we analyzed theses and dissertations available in the collection of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações - BDTD. The choice for this platform is justified by its breadth. By defining the descriptors "active methodologies" AND "Physics", related by the Boolean operator "AND" and adopting as exclusion criteria the non-belonging to the area of ​​Physics, we identified twenty-six works. After analyzing the selected material, it was possible to detect a sharp growth in the number of these researches in recent years, most of them composed by dissertations from professional master’s programs. Almost all the work was carried out in public institutions and addressed the use of active methodologies at all levels of education, most of them directed to high school. We also found that there is a predominance of the use of Peer Instruction methodology. Another fact that deserves attention is the concentration of research in the Southeast and South regions from Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, J. ICT transforming education: a regional guide. Bangkok: UNESCO, 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000189216. Acesso em: 20 jul. 2019.

ARAÚJO, S. M.; OLIVEIRA, A. C. Métodos ativos de aprendizagem: uma breve introdução. [s. l.]: [s. n.], 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280091153_Metodos_Ativos_de_Aprendizagem_uma_breve_introducao. Acesso em: 21 maio 2019.

AUSUBEL, D. P. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rineheart and Winston, 1968.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BUENO, M.; KOEHLER, S.; SELLMANN, M.; SILVA, M.; PINTO, A. Inovação didática - projeto de reflexão e aplicação de metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior: uma experiência com “peer instruction”. Janus, Lorena, v. 9, n. 15, p. 75-87, 2012. Disponível em: http://unifatea.com.br/seer3/index.php/Janus/article/view/289/260. Acesso em: 08 jul. 2019.

COSTA, S. S. C; MOREIRA, M. A. A resolução de problemas como um tipo especial de aprendizagem significativa. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 18, n. 3, p. 263-277, 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6663/19038. Acesso em: 20 jul. 2019.

CRISOSTIMO, A. L.; KIEL, C. A. O lúdico e o ensino de ciências: saberes do cotidiano. Guarapuava: Editora da Unientro, 2017.

DIAS, S. R.; CHAGA, M. M. Aprendizagem baseada em problema: um relato de experiência. In: DIAS, S. R.; VOLPATO, A. N. (org.). Práticas inovadoras em metodologias ativas. Florianópolis: Contexto Digital, 2017. p. 36–48. Disponível em: http://www.saojose.br/wp-content/uploads/2018/09/praticas_inovadoras_em_metodologias_ativas.pdf. Acesso em 20 jul. 2019.

ESTEVES, E.; COIMBRA, M.; MARTINS, P. A aprendizagem da física e química baseada na resolução de problemas: um estudo centrado na subunidade temática “ozono na estratosfera”, 10º ano. Boletín das Ciencias, Santiago de Compostela, v. 61, n. 19, p. 161-162, 2006. Disponível em: http://www.enciga.org/files/boletins/61/a_aprendizagem_da_fq.pdf. Acesso em: 18 set. 2017.

FÁVERO, M. H.; SOUSA, C. M. G. A resolução de problemas em física: revisão de pesquisa, análise e proposta metodológica. Investigação em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 143-196, 2001. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/582/375. Acesso em: 03 ago. 2017.

FERNANDES, J. C. N; SILVEIRA, I. F. Jogos digitais educacionais, práticas interdisciplinares e pensamento computacional: relações possíveis. REnCiMa, v. 10, n. 4, p. 116-136, 2019. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwidxZzg457mAhUdF7kGHU2dBjsQFjADegQIAhAC&url=http%3A%2F%2Frevistapos.cruzeirodosul.edu.br%2Findex.php%2Frencima%2Farticle%2Fdownload%2F2442%2F1150&usg=AOvVaw1QQSoUkA5gJYU5xM2b6d-s. Acesso em: 15 jul. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GEHLEN, S. T; AUTH, M. A.; AULER, D. Contribuições de Freire e Vygotsky no contexto de propostas curriculares para a educação em ciências. REEC – Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 7, n. 1, p. 65-83, 2008. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen7/ART4_Vol7_N1.pdf. Acesso em: 05 ago. 2019.

GONZALES, C. G.; CAÑOTE, S. M. V. Aprendizaje basado en proyectos. Lima: Instituto de Docencia Universitaria, 2017. Disponível em: http://files.sld.cu/bmn/files/2018/04/5.-Aprendizaje-Basado-en-Proyectos.pdf. Acesso em: 18 jul. 2019.

GOODMAN, B.; STIVERS, J. Project based learning. Clayton: [s. n.], 2010. Disponível em: http://www.fsmilitary.org/pdf/Project_Based_Learning.pdf. Acesso em: 18 jul. 2019.

KIYA, M. C. S. Caderno pedagógico: o uso de jogos e de atividades lúdicas como recurso pedagógico facilitador da aprendizagem. Paraná: Ortigueira, 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uepg_ped_pdp_marcia_cristina_da_silveira_kiya.pdf. Acesso em: 09 jul. 2019.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LOPES, M. da G. Jogos na educação: criar, fazer e jogar.4.ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MASSON, T. J.; MIRANDA, L. F.; MUNHOZ JR., A. H.; CASTANHEIRA, A. M. P. Metodologia de ensino: aprendizagem baseada em projetos (PBL). In: COBENGE 2012 - XL CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 2012, Belém. Anais […]. Belém: ABENGE, 2012. Disponível em: http://www.abenge.org.br/cobenge/arquivos/7/artigos/104339.pdf. Acesso em 24 jul. 2019.

MENEZES, P. H. D.; MIRANDA, L. M.; MATTOSO, V. C. Entre o lúdico e o didático: o que se aprende com brinquedos científicos. In: X ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CÊNCIAS, 2015, Águas de Lindoia. Anais […]. Águas de Lindoia: ENPEC, 2015. p. 1-8. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1713-1.PDF. Acesso em: 22 jul. 2019.

MITRE, S. M. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 2133-2144, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v13s2/v13s2a18.pdf. Acesso em: 30 jul. 2019.

PEDUZZI, L. O. Q. Sobre a resolução de problemas no ensino da física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 14, n. 3, p. 229-253, 1997.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

POZO, J.I.; ECHEVERRÍA, M. D. P. P. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

RAU, M. C. T. D. A ludicidade na educação: uma atitude pedagógica. Curitiba: Ibpex, 2007.

RIBEIRO, L. R. C.; MIZUKAMI, M. G. An experiment with PBL in higher education as appraised by the teacher and students. Interface - Comunic Saude Educ., Botucatu, v. 9, n. 17, p. 357-68, 2005.

SCHENEIDERS, L. A. Método da sala de aula invertida. Lajeado: Editora da UNIVATES, 2018.

SIMON, E. et al. Metodologias ativas de ensino – aprendizagem e educação popular: encontros e desencontros no contexto da formação dos profissionais de saúde. Interface, Botucatu, v. 18, n. 2, p. 1355 – 1364, 2014.

SOARES-LEITE, W. S.; NASCIMENTO-RIBEIRO, C. A. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, Bogota, n. 5, v. 10, p. 173-187, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2810/281024896010.pdf. Acesso em: 24 jul. 2019.

TAJRA, S. F. Informática na educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor na atualidade. 2.ed. São Paulo: Érica, 2000.

VIEIRA, J. A. Aprendizagem por projetos na educação superior: posições, tendências e possibilidades. Revista Travessias, Cascavel, v. 2, n. 3, 2008. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3115/2453. Acesso em: 31 jul. 2019.

YAMAZAKI, S. C.; YAMAZAKI, R. M. O. Jogos para o ensino de Física, Química e Biologia: elaboração e utilização espontânea ou método teoricamente fundamentado?. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia (R. B. E. C. T.), Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 159-181, 2014.

Published

2020-01-08

How to Cite

METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE FÍSICA: UM PANORAMA DA PESQUISA STRICTO SENSU BRASILEIRA. (2020). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 16(4), 121-136. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3229

Similar Articles

1-10 of 150

You may also start an advanced similarity search for this article.