APROXIMAÇÕES ENTRE LEV VIGOTSKI E GŸORGŸ LUKÁCS: POR UMA ONTOLOGIA SOCIAL DA APRENDIZAGEM

Authors

  • Saulo Rodrigues Carvalho UNICENTRO/Guarapuava-PR
  • Ilena Aparecida de Oliveira UNICENTRO
  • Wanessa Nascimento UNICENTRO
  • Edinéia Golin UNICENTRO

Keywords:

Ontologia do ser social, Aprendizagem, Linguagem, Pensamento, Materialismo Histórico-Dialético

Abstract

This article aims to demonstrate the theoretical approaches between Lukács and Vigotski with regard to education, presenting some points that can demonstrate that there is a social ontology of human learning, that is, there is a way for human beings to learn that is not natural, but social and that implies the development of some assumptions (categories prior to learning itself), such as Work, Awareness, Communication and Language. Based on Historical-dialectical Materialism, it analyses the texts of Lukács and Vigotski, considering as main sources chapter II of the work “For an ontology of the social being II” (LUKÁCS, 2013), called “The reproduction” and the vigotskian work: “The construction of thought and language” (VIGOTSKI, 2001), chapter 4 “The genetic roots of thought and language”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ilena Aparecida de Oliveira, UNICENTRO

    Acadêmica de Pedagogia ,atualmente trabalho como educadora social,busco através da educação transformar vida. Residente de Pedagogia na Escola Municipal Tancredo Neves;
    Atualmente pesquiso o uso do podcast's como ferramenta pedagogica na disciplina de historia no ensino fundamental nos anos iniciais . Pesquisadora também no tema Aproximações entre Lev Vigostski e Gÿorgÿ Lukács:por uma ontologia social da aprendizagem .

References

ASSUMPÇÃO, Mariana de Cássia. As relações entre arte e vida em Lukács e Vigotski. Revista aSPAs, São Paulo, v. 4. n.1, p. 41-49, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/75572. Acesso em: 27 jun. 2022. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v4i1p41-49

DUARTE, Newton. Lukács e Saviani: a ontologia do ser social e a pedagogia histórico-crítica. In: DUARTE, Newton; SAVIANI, Dermeval. (orgs). Pedagogia Histórico-Crítica e lutas de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012. p. 37-57.

DUARTE, Newton. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

FURTADO, Vanessa; PINHEIRO, Paulo Wescley Maia. Método, Psicologia Histórico-Cultural e ontologia do ser social: Vygotski e Lukács e a leitura onto-histórica da subjetividade. In: Crítica e Sociedade: Revista de Cultura Política, Uberlândia, v. 11, n. 1, p. 24-39, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/criticasociedade/article/view/59392. Acesso em: 12 jul. 2022. https://doi.org/10.14393/RCS-v11n1-2021-59392

LESSA, Sérgio. Trabalho e proletariado no capitalismo contemporâneo. São Paulo: Cortez, 2007.

LUKÁCS, Gÿorgy. Prefácio (1967). In: LUKÁCS, Gÿorgy. História de Consciência de Classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 1-50.

LUKÁCS, Gÿorgy. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.

SACCOMANI, Maria Cláudia da Silva. A criatividade na arte e na educação escolar: uma contribuição à pedagogia histórico-crítica à luz de Georg Lukács e Lev Vigotski. Campinas-SP: Autores Associados, 2016.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

VIGOTSKI, Lev Semionovich; LURIA, Alexander Romanovich. Estudo sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Obras escogidas. Madri: Visor, 1995. Tomo III.

Published

2024-03-08

How to Cite

APROXIMAÇÕES ENTRE LEV VIGOTSKI E GŸORGŸ LUKÁCS: POR UMA ONTOLOGIA SOCIAL DA APRENDIZAGEM. Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 1–15, e244729, 2024. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4729. Acesso em: 19 apr. 2025.

Similar Articles

1-10 of 379

You may also start an advanced similarity search for this article.