Contributions to literary reader training through the Max Emiliano picture book

Authors

  • Érika Christina Kohle Diretora de Escola de Educação Infantil do Município de Marília
  • Gisele de Assis Carvalho Cabral UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO – UNESP

Keywords:

Picture book, Philosophy of language, Formation of the literary reader

Abstract

This statement is the product of a Master's research, whose main objective was to know the architecture of the artistic work of the illustrator Rui de Oliveira and the contribution of the picture books of his authorship to the formation of the small reader of Children's Literature. Thus, it brings in its core some lines from one of the Dialogical Meetings held between the researcher and the illustrator referred to about the process of gestation of the work Max Emiliano with the intention of the reader to learn to read the illustrations in the direction of a deeper understanding of the present narrative. in the picture book. To achieve this purpose, the methodology used was the analysis of the work mentioned from the dialogue with the illustrator and the comparison with the theoretical framework of the philosophy of language with the thinking of some researchers of Literature and from illustrated books. As a result, the teaching of image/illustration reading at school, through Children's Literature books, contributes to the formation of the reader from a very young age, since it sensitively and aesthetically expands the look. This process of attributing meanings to the image tends to expand throughout life as a result of each person's reading and imagery experiences and favors the development of the literary reader's understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gisele de Assis Carvalho Cabral, UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO – UNESP

    Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" campus de Marília (2021), na linha Teoria e Práticas Pedagógicas, sob orientação da livre-docente Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto. Mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Marília (2021), na linha Teoria e Práticas Pedagógicas, sob orientação da livre-docente Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2010). É professora de EMEF (Escola Municipal de Ensino Fundamental) em Marília desde 2001. De 2015 a 2020, atuou como Coordenadora Pedagógica de Escola Municipal de Ensino Fundamental no mesmo município. É integrante do Grupo de Pesquisa Processos de Leitura e de Escrita: Apropriação e Objetivação PROLEAO (UNESP- Marília) e do Centro de Estudos e Pesquisas em Leitura, Literatura e Infância - CEPLLI (UNESP-Marília).

References

ARENA, Dagoberto Buim. Nem hábito, nem gosto, nem prazer. In: MORTATTI, Maria do Rosário Longo (org.). Atuação de professores: propostas para ação reflexiva no ensino fundamental. Araraquara: JM Editora, 2003, p. 53-61.

BAJARD, Elie. Caminhos da escrita: espaços de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.

CABRAL, Giseli de Assis Carvalho. A arquitetônica do ato de ilustrar de Rui de Oliveira: contribuições dos livros de imagem para a formação do pequeno leitor literário. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília. Marília. 2021. https://doi.org/10.36311/2022.978-65-5954-314-4

FOUCAMBERT, Jean. A criança, o professor e a leitura. Porto Alegre: Artmed, 2002.

FOUCAMBERT, Jean. Modos de ser leitor: aprendizagem e ensino da leitura no ensino fundamental. Curitiba: Editora UFPR, 2008.

GERALDI, João Wandeley. Heterocientificidade nos estudos linguísticos. In: Grupo de Estudos dos Gêneros do Discurso – GEGe/UFSCar (org.). Palavras e contrapalavras: enfrentando questões da metodologia Bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012. v. IV. p. 19-39.

LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

OLIVEIRA, Rui de. Pelos Jardins Boboli: reflexões sobre a arte de ilustrar livros para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

RAMOS, Flávia Brocchetto; NUNES, Marília Forgearini. Ler imagem também é ler Literatura. InterLetras, Dourados - MS, v. 1, n. 23, p. 1-14, mar/set. 2016. Disponível em: https://www.unigran.br/dourados/interletras/ed_anteriores/n23/conteudo/artigos/13.pdf. Acesso em: 16 jan. 2023.

RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

SANTAELLA, Lúcia. Leitura de imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

Published

2023-11-27

How to Cite

Contributions to literary reader training through the Max Emiliano picture book. (2023). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 20(1), 443-460. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4719

Similar Articles

31-40 of 50

You may also start an advanced similarity search for this article.