TEACHER'S APPRENTICE: THE BEGINNING OF THE CAREER IN CHILD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h539

Keywords:

Beginning teacher; Child education; Teacher training

Abstract

The present work aims to identify possible challenges faced by beginning teachers in early childhood education. Therefore, we start from the following questions: what may be the challenges faced at the beginning of the career? Do these teachers have support from managers in their daily pedagogical practices? What are the possibilities that help you adapt and stabilize your career? To elucidate these questions, we carried out a qualitative research, and as a methodology we chose to carry out a bibliographic survey, on digital platforms, identifying in the literature in the area of ​​early childhood education, its teaching specificities, and in the area of ​​teaching professionalization, the beginning teacher. We also chose to carry out narrative interviews from the perspective of an autobiographical approach. As a result, we identified that the orientation of pedagogical work, by school managers, contributes to professional development. We infer that insecurity and emotional instability are present at the beginning of a career, and the possibilities to adapt to the profession are the learning acquired with more experienced teachers, and acting in teacher training programs, such as the Teaching Initiation Program- PIBID are spaces for career engagement and professional construction.  We also highlight the mandatory curricular internship role, in which it is possible to acquire knowledge that can minimize the shock of entry at the beginning of a career.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Hellen Thais dos Santos

    Doutoranda (início em 2014) e Mestre (2013) em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação- PPGE da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-UNESP/FCT, Câmpus de Presidente Prudente. Especialista em Educação Infantil (2010) pela UNESP/FCT. Graduada em Pedagogia (2006).Possui,também, Habilitação no Magistério para Educação Infantil (2007) pela UNESP/FCT . Graduada em Letras (2004) pela Universidade do Oeste Paulista-UNOESTE. Habilitada no Magistério em Nível Médio-CEFAM (2002). Atuou como professora de Educação Infantil na Rede Privada de Ensino-Colégio Anglo Prudentino (2003-2008) e, também, na Prefeitura Municipal de Presidente Prudente (2009-2011). Atuou como vice-diretora de escola pela Prefeitura Municipal de Pirapozinho (2009) ; como professora titular de cargo efetivo, PEB I, pelo Governo do Estado de São Paulo (2005-2015). Atuou como Professora Coordenadora de Apoio à Gestão Pedagógica-PCAGP( 1º sem de 2014) pelo Governo do Estado de São Paulo. Bolsista CAPES (Doutorado 2014-2016). Participa do grupo de pesquisa FOPREI- UNESP/FCT.Atualmente possui cargo efetivo de diretor de escola no Município de Presidente Prudente

References

AMBROSETTI, N. B. et al. Contribuições do PIBID para a formação inicial de professores: o olhar dos estudantes. Educação em Perspectiva. Viçosa, v. 4, n. 1, p. 151-174, jan./jun. 2013.

BATISTA, R.; ROCHA, E. A. C. l. Docência na Educação Infantil: origens de uma constituição profissional feminina. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 20, n. 37, p. 95-11, jan./jun. 2018. DOI https://doi.org/10.5007/1980-4512.2018v20n37p95.

BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília: Casa Civil, 2010.

BUJES, M. l. E. Escola infantil: pra que te quero. In: CRAIDY, C. M.; KAERCHER, G. E. P. S. (orgs.). Educação infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 13-22.

CORSI, A. M. Professoras iniciantes: situações difíceis enfrentadas no início da prática docente. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 28., 2005, Caxambu. Anais [...] Caxambu: ANPED, 2005. p. 1-15. Disponível em: http://28reuniao.anped.org.br/?_ga=2.231424479.1749284633.1676555228-1170018446.1664934007

Acesso em: 16 fev. 2023.

FARIA, A. L. G. de; MELLO, S. M. (org.) Territórios da infância: linguagens, tempos e relações para uma pedagogia para as crianças pequenas. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

GABARDO, C. V.; HOBOLD, M. S. Início da docência: Investigando professores do ensino fundamental. Revista Brasíleira de Pesquisa sobre formação docente, Belo Horizonte, v. 3, n. 5, p. 85-97, ago/dez. 2011.

GOMES, M. O. Formação de professores na educação infantil. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2013.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa, A (org.). Vida de professores. 2 ed. Porto, Portugal: Porto Ed, 1995. p. 31-61.

IMBERNÓN, F. La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia uma nueva cultura profesional. 3.ed. Barcelona: Graó, 1998.

LIMA, E. F. de. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Educação, v. 29, n. 2, p. 85-98, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3841/2195. Acesso em: 16 fev. 2023.

LIMA, E. F. (org.) Sobrevivências no início de carreira. Brasília: Líber Livro, 2006.

MANTOVANI, S.; PERANI, R. Uma profissão a ser Inventada: o educador da primeira infância. Pro-Posições, Campinas, v. 10, n. 1, p. 75-98, 1999.

MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.

MARIANO, A. l. S. Aprendendo a ser professor no início da carreira: um olhar a partir da ANPED. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 28., 2005, Caxambu. Anais [...] Caxambu: ANPED, 2005. p. 1-5. Disponível em: http://28reuniao.anped.org.br/?_ga=2.236014273.1749284633.1676555228-1170018446.1664934007. Acesso em: 16 fev. 2023.

MARIANO, A. L. S. Aprendendo a ser professor no início da carreira: um olhar a partir da ANPED. In:

MARTINS, P. L. O. Professor Iniciante. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte, 2010. CD-ROM.

NEVES, J. G. Cultura escrita e narrativa autobiográfica: implicações na formação. In: CAMARGO, M. R. R. M. de (org.). Leitura e escrita como espaços autobiográficos de formação [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2010. Disponível em: http://books.scielo.org/id/zz66x/pdf/camargo-9788579831263-09.pdf. Acesso em: 31 maio 2021.

NONO, M. A.; MIZUKAMI, M. G. N. Processos de formação de professoras iniciantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 217, p. 382-400, set./dez. 2006. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1450/1189. Acesso em: 01 fev. 2023.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PAPI, S. O. G.; MARTINS, P. L. O. Professores iniciantes: as pesquisas e suas bases teórico-metodológicas. Linhas Críticas, Brasília, v. 5, n. 29, p. 251-269, jul./dez. 2009. https://doi.org/10.26512/lc.v15i29.3545

PASSEGGI, M. C.; SOUZA, E. C. ; VICENTINI, P. P. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto) biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 369-386, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/hkW4KnyMh7Z4wzmLcnLcPmg/?lang=pt. Acesso em: 01 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100017

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2012.

SANTOS, H. T. A constituição da profissionalização docente em creche: narrativas autobiográficas. Curitiba: CRV, 2017. DOI https://doi.org/10.24824/978854441869.7.

SOUZA, E. C.; FORNARI, L. M. S. Pesquisa em educação: novos horizontes e possibilidades teórico-metodológicas (Apresentação). Revista FAEEBA, Salvador, v. 22, p. 15-18, 2013. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2013.v22.n40.p15-18

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

ZABALZA, M. A. Os dilemas práticos na ação de professores. In: Zabalza, M. A. Diários de aula. Porto: Porto Editora, 1994. p. 61-77.

Published

2023-02-17

How to Cite

TEACHER’S APPRENTICE: THE BEGINNING OF THE CAREER IN CHILD EDUCATION. (2023). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 20(1), 27-49. https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h539

Similar Articles

1-10 of 586

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)