UMA REFLEXÃO CRÍTICA SOBRE O INÍCIO DA FORMAÇÃO DOCENTE EM EDUCAÇÃO FÍSICA
Keywords:
Education., University Education., Teacher.Abstract
The purpose of this study was to understand the teaching formation in Physical Education and its different aspects developed during initial training. Method: a bibliographical survey of books and cientific articles was carried out. For this, the keywords “Teacher training”, “professional training” and “physical education”, were used exclusively in Portuguese language. The focus of the bibliographic research was the survey of authors who discuss the thematic of teacher education in Physical Education. Results: It was identified that teaching formal higher education aims to ensure the training of teachers to work in the environment social so that they can assist students in developing their intellectual ability. Thus, training in Physical Education has the duty to subsidize theoretical and practical content to future teachers for transformative teaching during the educational process.The focus aspects during initial training are “the relationship between theory and practice "," the role of self-assessment in the teaching construct ","constant update", "beginning and path of teaching", "convergence between technical and applied training". Conclusion: It is necessary during teacher training to develop an understanding of the future teachers values, such as feelings, emotions, the desire to overcome insecurity. That is, It is necessary to stimulate critical reflection on the practice of the future physical education teacher. it is necessary to encourage the teacher to think critically to better develop the educational process.
Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 1.ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2000.
BARRETO, A. C.; ANVERSA, A. L. B.; SOUZA, V. D. F. M. D. Formação docente e educação: educação física, políticas públicas e o cenário neoliberal. Revista Signos, v. 41, n. 1, p. 120-141, 2020.
BASEI, A. P. O desenvolvimento profissional e a construção da identidade do professor de Educação Física do ensino superior. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, 2007.
CARVALHO, A. S. Análise dos conteúdos virtuais relativos a vídeos sobre a cultura corporal e Educação Física. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP, Piracicaba, 2013.
CARVALHO, A. S.; VILELA JUNIOR, G. B. YouTube e seus conteúdos vídeográficos sobre a cultura corporal e educação física. Revista Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida CPAQV, v. 5, n. 1, p. 1-11, 2013.
CARVALHO, A. S.; VILELA JUNIOR, G. B.; ABDALLA, P. P.; MANTOVANI, A. M.; GARCIA JÚNIOR, J. R.; LACERDA, M. P.; SANTOS, A. B. D.; ROSA, C. R. S.; OLIVEIRA, G. V. N. D. Tecnologias da informação e a difusão de significados atribuídos aos elementos da cultura corporal. Revista Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida CPAQV, v. 13, n. 2, p. 1-7, 2021a.
CARVALHO, A. S.; VILELA JUNIOR, G. B.; ABDALLA, P. P.; MANTOVANI, A. M.; ROCA, L. A. B.; GARCIA JÚNIOR, J. R.; LACERDA, M. P.; OLIVEIRA, G. V. N. D.; SANTOS, A. B. D.; DURÃO, S. C. D. R.; FRANCESCHINI, D. H. Tecnologias da informação e suas transformações na educação. Revista Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida CPAQV, v. 13, n. 2, p. 1-7, 2021b.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a práticas educativas. 25.ed.São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
FREITAS, M. C. D.; FREITAS, B. M. D.; ALMEIDA, D. M. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 33.ed São Paulo: Editora Cortez, 2011.
MINAYO, M. C. D. S.; GOMES, R.; DESLANDES, S. F. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2007.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. 1. ed. Lisboa: Editora Dom Quixote, 1992.
OLIVEIRA, S. M. S. D.; SILVA, C. D. M. D. Formação de professores em tempos de retrocesso: o que dizem os documentos oficiais? Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 141-152, 2021.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Nuances, v. 3, n. 1, p. 5-14, 1997.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 39 ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2007.
SILVEIRA, J.; PIRES, G. D. L. Educação física na cultura digital: ações docentes com as tecnologias digitais em escolas públicas de santa catarina. Arquivos em Movimento, v. 16, n. 2, p. 13-29, 2020.
SILVEIRA, J.; PIRES, G. D. L. Formação continuada em educação física e tecnologias digitais: percepções dos professores participantes. Corpoconsciência, v. 23, n. 2, p. 49-62, 2020.