O ESPORTE NA ESCOLA A PARTIR DO CURRICULO DO ESTADO DE SÃO PAULO

Authors

  • Heitor Perrud Tardin UNESP
  • Luiz Rogério Romero UNESP

Keywords:

Curriculum. Physical School Education. Teaching methodology

Abstract

The 1980s represented an important period for teaching and learning Physical Education in schools, especially considering methodological aspects and content covered. It can be recognized that changes in methodologies have instrumentalized the movement's practice, however, without highlighting aspects of a pedagogical or critical nature. In this scenario, sport is characterized as a socio-cultural practice and, in the school environment, the form of teaching must be questioned, distancing itself from the reproduction of stereotypes of high performance and alienated training. Thus, it becomes relevant to analyze the approach to sport in the regular educational context. The objective is to analyze the insertion of sport in Physical Education at School for Elementary and High School from the Curricular Proposal of the State of São Paulo. This is a quantitative and qualitative documentary study. A survey of the proportionality of the distribution of topics related to sport and other content approaches was also used. Initially, the systematic reading of the text of the Curricular Proposal of the State of São Paulo was organized. 68 themes were identified to be addressed from the EF to the EM, from the Teacher's Notebooks. Sports, dances, gymnastics, physical abilities were observed; body, health, beauty among others. Thirty themes and content directly related to sport stood out, representing 44% of the total. Sport is predominant content, despite the recognized advances in relation to previous moments, gaps were identified to subsidize the student's global development. It is suggested to propose studies that assist in the educational actions of the teacher in the area and move towards innovation in sports education at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luiz Rogério Romero, UNESP

    2013-08-06 to present | Professor Dr. (Physical Education)

References

ARAUJO, L.; NEIRA, M. G. O currículo da Educação Física em ação: análise do processo de significação das práticas corporais por parte dos sujeitos. Iniciação, v. 4, p. 1-17, 2014.

BARROS, P. M.; DOS REIS, F. P. G. Uma proposta de sistematização dos esportes não convencionais para as aulas de Educação Física das séries iniciais do ensino fundamental: o caso do tênis. 2013. 11 f. EFDeportes.com, Revista Digital., 2013. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd186/proposta-dos-esportes-anoconvencionais.htm>. Acesso em: 30 nov. 2018.

BETTI, M. Educação Física escolar: Do idealismo a pesquisa-ação. Rev. bras. Educ. Fís. Esp. São Paulo, v.19, n.3, p.183-97, jul./set. 2005.

BETTI, M. Educação física, esporte e cidadania. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v.20, n.2- 3, 1999.

BETTI, Mauro; GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. . Corporeidade, jogo, linguagem: a educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2019.

BETTI, M. KNIJNIK, J. VENÂNCIO, L. & SANCHES NETO, L. (2015) In search of the autonomous and critical individual: a philosophical and pedagogical analysis of the physical education curriculum of São Paulo (Brazil), Physical Education and Sport Pedagogy, 20:4, 427-441, DOI: 10.1080/17408989.2014.882891

BRACHT, Valter. Educação Física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.

BRACHT, Valter. Educação Física & Ciência: cenas de um casamento (in)feliz. 4. ed. Ijuí: Unijuí, 2014

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Portaria GAB nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica

Canestraro, J.F., Zulai, L.C., & Kogut, M.C. (2008). Principais dificuldades que o professor de Educação Física enfrenta no processo ensino-aprendizagem do ensino fundamental e sua influência no trabalho escolar. Em Congresso Nacional de Educação (Org.), VIII Congresso Nacional de Educação – EDUCERE e III Congresso Ibero-Americano sobre violências nas Escolas – CIAVE (pp. 12327-12336). Curitiba: Champagnat.

CESANA, J.; TOJAL, J.B.A.G; DRIGO, A.J. EDUCAÇÃO FÍSICA E CORPOREIDADE: Paralelos históricos, formação profissional e práticas corporais alternativas. São Paulo: CREF4/SP, 2018.

COLETIVO DE AUTORES, Metodologia do Ensino da Educação Física. Cortez. São Paulo. Coleção Magistério 2° grau – série formação do professor, 1992.

DE SOUZA, J. A.; DA PAIXÃO, J. A. A prática do bom professor de Educação Física na perspectiva dos alunos do ensino médio. Rev. bras. Estud. pedagog. (online), Brasília, v. 96, n. 243, p. 399-415, maio/ago. 2015.

GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Censo escolar estado de São Paulo informe 2014. Coordenadoria de Informação, Monitoramento e Avaliação Educacional, São Paulo, 2015. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/967.pdf> Acesso em: 25 jun. 2018.

KUNZ, Elenor. Educação Física Ensino e Mudanças. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2012.

KUNZ, Elenor. Transformação didático pedagógica do esporte. 8. ed. Ijuí: Unijuí, 2014.

LOPES, Yuri Marcio Silva; TAVARES, Otávio; SANTOS, Wagner. O MATERIAL DE APOIO CURRICULAR PARA A EDUCAÇÃO FÍSICA DO ESTADO DE SÃO PAULO SEGUNDO AS TIPOLOGIAS DOS CONTEÚDOS. Movimento (ESEFID/UFRGS), Porto Alegre, p. 813-826, set. 2017. ISSN 1982-8918. Disponível em: <https://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/62988/43867>. Acesso em: 14 maio 2020. doi:https://doi.org/10.22456/1982-8918.62988.

MEDINA, João Paulo Subirá. A Educação Física cuida do corpo... e “mente”. 10. ed. Campinas: Papirus, 1992.

Milani, A. G., & Darido, S. C. (2016). Os conteúdos atitudinais no currículo de educação física do estado de São Paulo. Pensar a Prática, 19(2), 448-461.

NEIRA, Marcos Garcia. Análises dos currículos estaduais de Educação Física: inconsistências e incoerências percebidas. Cadernos Cenpec | Nova série, [S.l.], v. 5, n. 2, jun. 2016. ISSN 2237-9983. Disponível em: <http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/340/336>. Acesso em: 14 maio 2020. doi:http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v5i2.340.

GAMES, Tokyo Olimpic. Olympic Sports. 2018. Disponível em: https://tokyo2020.org/en/sports/. Acesso em: 03 set. 2020.

ORTIZ, H. M. O professor reflexivo: (re) construindo o “ser” professor. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO DO MOVIMENTO HUMANIDADE NOVA, EDUCAÇÃO A FRATER-NIDADE: UM CAMINHO POSSÍVEL?, 4., 2003, Vargem Grande Paulista, Movimento Humanidade Nova. Anais...

RUFINO, L.G.B.; BENITES, L.C.; SOUZA NETO, S. de. Os desafios para o desenvolvimento do trabalho docente na perspectiva de professores de Educação Física. Revista Corpoconsciência, Cuiabá, v.21, n.03, p.55-65, set./dez. 2017.

SANTIN, S. Esporte educacional: esporte na escola e esporte da escola. XXVI Simpósio Nacional de Educação Física, Pelotas (RS), p. 254 – 265, 2007.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 6. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.

SEDORKO, C. M., & FINCK, S. C. M. (2016). Sentidos e significados do desporto no contexto da Educação Física escolar. Journal of Physical Education, 27(1),2745–2745.

SMYTH, J. Teacher’s work and politics of reflection. American Educational Research Journal, Estados Unidos, v. 29, n. 2, p. 267-300, 1992.

SÃO PAULO (ESTADO). Currículo do Estado de São Paulo. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Ensino Fundamental – ciclo II e Ensino Médio. 2014.

SÃO PAULO (ESTADO). Censo Escolar Estado De São Paulo Informe 2014. 2014.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

Published

2020-12-18

How to Cite

O ESPORTE NA ESCOLA A PARTIR DO CURRICULO DO ESTADO DE SÃO PAULO. (2020). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 17, 250-263. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3741

Similar Articles

1-10 of 202

You may also start an advanced similarity search for this article.