FORMAÇÃO CONTINUADA E A IDENTIDADE PROFISSIONAL DOCENTE

Authors

  • Flávia Maria Albertino Unoeste

Keywords:

Formação continuada. Identidade Profissional Docente. Ação Docente. Aporte histórico-Cultural.

Abstract

The article is an excerpt from the Master's research entitled “Continuing education in elementary education I: theoretical-methodological assumptions and the effects on teaching action”, which aimed to identify and analyze the theoretical and methodological assumptions for guiding the proposals for continuing education of teachers, offered by the Municipal Department of Education, in two elementary schools I, in a city in the interior of São Paulo and their reflexes in the teaching action. The theoretical contribution was of a historical-cultural nature (Bakhtinian); it is a qualitative investigation, configured as a case study, with documentary analysis and semi-structured interview, involving three teachers, two pedagogical advisors and a director, covering a total of six direct participants. The analysis of the data collected from the documents and the interviews was done through the theoretical process of triangulation, content analysis and semiotic analysis of historical-cultural interpretation (bakhtinian) of the speeches of the interviewed professionals. The results showed that the teacher education process does not occur in a dialogical and ambivalent way, based on cultural development, through interpersonal and intersubjective relationships, as emphasized by the historical-cultural theory. The present research enables a critical-reflexive review of the continuing education practices offered by the researched municipality, and by extension, it may serve as an object of confrontations with other contexts of teacher education in other Brazilian municipalities.

Keywords: Continuing education. Teaching Professional Identity. Teaching Action. Historical-Cultural contribution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABDALLA, Maria de Fátima Barbosa. O Senso Prático de Ser e Estar na Profissão. Cortez, São Paulo: 2006.

ALTENFELDER, Anna Helena. Desafios e tendências em formação continuada. Construção psicopedagógica, São Paulo , v. 13, n. 10, 2005 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542005000100004&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 06 abr. 2019.

BAKHTIN, Mikhail. (V. N. Volochínov) Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Ed. Tradução Michel Lahud & Yara Frateschi Vieira. São Paulo, Hucitec, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2011.

BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

CASTRO, Marcelo Macedo Corrêa; AMORIM, Rejane Maria de Almeida. A formação inicial e a continuada: diferenças conceituais que legitimam um espaço de formação permanente de vida. Caderno Cedes, Campinas, v. 35, n. 95, p. 37-55, jan./abr., 2015.

DUBAR, Claude. A Crise das Identidades: a interpretação de uma mutação. Porto, PT: Afrontamento, 2006.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2014.

MELLO, Suely Amaral. A escola de Vygotsky. IN: CARRARA, Kester (org.). Introdução à psicologia da educação: seis abordagens. São Paulo: Avercamp. 2004 p. 135-155.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, B. (org). Por Uma Política Nacional de Formação de Professores. São Paulo: Unesp, 2013, p. 23-54.

NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

PRADA, Luis Eduardo Alvarado; FREITAS, Thaís Campos; FREITAS, Cinara Aline. Formação Continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n.30, p. 367-387, maio/ago. 2010.

PILETTI, Nelson; ROSSATO, Solange Marques. Psicologia da aprendizagem: da teoria do condicionamento ao construtivismo. 1 ed. São Paulo: Contexto, 2013.

PIMENTA, Selma. Garrido; GHEDIN, Evandro. (orgs). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SARTOR, Ana Paula de Bona et al. Formação continuada de professores: notas para uma abordagem histórico-cultural. In: XIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba, 2017. p. 8272-8282.

TOZETTO, Susana Soares. Docência e formação continuada. In: XIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba, 2017. p. 24537-24549.

TREVIZAN, Zizi. Saberes Científicos e epistemologia da prática nos processos institucionais de formação docente e de formação de leitores. Perspectiva, Florianópolis, v. 35, n.1, p. 237-261, jan./mar. 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2017v35n1p237/pdf>. Acesso em: 06. ago. 2018.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Organizadores Michael Cole...[et. Al.]: tradução José Cipola Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

WADSWORTH, Barry J. Inteligência e afetividade da criança na teoria de Piaget. Tradução Esmérica Roval. 5 ed. São Paulo: Pioneira, 1997.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e método. 4. ed. Trad. Ana Thorell. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2020-12-18

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores

How to Cite

FORMAÇÃO CONTINUADA E A IDENTIDADE PROFISSIONAL DOCENTE. Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, [S. l.], v. 17, p. 308–317, 2020. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3710. Acesso em: 20 apr. 2025.

Similar Articles

1-10 of 474

You may also start an advanced similarity search for this article.