EMANCIPATING EDUCATIONAL ACTIVITIES IN TEACHER TRAINING

Authors

  • Rafael Rossi UFMS
  • Aline Santana Rossi

Keywords:

Teacher Training, Education, Teacher, Knowledge

Abstract

This article is an instrument through which we problematize the discussion about the possibilities of developing emancipatory educational activities in teacher training courses based on Tonet's reflections (2013) and from de critical-historic pedagogy. We list four possible activities of this nature, taking into account the specificity of the educational dimension, the contradictions that permeate education in capitalism, the distinction between the immediate interests of the empirical students and the essential interests of the concrete students and, still, the dialectical reciprocity of the contents and forms of teaching, with the ontological priority of content over forms. Thus, such activities are proposed with the greatest concern for a teaching practice that values ​​the critical promotion of the intellectual, scientific, artistic and philosophical level of teachers and students. It is a humanist stance, which defends the elaboration of criticism and human integrity against all the misrepresentations that this form of sociability imposes on us.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DUARTE, N. Luta de Classes, Educação e Revolução. Germinal, Londrina, v. 3, n. 1, p. 128-138; 2011.
DUARTE, N. O Currículo em Tempos de Obscurantismo Beligerante. Revista Espaço do Currículo, v. 11, n. 02, p. 139-145, 2018.
LUKÁCS, G. Existencialismo ou Marxismo. São Paulo: Ed Ciências Humanas, 1979.
LUKÁCS, G. Introdução aos Escritos Estéticos de Marx e Engels. In: MARX, K.; ENGELS, F. Cultura, arte e literatura: textos escolhidos. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – I. São Paulo: Boitempo: 2012.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – II. São Paulo: Boitempo: 2013.
MÉSZÁROS, I. Para Além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2002.
NETTO, J. P. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
NETTO, J. P.; BRAZ, M. Economia Política: Uma introdução crítica. São Paulo: Cortez, 2012.
ROSSI, A. C. S.; ROSSI, R. Lukács, Ciência e Ontologia. In: JIMENEZ, S.; ALCANTARA, N. (organizadoras). Anuário Lukács 2018. São Paulo: Instituto Lukács, p. 107-122, 2018.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. Campinas – SP: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, D. A Pedagogia Histórico-Crítica. Revista Binacional Brasil Argentina, v. 03, n.02, p. 11-36, 2014.
TONET, I. Educação, Cidadania e Emancipação Humana. Ijuí: Unijuí, 2005.
TONET, I. Trabalho Associado e Revolução Proletária. 2010. Disponível em: < ivotonet.xp3.biz > Último acesso: mar. 2020.
TONET, I. Atividades Educativas Emancipadoras. 2013. Disponível em: < ivotonet.xp3.biz > Último acesso: out. 2019.

Published

2020-11-11

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores

How to Cite

EMANCIPATING EDUCATIONAL ACTIVITIES IN TEACHER TRAINING. Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, [S. l.], v. 17, p. 59–71, 2020. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3548. Acesso em: 9 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 201

You may also start an advanced similarity search for this article.