EM NOME DA TRADIÇÃO: A RELAÇÃO ESCOLA –CIDADE-FAMÍLIAS NO COTIDIANO DA (PRÉ)-ESCOLA

Authors

  • Julice Dias Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Luiz Martins Junior Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins Universidade do Estado de Santa Catarina

Keywords:

(Pre) School, Interaction Chains, Mothers, City, Families

Abstract

The present work has as focus of discussion the relation school-city-families. Having as a unit of analysis the maintenance of a blumenauense catholic confessional school as a tradition and reference in the city scenario from its installation in the nineteenth century until the end of the twentieth century, this text seeks to explore one of the research clippings that investigated in thesis. from doctorate to triad mothers, school and city, specifically addressing the interaction of mothers with the school, regarding the selection and maintenance of their sons and daughters in this school. Using sociological categories such as habitus and tradition, this qualitative approach study explores the ways of being, feeling, acting and thinking of women and mothers, articulated in feelings of belonging that constitute an organizational network, not homogeneous, but amalgamated with manifestations. cultural features produced by sectors that idealized the school as the best, the most traditional, the reference school. It is a configurational study, under the analytical perspective of Norbert Elias. As a data collection instrument, we used interviews and document analysis. From the analysis of the obtained data, it can be affirmed that the innovations or curriculum alterations were not the result of the interaction school and families. The innovations resulted from external pressures, learning theories, hegemonic discourses conveyed by the pedagogical fad of the time. Because the school is a reference, it could not fail to live up to the social and pedagogical demands that the times of the redemocratization of the country and the profusion of the knowledge society demanded from school processes.

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Author Biographies

  • Julice Dias, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Doutora em Educação: História, Política, Sociedade pela PUC/SP, Brasil. Professora Adjunta do Departamento de Pedagogia do Centro de Ciências Humanas e da Educação da UDESC. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação Infantil – GEDIN. Diretora Geral da FAED/UDESC.

  • Luiz Martins Junior, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Graduado em Geografia pela Universidade da Região de Joinville – UNIVILLE, Graduado em Pedagogia pela UNINTER, Mestre em Geografia pela UFSC; Doutorando no Curso de Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação FAED/UDESC, Florianópolis, Brasil.

  • Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins , Universidade do Estado de Santa Catarina

    Licenciada em Geografia; Mestre em Educação; Doutora em Geografia; Professora da área do ensino de Geografia, supervisora de estágios do curso de Geografia Licenciatura da FAED/UDESC; Coordenadora do LEPEGEO – Laboratório de Estudos e Pesquisas de Educação em Geografia; membro do LABTATE/UFSC; Coordenadora PIBID Geografia da FAED/UDESC; Professora do curso de Pós-Graduação em Geografia da UFSC, Florianópolis, Brasil.

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Published

2020-01-08

Issue

Section

DOSSIÊ: EDUCAÇÃO INFANTIL: FORMAÇÃO DE PROFESSORES, CURRÍCULO E PRÁTICAS

How to Cite

EM NOME DA TRADIÇÃO: A RELAÇÃO ESCOLA –CIDADE-FAMÍLIAS NO COTIDIANO DA (PRÉ)-ESCOLA . (2020). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 16(4), 50-60. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3286

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