DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE PROFESSORES QUE ENSINAM MATEMÁTICA: A VISÃO DA GESTÃO ESCOLAR
Keywords:
Professional development. Teachers Teaching Mathematics. School management. Statistic.Abstract
This article aims to understand how school management has been organizing professional development situations for teachers in the daily activities of actions planned and developed with peers. A qualitative research, carried out in a public school in the municipal education system of a city in the southern region of Bahia in partnership with an NGO. To collect the data, we conducted semi-structured interviews with the principal and pedagogical coordinator of the school. The movement proposed by school management for the professional development of teachers at school is to allow, guarantee, encourage, participate and bring their teachers closer to external sources of training, such as the University and research groups, valuing the school's culture, as a place teaching and learning and the proposals presented in the School's Pedagogical Project, guaranteeing not only training, but also the space for teachers to discuss and put into practice this training and reflection on practice.
Downloads
References
ANDRÉ, M. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, M. (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. São Paulo: Papirus, 2016.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria dos métodos, Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Portal do MEC. Lei n. 9394/96. Brasília, DF. 1996. Disponível em: www.mec.gov.br Acesso em: 15 jan. 2019.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, DF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 5 de nov. 2019.
DAY, C. Desenvolvimento profissional de profesores: O desafio da Aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
ILHÉUS. Parecer CME/CLN Nº 001/2017. Disponível em: www.ilhéus.ba.gov.br Acesso em 11 abr. 2020.
ILHÉUS. Plano de carreira do Magstério Público Municipal de Ilheus e Estatuto do Magistério. Disponível em: www.ilhéus.ba.gov.br Acesso em 11 abr. 2020.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: Forma-se para a mudança e incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
LIBÂNEO, J. C. O sistema de organização e gestão da escola In: LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2013.
LIBÂNEO, J. C; OLIVEIRA J. F; TOSHI. Educação escolar: Políticas, Estrutura e Organização. Ed. 10. São Paulo: Cortez, 2012.
LOPES, C. E. O ensino de Estatística e da Probabilidade Educação Básicca e a Formação de Professores. Cad. Cedes, Campinas, v. 28, n. 28, p. 57-73, 10, Janeiro, 2008. Disponivel em: http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 17 set. 2019.
MARCELO GARCIA, C. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
PLACCO, V. M. N. S; SOUZA, V. L. T; ALMEIDA, L.R. O Coordenador Pedagógico: Aporte à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa. v.42 n.147 p.754-771 set./dez. 2013
SCHÖN, D. Educando o professional reflexivo. Um novo design para o ensino e aprendizagem. Porto Alegre: ArTmed, 2000.
SHULMAN, L. S. Those who understands: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Washington, v.15, n.2, p.4-14, 1986.
SHULMAN, L. S. Knowledge and Teaching Foundations of the New Reform, a Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, primavera 1987. (Traduzido e publicadocom autorização. Tradução de Leda Beck e revisão técnica de Paula Louzano).
SHULMAN, L. S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. In: Cadernos Cenpec, São Paulo, v.4, n. 2, p.196-229, dez., 2014.
TARDIF, M. O trabalho docente, a pedagogia e o ensino. 7ª. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
TOZETTO, S. S; KAILER, P. G. L. O espaço da formação inicial do coordenador pedagógico. Espaço Pedagógico. v. 26, n. 3, Passo Fundo, p. 857-880, set./dez. 2019. | Disponível em: www.upf.br/seer/index.php/re Acesso em: 01 dez. 2019.